• 0

Eten en Drinken - wat is nou redelijk?

Voor zover ik heb gezien is er niet een grens getrokken door de Belastingdienst voor HOEVEEL je nou redelijkerwijs af mag trekken aan (zakelijke) lunch-, borrel-, dinerkosten etc.

 

Hoeveel is nou reeel? Waar ligt nou de 'grens'? Tussen aanhalingstekens want de grens ligt er niet echt, al wat er is, staat hier: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/btw_aftrekken/welke_btw_aftrekbaar/welke_btw_aftrekbaar-07.html

 

De ene ondernemer trekt niks af, de ander gooit zonder schroom ieder bonnetje zijn administratie in!

 

Iemand daar een idee over?

http://www.facebook.com/boekhoudhelden - Boekhoudhelden op Facebook

http://www.boekhoudhelden.nl - De Boekhoudhelden

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn geen absolute grenzen aangegeven betreffende de hoogte van op te voeren zakelijke kosten. Als de zakelijkheid van de uitgave (het dineris met met een klant bijvoorbeeld) vast staat, dan is het (in principe) niet aan de fiscus om de hoogte van de uitgave te beoordelen. M.a.w. men mag wel onderzoeken of er sprake is van een zakelijke uitgave (is het diner niet met je vrouw geweest, maar had het een zakelijke grond), maar staat die zakelijkheid eenmaal vast, dan mag de fiscus niet stellen dat je voortaan naar een goedkopere gelegenheid moet gaan met je klanten.

Er zijn dan ook (grote) verschillen tussen de opgevoerde dinerkosten (etc.) tussen verschillende ondernemers. De een neemt vaker een klant mee uit eten dan de andere. En de ene ondernemer gooit inderdaad wel alle bonnetjes in zijn administratie en de ander niet. Zolang de Belastingdienst niet kan aantonen dat (een deel van) die uitgaven privé waren, komt de eerrstgenoemde ondernemer daar ook mee weg.

Je weet uiteraard, dat dit beperkt aftrekbare kosten zijn, zo neem ik aan?

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

....en dat (een deel van) die uitgaven privé waren, komt de eerrstgenoemde ondernemer daar ook mee weg.

Je weet uiteraard, dat dit beperkt aftrekbare kosten zijn, zo neem ik aan?

...

Ik ben even nieuwsgierig, zijn bonnetjes van restaurants altijd beperkt aftrekbaar? Stel je spreekt wegens afstand met adviseur af bij een restaurant, zit daar uur of 4 te werken, valt het ook dan onder representatiekosten?

Link naar reactie
  • 1

Yep, voedsel/drank/genotmiddelen en representatie: beperkt aftrekbaar als ze gemaakt worden voor de ondernemer zelf. Worden deze kosten voor een afnemer gemaakt en 1 op 1 doorgefactureerd, dan geldt dan aftrekbeperking niet, dan dient deze toegepast te worden door de afnemer. (Bijv. een workshop die in rekening wordt gebracht inclusief lunchkosten, apart zichtbaar op de factuur. De afnemer loopt dan tegen de aftrekbeperking op, niet degene die de inkoop van die lunchkosten heeft.)

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Dank!

 

Maar... nog even een maar...

 

Hypothetisch: Die ondernemer die nu elk bonnetje erin gooit, is bijdehand, en heeft voor elke bon wel een sortiment van zakelijke verklaring, wat ook werkelijk kan. Hoe gaat de Belastingdienst daar, mocht er een controle komen, dan mee om. Het lijkt mij dat zij altijd de vraag stellen: "waar blijkt dit uit?".

 

Aangezien de Belastingdienst niet kan bewijzen dat het uitgaven waren die deels privé waren, zal er dus ook geen sanctie opvolgen?!

http://www.facebook.com/boekhoudhelden - Boekhoudhelden op Facebook

http://www.boekhoudhelden.nl - De Boekhoudhelden

Link naar reactie
  • 0

Zolang je de zakelijkheid van een uitgave maar aannemelijk kunt maken, dan zal de fiscus een bepaalde kostenpost moeten accepteren. Als je dus op papier met een relatie uit eten bent geweest, terwijl dat met je buurvrouw was (waar je eigen vrouw uiteraard niets van weet ;)) dan moet je wel zeker weten dat die relatie je verhaal eventueel wilt bevestigen, dat je daar met hem was.

In de praktijk maken wij eigenlijk nooit mee, dat bij een belastingcontrole erg moeilijk wordt gedaan over dit punt. Daarvoor is het belang toch veelal te klein. Je weet echter uiteraard nooit of er moeilijke vragen komen. Advies: doe het niet al te overdreven.

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

De aftrekbeperking is er juist voor om dat privé-element eruit te filteren. Dat het deels privé is, maakt dan dus niet uit c.q. wordt verondersteld.

 

De ondernemer moet aannemelijk maken dat de kosten een zakelijk doel dienen. Dat moet dus onderbouwd worden door een verband te leggen tussen de kosten en de onderneming, bijvoorbeeld: gelunched met die en die van dat bedrijf. Als die link er is, zijn de kosten (deels) aftrekbaar.

 

De inspecteur mag niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten. Alleen als het buiten alle proporties is, mag hij corrigeren. Is het naar zijn mening wat aan de hoge kant, dan is dat een keuze van de ondernemer geweest.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

En juist dat laatste wilde ik nog even aanhalen.

 

Als jij alleen particulieren als klant hebben die allemaal maar eenmalig iets bij jouw bestellen laten we zeggen eenmalig 1 cd kopen. En jij voert wel 3 x per maand een bon in van enkele honderde euro's dan zal de belastinginspecteur hier wel degelijk een bezwaar van maken. Er is namelijk geen win situatie. Natuurlijk kunnen dine's uiteindelijk toch het resultaat hebben dat er geen aankoop is, maar niet blijvend.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hierop inhakend ook nog wel een vraag:

 

De situatie is als volgt:

- Ik heb een BV.

- Heb vier vaste medewekers.

- Geen kantoor

 

We vergaderen daarom regelmatig ergens in een café / restaurant en nuttig dan uiteraard ook wat (je moet immers van de voordelen van geen kantoor gebruiken maken ;-) ). In hoeverre is dit ook maar beperkt aftrekbaar?

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Ja, zonder meer slechts beperkt aftrekbaar.

De reden voor het maken van deze kosten is weliswaar 100% zakelijk, toch zijn de kosten slechts beperkt aftrekbaar. Dit is nu eenmaal het door de wetgever gekozen systeem. De beperking van de aftrekbaarheid is (als mijn geheugen me nu niet in de steek laat) in de jaren 90 ingevoerd n.a.v. een speciale vereenvoudigingscommissie (Oort). Wat nu precies de rechtvaardiging er van was weet ik niet meer. Bij voedsel kan ik me er iets bij voorstellen dat dat beperkt aftrekbaar is, dat voedsel gaat tenslotte het lichaam van de gebruiker in, en dat zou je als een stukje privé voordeel kunnen zien. Waarom een relatiegeschenk niet volledig aftrekbaar is, is mij echter niet duidelijk, dit zijn toch duidelijk 100% zakelijke kosten.

Ik denk ook dat hetsysteem van de beperkt aftrekbare kosten meer een begrotingsinstrument is voor de overheid dan iets anders. Dat is ook zichtbaar aan het feit dat het percentage dat niet aftrekbaar is nog wel eens wisselt. Eerst was dat 25%, toen werd het 10% en nu is het 26,5%.

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.