Jump to content
lisaloisk
Verberg

Facturatie agentschap!

vraag

Hallo!

 

Ik heb een vraag en hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben ondernemer, ik run een fashion agency. Sinds kort ben ik agent voor een Amerikaans kleding merk. Dit merk verkoop ik o.a. in Nederland.

 

 

Nu gaat mijn vraag over de facturatie.

Wie factureerd aan wie? Stuur ik een factuur naar de afnemer die vervolgens aan mij betaald en ik weer een betaling doe aan het bedrijf in Amerika? Of stuur het bedrijf in Amerika een factuur direct aan de afnemer. In dat geval, hoe krijg ik dan het bedrag terug dat ik heb voorgeschoten voor de afnemer?

 

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

Link to post
Share on other sites

13 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Met wie doet de klant zaken?! Volgens mij zit jij er tussen en koopt de klant dus bij jou terwijl jij weer inkopen doet bij het Amerikaanse bedrijf. Op die manier is het verkrijgen van winst ook te doen, wel zo prettig.


Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Volgens mij zit jij er tussen en koopt de klant dus bij jou terwijl jij weer inkopen doet bij het Amerikaanse bedrijf.

 

TS geeft aan agent te zijn. Dit betekent dat de deal rechtstreeks tussen de klanten van TS en zijn leverancier gesloten wordt met een vergoeding per verkoop voor hem als agent.

Als hij er qua inkoop en verkoop tussen zit zou hij distibuteur/importeur zijn

 

Voor zover ik weet is het over het algemeen de agent die aan de leverancier factureert

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Volgens mij zit jij er tussen en koopt de klant dus bij jou terwijl jij weer inkopen doet bij het Amerikaanse bedrijf.

 

TS geeft aan agent te zijn. Dit betekent dat de deal rechtstreeks tussen de klanten van TS en zijn leverancier gesloten wordt met een vergoeding per verkoop voor hem als agent.

Als hij er qua inkoop en verkoop tussen zit zou hij distibuteur/importeur zijn

 

Voor zover ik weet is het over het algemeen de agent die aan de leverancier factureert

 

Vandaar ook voorafgaande vraag... De andere optie kan inderdaad ook zijn dat de klant een factuur ontvangt van de Amerikaanse partij en dat TS per verkocht item een bepaald bedrag mag factureren aan de Amerikaanse partij.

 

 


Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor jullie reacties!

@ Dick De klant (afnemer doet zaken met mij)

@ Frans Inderdaad moet ik een factuur sturen naar het amerikaanse bedrijf voor mijn provisie.

 

Het is me nu alleen nog niet duidelijk of de afnemer rechtstreeks betaald aan het amerikaanse bedrijf of aan mij. En hoe ik mijn voorschot terug krijg op de meest snelle manier.

 

Lisaloisk

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Op welke basis ben je dan ooit een samenwerking aangegaan? Dat moet toch een vaste of variabele vergoeding (marge) geweest zijn? Ik kan me de verwarring hier wel voorstellen, als je e.e.a. zelf niet weet. Reken je EURO prijzen of kopen klanten in dollars?

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt


Kinderbestek met naam en datum gratis graveren. Onze collecties kinderbestek en kinderservies.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Op welke basis ben je dan ooit een samenwerking aangegaan? Dat moet toch een vaste of variabele vergoeding (marge) geweest zijn? Ik kan me de verwarring hier wel voorstellen, als je e.e.a. zelf niet weet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

 

 

We zijn nu bezig met de onderhandelingen. Er is inderdaad een vast vergoeding afgesproken. Het enige wat ik niet weet is wie aan wie moet factureren en wat de beste optie is.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

We beginnen even van voor af aan........

Een agent doet (uit naam van) zaken met de eindklanten, de eindklanten krijgen een factuur van de principaal (het bedrijf waarvoor jij agent bent), je principaal betaalt jou een bepaalde provisie over de behaalde omzet. Je factuur stuur je dus naar de principaal.

 

Of betaalt je een vaste periodieke vergoeding (daar heb je het immers over).

 

De prijzen die de eindklant betaalt zijn in overleg vastgesteld tussen principaal en agent en worden op naam van principaal aangeboden aan eindklant. Principaal loopt ook het financiële risico, bij veel agenturen is het wel zo dat de agent geen provisie ontvangt als de factuur niet betaald wordt door de eindklant (ontevreden, faillissement).

 

Maar je het het ineens ook over een voorschot ???

Heb jij een voorschot betaald voor nog te ontvangen producten? Dan heb je het waarschijnlijk toch over een importeurschap.........Graag even duidelijkheid.

 

Hetgeen je opschrijft komt nogal verwarrend over, ik hoop voor je dat verkopen je beter afgaat!


Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

We beginnen even van voor af aan........

Een agent doet (uit naam van) zaken met de eindklanten, de eindklanten krijgen een factuur van de principaal (het bedrijf waarvoor jij agent bent), je principaal betaalt jou een bepaalde provisie over de behaalde omzet. Je factuur stuur je dus naar de principaal.

 

Of betaalt je een vaste periodieke vergoeding (daar heb je het immers over).

 

De prijzen die de eindklant betaalt zijn in overleg vastgesteld tussen principaal en agent en worden op naam van principaal aangeboden aan eindklant. Principaal loopt ook het financiële risico, bij veel agenturen is het wel zo dat de agent geen provisie ontvangt als de factuur niet betaald wordt door de eindklant (ontevreden, faillissement).

 

Maar je het het ineens ook over een voorschot ???

Heb jij een voorschot betaald voor nog te ontvangen producten? Dan heb je het waarschijnlijk toch over een importeurschap.........Graag even duidelijkheid.

 

Hetgeen je opschrijft komt nogal verwarrend over, ik hoop voor je dat verkopen je beter afgaat!

 

 

Verkopen gaat me al jaren met succes af! Dat is het probleem niet.

Het bedrijf uit America stuurd pas een bestelling als deze betaald is naar Nederland. De klant, afnemer betaald pas als hij de bestelling heeft ontvangen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Verkopen gaat me al jaren met succes af! Dat is het probleem niet.

Het bedrijf uit America stuurd pas een bestelling als deze betaald is naar Nederland. De klant, afnemer betaald pas als hij de bestelling heeft ontvangen.

 

Kan ik hieruit afleiden dat jij de tijd gaat financieren tussen verzending en ontvangst? Dit lijkt mij een zeer ongebruikelijke constructie en zou ik zeker afraden.. dan kun je beter importeur worden en volledig voor eigen rekening en risico inkopen en verkopen.. Nu hang jij bij geschillen voor het orderbedrag en moet je maar zien je geld terug te krijgen.

 

Leverings en betalingscondities is iets tussen de fabrikant en de afnemer, daar moet je als agent niet tussen gaan zitten. Banken bieden daar ook oplossingen voor in de vorm van letter of credits e.d.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 140 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept