• 0

BV verkopen met verliezen en RC schuld aan aandeelhouder, fiscale mogelijkheden?

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 2005 een Holding BV, 100% DGA. Deze holding had een werkmaatschappij welke in 2006 failliet is gegaan. Ik heb zelf via mijn eenmanszaak ongeveer € 40.000 in dit avontuur gestort, ik wilde een goede vriend te helpen. Helaas is hij ondertussen overleden en heb ik nog steeds een holding op de plank liggen waar ik niets mee kan maar die ik ook niet zomaar wil opdoeken. Mijn winst (max 17.500) in de ez is te laag om interessant te zijn om in te brengen in de BV.

De balans ziet er als volgt uit:

Activa         Passiva

Nihil         Maatschappelijk kapitaal    18.000

Winstreserve (verlies)    -38.000

RC schuld aan ez Nicole    20.000

-----------------      ------------------------------------------------------------

Nihil                  Nihil

Nu ben ik op huwelijkse voorwaarden getrouwd met Henk. Hij heeft ook een eenmanszaak. Voor hem is het ondertussen belangrijk geworden om de BV in te gaan.

Dus dacht ik als hij nou mijn Holding BV overneemt dan heeft hij wellicht nog fiscaal wat voordeel aan de verliezen die ik heb geleden. Toen kwam ik artikel 20a wet VPB tegen………………. Maar die is zo complex, elke keer als ik denk het te snappen, snap ik het toch weer niet ???.

Ik ben nu heel wat uren aan het zoeken naar de antwoord op de volgende vraag:

Als ik mijn Holding aan Henk verkoop en hij met deze Holding een werkmaatschappij opricht:

1.   kan hij dan de verliezen verrekenen

2.   wat is de Holding dan waard

3.   en hoe werkt dat dan met de RC schuld die de Holding aan mij heeft

Een van de voorwaarden naar ik heb begrepen die voorwaartse verliesverrekening toestaan is dat de werkzaamheden niet wijzigen; omdat de Holding ook voor hem een dochter gaat beheren veranderen ze toch niet?

Daarnaast is er in 2006 de verliespost het grootst geweest, 33.000, de rest is RC rente + kvkkosten. Is er dan sprake van art 24a lid 4?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)?

Hartelijke groet Nicole

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Zoals je zelf al aangeeft, is verliesverrekening een vrij ingewikkeld onderwerp.

Overdracht van de aandelen leidt ertoe dat art. 20a verrekening van de verliezen beperkt. Daar bestaan uitzonderingen op, maar die lijken hier niet van toepassing. De uitzondering van 20a, lid 4 zal niet van toepassing zijn. Zonder activa kan moeilijk worden gezegd dat de bezittingen grotendeels uit beleggingen bestonden, maar wel zijn de werkzaamheden afgenomen tot minder dan 30% - er zijn immers geen werkzaamheden meer.

Voordat er iets in de onderneming wordt gestopt, zal de vordering moeten worden afgehandeld. Die vordering zal je hebben afgewaardeerd tot nihil - de verwachting is immers dat er niets meer uit gaat komen. Als de vordering blijft bestaan, dan zal deze moeten worden afgelost door de BV zodra er geld is - en dat komt er door de inbreng.

In overleg met de belastingdienst zou je de vordering kunnen kwijtschelden. Dan hou je het in box 1 gerealiseerde verlies, en de BV moet winst nemen tot het bedrag van de verliezen - die ben je dan dus kwijt. Voor het eventuele restant kun je gebruik maken van de kwijtscheldingswinstfaciliteit.

Als je daarna de aandelen verkoopt, staat de BV dus op 0 en kun jij in box 2 een AB-verlies realiseren. Je verkoopt namelijk tegen de werkelijke waarde. Op de "vrije markt" levert een schone, lege BV nog wel iets op, dan moet je denken in de categorie 1000 euro, maar dat wisselt wel eens. Dat zal minder zijn dan je verkrijgingsprijs, dus heb je een verlies.

Voor de overdracht zul je in ieder geval naar de notaris moeten, en voor de goedkeuring mbt de kwijtschelding naar de belastingdienst. Voor de inbreng van de onderneming kun je beter ook een fiscalist inschakelen, die kan de kwijtschelding gelijk meenemen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Beste Ronaldinho,

Hartelijk dank voor je reactie!

Ik heb vervolgens weer verder gegoogled maar heb het nog niet helder................

art. 20a lid 4

Ik heb art 4 nog eens goed bestudeerd maar ik snap de 1e alinea blijkbaar niet goed, want volgens mij staat er dat je voorwaarst mag verrekenen als je bezittingen in het verliesjaar niet grotendeels uit beleggingen bestonden. ???

In 2006 is de dochter failliet verklaard en de activa vd Holding bestond uit de deelneming die van 18.000 naar nihil ging en nog zo'n € 300 als vordering. Dit zijn toch geen beleggingsactiviteiten?

kwijtschelden vordering

Bedoel je dat als ik mijn vordering van € 20.000 kwijtscheld dan houdt de BV dus nog € 18.000 over aan verrekenbaar verlies? Is er dan nog sprake van kwijtscheldingswinst?

En waar moet ik dan het verlies van de 20.000 opvoeren in box1?

verkoop aandelen

Stel dat ik de aandelen aan Henk verkoop voor € 1.000, dan heb ik een AB-verlies van € 17.000.

Ik heb dan geen AB-belang meer, Henk wel, juridisch gezien, is dat fiscaal dan ook zo? Want wij zijn ook ficale partners.

Ik heb gelezen over de belastingkorting van 25%, geldt die ook als Henk nu de AB-houder is van dezelfde BV?

:-\

dankbare groet Nicole

• 0

20a, vierde lid stelt 2 cumulatieve eisen:

1. In het verliesjaar bestonden de bezittingen gedurende 9 maanden niet grotendeels uit beleggingen - afhankelijk van wat er wanneer in 2006 gebeurd is, zou dat kunnen. In de jaren daarna zou je kunnen stellen dat er geen beleggingen zijn (er is tenslotte niets), en dus ook niet grotendeels beleggingen. Of dat lukt weet ik niet, er staat namelijk niets over in de wet. Een vordering kan een belegging zijn, maar dat hoeft niet - handelsvorderingen zijn bijvoorbeeld geen belegging.

2. Direct voorafgaande aan de aandelenoverdracht (en naar verwachting ook gedurende de 3 volgende jaren daarna) was van de werkzaamheden in het oudste verliesjaar nog tenminste 30% over - dat lijkt hier niet het geval te zijn. Het beheren van de vennootschap van Henk mag je niet meerekenen, omdat dat samenhangt met de aandelenoverdracht (vijfde lid).

Vordering - tegen welke waarde staat die op jouw balans in box 1? Of een afwaardering is toegestaan, is afhankelijk van de zakelijkheid van de vordering, daar kan ik zo niet zoveel over zeggen.

De kwijtschelding leidt tot winst bij de BV. Die kun je verrekenen met de bestaande verliezen.

Verkoop aandelen. Je bent niet in gemeenschap van goederen getrouwd. Je kunt dus ab-aandelen verkopen aan je fiscale partner en daarbij een resultaat realiseren. Omdat het inkomen uit AB een gemeenschappelijk inkomensbestanddeel is, kun je geen gebruik maken van de belastingkorting. Immers, door het AB van Henk kun je alsnog inkomsten uit aanmerkelijk belang genieten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar