• 0

Facturatie agentschap!

Hallo!

 

Ik heb een vraag en hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben ondernemer, ik run een fashion agency. Sinds kort ben ik agent voor een Amerikaans kleding merk. Dit merk verkoop ik o.a. in Nederland.

 

 

Nu gaat mijn vraag over de facturatie.

Wie factureerd aan wie? Stuur ik een factuur naar de afnemer die vervolgens aan mij betaald en ik weer een betaling doe aan het bedrijf in Amerika? Of stuur het bedrijf in Amerika een factuur direct aan de afnemer. In dat geval, hoe krijg ik dan het bedrag terug dat ik heb voorgeschoten voor de afnemer?

 

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij zit jij er tussen en koopt de klant dus bij jou terwijl jij weer inkopen doet bij het Amerikaanse bedrijf.

 

TS geeft aan agent te zijn. Dit betekent dat de deal rechtstreeks tussen de klanten van TS en zijn leverancier gesloten wordt met een vergoeding per verkoop voor hem als agent.

Als hij er qua inkoop en verkoop tussen zit zou hij distibuteur/importeur zijn

 

Voor zover ik weet is het over het algemeen de agent die aan de leverancier factureert

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zit jij er tussen en koopt de klant dus bij jou terwijl jij weer inkopen doet bij het Amerikaanse bedrijf.

 

TS geeft aan agent te zijn. Dit betekent dat de deal rechtstreeks tussen de klanten van TS en zijn leverancier gesloten wordt met een vergoeding per verkoop voor hem als agent.

Als hij er qua inkoop en verkoop tussen zit zou hij distibuteur/importeur zijn

 

Voor zover ik weet is het over het algemeen de agent die aan de leverancier factureert

 

Vandaar ook voorafgaande vraag... De andere optie kan inderdaad ook zijn dat de klant een factuur ontvangt van de Amerikaanse partij en dat TS per verkocht item een bepaald bedrag mag factureren aan de Amerikaanse partij.

 

 

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

@ Dick De klant (afnemer doet zaken met mij)

@ Frans Inderdaad moet ik een factuur sturen naar het amerikaanse bedrijf voor mijn provisie.

 

Het is me nu alleen nog niet duidelijk of de afnemer rechtstreeks betaald aan het amerikaanse bedrijf of aan mij. En hoe ik mijn voorschot terug krijg op de meest snelle manier.

 

Lisaloisk

Link naar reactie
  • 0

Op welke basis ben je dan ooit een samenwerking aangegaan? Dat moet toch een vaste of variabele vergoeding (marge) geweest zijn? Ik kan me de verwarring hier wel voorstellen, als je e.e.a. zelf niet weet. Reken je EURO prijzen of kopen klanten in dollars?

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

Op welke basis ben je dan ooit een samenwerking aangegaan? Dat moet toch een vaste of variabele vergoeding (marge) geweest zijn? Ik kan me de verwarring hier wel voorstellen, als je e.e.a. zelf niet weet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

 

 

We zijn nu bezig met de onderhandelingen. Er is inderdaad een vast vergoeding afgesproken. Het enige wat ik niet weet is wie aan wie moet factureren en wat de beste optie is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

We beginnen even van voor af aan........

Een agent doet (uit naam van) zaken met de eindklanten, de eindklanten krijgen een factuur van de principaal (het bedrijf waarvoor jij agent bent), je principaal betaalt jou een bepaalde provisie over de behaalde omzet. Je factuur stuur je dus naar de principaal.

 

Of betaalt je een vaste periodieke vergoeding (daar heb je het immers over).

 

De prijzen die de eindklant betaalt zijn in overleg vastgesteld tussen principaal en agent en worden op naam van principaal aangeboden aan eindklant. Principaal loopt ook het financiële risico, bij veel agenturen is het wel zo dat de agent geen provisie ontvangt als de factuur niet betaald wordt door de eindklant (ontevreden, faillissement).

 

Maar je het het ineens ook over een voorschot ???

Heb jij een voorschot betaald voor nog te ontvangen producten? Dan heb je het waarschijnlijk toch over een importeurschap.........Graag even duidelijkheid.

 

Hetgeen je opschrijft komt nogal verwarrend over, ik hoop voor je dat verkopen je beter afgaat!

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

We beginnen even van voor af aan........

Een agent doet (uit naam van) zaken met de eindklanten, de eindklanten krijgen een factuur van de principaal (het bedrijf waarvoor jij agent bent), je principaal betaalt jou een bepaalde provisie over de behaalde omzet. Je factuur stuur je dus naar de principaal.

 

Of betaalt je een vaste periodieke vergoeding (daar heb je het immers over).

 

De prijzen die de eindklant betaalt zijn in overleg vastgesteld tussen principaal en agent en worden op naam van principaal aangeboden aan eindklant. Principaal loopt ook het financiële risico, bij veel agenturen is het wel zo dat de agent geen provisie ontvangt als de factuur niet betaald wordt door de eindklant (ontevreden, faillissement).

 

Maar je het het ineens ook over een voorschot ???

Heb jij een voorschot betaald voor nog te ontvangen producten? Dan heb je het waarschijnlijk toch over een importeurschap.........Graag even duidelijkheid.

 

Hetgeen je opschrijft komt nogal verwarrend over, ik hoop voor je dat verkopen je beter afgaat!

 

 

Verkopen gaat me al jaren met succes af! Dat is het probleem niet.

Het bedrijf uit America stuurd pas een bestelling als deze betaald is naar Nederland. De klant, afnemer betaald pas als hij de bestelling heeft ontvangen.

Link naar reactie
  • 0

Verkopen gaat me al jaren met succes af! Dat is het probleem niet.

Het bedrijf uit America stuurd pas een bestelling als deze betaald is naar Nederland. De klant, afnemer betaald pas als hij de bestelling heeft ontvangen.

 

Kan ik hieruit afleiden dat jij de tijd gaat financieren tussen verzending en ontvangst? Dit lijkt mij een zeer ongebruikelijke constructie en zou ik zeker afraden.. dan kun je beter importeur worden en volledig voor eigen rekening en risico inkopen en verkopen.. Nu hang jij bij geschillen voor het orderbedrag en moet je maar zien je geld terug te krijgen.

 

Leverings en betalingscondities is iets tussen de fabrikant en de afnemer, daar moet je als agent niet tussen gaan zitten. Banken bieden daar ook oplossingen voor in de vorm van letter of credits e.d.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.