De eerste indruk dat een klant krijgt van je bedrijf, is afkomstig van je bedrijfsnaam. Daarom is het een van de belangrijkste elementen van het bedrijfsimago.
Een bedrijfsnaam is natuurlijk ook iets subjectiefs. De ene vindt Apple een goed gevonden naam voor een technologiebedrijf, iemand anders heeft liever een gerelateerde bedrijfsnaam zoals Microsoft.
Je zal zowiezo altijd voor en tegenstanders hebben van je bedrijfsnaam, maar er zijn toch een aantal essentiële punten waarmee je rekening mee moet houden.
1. Uitspraak
Hoe spreek je de naam uit? Hij moet gemakkelijk uitspreekbaar zijn. Zeker als je gaat adverteren via de radio is het noodzakelijk dat je naam goed klinkt en dat hij gemakkelijk te onthouden is.
2. Zoekmachine
Laat je bedrijfsnaam eens door de zoekmachine gaan en kijk eens naar de zoekresultaten. Ga na of er misschien al soortgelijke bedrijven zijn met dezelfde naam.
3. Domeinnaam
Controleer zeker of je bedrijfnaam beschikbaar is als domeinnaam en kijk welke extensies beschikbaar zijn. De belangrijkste zijn de landextensies (.be en/of .nl) en de globale (.com en/of .net).
4. Sociale media
Aangezien social media steeds belangrijker begint te worden in onze maatschappij is het ook van tel dat je eens nagaat of deze ook nog beschikbaar zijn voor je bedrijfsnaam.
5. Handelsregister
Vraag na bij de Kamer van Koophandel (Nederland) of bij het Ondernemingsloket (België) dat er geen bedrijven bestaan met dezelfde naam en die dezelfde activiteit uitoefenen. Controleer dit ook nogmaals via het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE).
Wanneer je geen problemen tegekomt na deze 5 stappen kan je gerust je bedrijfsnaam gaan activeren.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jay Lodden
Jay Lodden
Bedrijfsnaam
De eerste indruk dat een klant krijgt van je bedrijf, is afkomstig van je bedrijfsnaam. Daarom is het een van de belangrijkste elementen van het bedrijfsimago.
Een bedrijfsnaam is natuurlijk ook iets subjectiefs. De ene vindt Apple een goed gevonden naam voor een technologiebedrijf, iemand anders heeft liever een gerelateerde bedrijfsnaam zoals Microsoft.
Je zal zowiezo altijd voor en tegenstanders hebben van je bedrijfsnaam, maar er zijn toch een aantal essentiële punten waarmee je rekening mee moet houden.
1. Uitspraak
Hoe spreek je de naam uit? Hij moet gemakkelijk uitspreekbaar zijn. Zeker als je gaat adverteren via de radio is het noodzakelijk dat je naam goed klinkt en dat hij gemakkelijk te onthouden is.
2. Zoekmachine
Laat je bedrijfsnaam eens door de zoekmachine gaan en kijk eens naar de zoekresultaten. Ga na of er misschien al soortgelijke bedrijven zijn met dezelfde naam.
3. Domeinnaam
Controleer zeker of je bedrijfnaam beschikbaar is als domeinnaam en kijk welke extensies beschikbaar zijn. De belangrijkste zijn de landextensies (.be en/of .nl) en de globale (.com en/of .net).
4. Sociale media
Aangezien social media steeds belangrijker begint te worden in onze maatschappij is het ook van tel dat je eens nagaat of deze ook nog beschikbaar zijn voor je bedrijfsnaam.
5. Handelsregister
Vraag na bij de Kamer van Koophandel (Nederland) of bij het Ondernemingsloket (België) dat er geen bedrijven bestaan met dezelfde naam en die dezelfde activiteit uitoefenen. Controleer dit ook nogmaals via het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE).
Wanneer je geen problemen tegekomt na deze 5 stappen kan je gerust je bedrijfsnaam gaan activeren.
Nuttige links:
www.one.com: Domein checker
www.namechk.com: Social media checker
www.boip.int: BBIE - Merkenregister
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/28666-bedrijfsnaam/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag