• 0

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam

 

De eerste indruk dat een klant krijgt van je bedrijf, is afkomstig van je bedrijfsnaam. Daarom is het een van de belangrijkste elementen van het bedrijfsimago.

 

Een bedrijfsnaam is natuurlijk ook iets subjectiefs. De ene vindt Apple een goed gevonden naam voor een technologiebedrijf, iemand anders heeft liever een gerelateerde bedrijfsnaam zoals Microsoft.

 

Je zal zowiezo altijd voor en tegenstanders hebben van je bedrijfsnaam, maar er zijn toch een aantal essentiële punten waarmee je rekening mee moet houden.

 

1. Uitspraak

Hoe spreek je de naam uit? Hij moet gemakkelijk uitspreekbaar zijn. Zeker als je gaat adverteren via de radio is het noodzakelijk dat je naam goed klinkt en dat hij gemakkelijk te onthouden is.

 

2. Zoekmachine

Laat je bedrijfsnaam eens door de zoekmachine gaan en kijk eens naar de zoekresultaten. Ga na of er misschien al soortgelijke bedrijven zijn met dezelfde naam.

 

3. Domeinnaam

Controleer zeker of je bedrijfnaam beschikbaar is als domeinnaam en kijk welke extensies beschikbaar zijn. De belangrijkste zijn de landextensies (.be en/of .nl) en de globale (.com en/of .net).

 

4. Sociale media

Aangezien social media steeds belangrijker begint te worden in onze maatschappij is het ook van tel dat je eens nagaat of deze ook nog beschikbaar zijn voor je bedrijfsnaam.

 

5. Handelsregister

Vraag na bij de Kamer van Koophandel (Nederland) of bij het Ondernemingsloket (België) dat er geen bedrijven bestaan met dezelfde naam en die dezelfde activiteit uitoefenen. Controleer dit ook nogmaals via het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE).

 

Wanneer je geen problemen tegekomt na deze 5 stappen kan je gerust je bedrijfsnaam gaan activeren.

 

Nuttige links:

www.one.com: Domein checker

www.namechk.com: Social media checker

www.boip.int: BBIE - Merkenregister

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Momenteel ben ik aan het uitzoeken of de naam die ik wil voeren reeds aanwezig is. nu is het zo dat er bij het bbie en de kvk. geen registratie van die naam bekend is maar als ik de naam google dan is er een nederlands bedrijf wat een product of gammalijn heeft met deze naam . wat kan ik nu het best doen om later geen probleemen te krijgen.

 

gr. Hans v. Beers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.