• 0

BTW zaken en aftrekposten

Sinds vorige maand ben ik een eenmanszaak gestart, voor de aftrek van kosten en btw heb ik de volgende vragen:

 

1) er is een laptop aangeschaft voor het bedrijf, kan ik de btw hiervan voor 100% direct terugvragen bij de belasting middels de kwartaalaangifte.

 

2) tevens heb ik de mogelijkheid om mijn scooter die onlangs is gekocht in te brengen in de zaak. Kan ik deze BTW dan ook voor 100% direct terugvragen. Gelden er verder dezelfde regels qua bijtelling als met auto's van de zaak?

 

3) Verder hoor ik berichten dat er na een uitspraak van een rechter er toch mogelijkheden zijn om een deel van de kosten van de woning als aftrekpost te kunnen opvoeren. Is dit ook zo?

 

Grt. Paul

Met Vriendelijke Groet,

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

Inmiddels de antwoorden op mijn 1e 2 vragen kunnen vinden. Wat een geweldige site is dit! Ik ga in de loop van de week mijn profiel verder aanvullen met gegevens.

 

Alleen het verhaal met kantoor aan huis tref ik nog verschillende berichtgeving aan van wel of niet aftrekbaar. Heb ook de zaak gelezen waarin een uitspraak is gedaan. In mijn geval gaat het om een huurappartement van 150m2 waarvan ik een ruimte van 40,5 m2 ga inrichten als kantoor. Dit is net iets meer dan 25%. Echter de ruimte is niet zelfstandig toegankelijk. Zoals ik begrijp uit de uitspraak kon deze 100% van de kosten als post opnemen en moest er weer een woningforfait vanaf gehaald worden voor het privegebruik.

 

Maar in sommige artikelen zie ik toch weer terugkomen, indien geen zelfstandige ruimte dan geen mogelijkheid tot aftrekpost.

 

Het blijft voor mij nu onduidelijk of ik nu geen (huur)kosten mag aftrekken, een % van de gebruikte ruimte als kosten mag aftrekken of dat ik de route moet volgen zoals in de uitspraak staat met het opvoeren van 100% van alle kosten minus woningforfait voor prive gedeelte.

 

grt. Paul

Met Vriendelijke Groet,

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

In dit draadje staat aardig wat uitleg, wat niet wegneemt dat het eigenlijk alleen de theorie verduidelijkt en niet de praktijk. Bovendien is het "maar" de rechtbank en dan is het altijd de vraag of een andere rechter er ook zo over denkt. Als je je houdt aan de lijn die de rechter heeft aangehouden, heb je in ieder geval een pleitbaar standpunt. Dat betekent dat het verstandig is om een bedrag te reserveren voor het geval het niet goed gaat, maar dat het innemen van dit standpunt bij correctie geen boete zal opleveren. De heffingsrente van 2,5% zal ook niet het grootste bezwaar zijn.

 

De meeste uitspraken en artikelen (althans, die ik langs zie komen) zien op de eigen woning en niet op huurwoningen. Dat heeft deels ook met proceseconomie te maken - een goede procedure kost best een paar centen, die je ook als je wint normaal niet allemaal terug krijgt. In combinatie met de geschatte kans op succes en het maximaal te behalen voordeel is het verwachte rendement van een procedure vrij laag. Dat verklaart mede waarom er zo weinig uitspraken over kosten van zakelijk gebruik van huurwoningen zijn. Andere artikelen zijn van vóór deze uitspraak en gaan dus mogelijk uit van een andere visie. Dat betekent dat je heel goed op moet letten welke artikelen je gebruikt om je standpunt op te baseren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor de uitleg... Heb vandaag behoorlijk wat helderheid gekregen. De enige onzekerheid voor het moment dat ik heb is de eisen voor de verschillende ondernemers-aftrekposten. Overal zie ik staan dat je moet voldoen aan de uren criteria. Wordt er dus niet gekeken naar de oprichtingsdatum? In mijn geval is het bedrijf ingeschreven op 13 september en gezien de tijd die ik er op dit moment in investeer om het op te starten kom ik zeker aan die 1225 uren, maar het bedrijf bestaat pas 3,5 maand dit jaar. mag je dan toch voor 100% gebruik maken van die aftrekposten?

Met Vriendelijke Groet,

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Zowel het urencriterium als de faciliteiten gaan per jaar. Dus als je in 3,5 maanden aan 1225 uur komt, voldoe je aan het criterium en kun je de volledige aftrek toepassen.

 

Denk eraan dat je die uren ook aannemelijk moet maken, daarvoor zul je nog best wat moeite moeten doen!

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.