• 0

In afwachting rechtszaken activa verkopen

Goedenavond!

Ik en mijn Italiaanse partner hebben een Italiaanse talenschool in Italie. Deze bestaat nu 4,5 jaar en we draaien redelijk. Komende jaren verwacht ik significante toename van zowel de omzet als winst. Onze onderneming is vergelijkbaar met Nederlandse vof, dus hoofdelijke aansprakelijkheid.

 

Nu zit ik eigenlijk met het volgende probleem. Wij hebben op het moment 2 rechtszaken, arbeidsconflicten, lopen. En hoewel het om niks gaat, en het tweede geval geen eens een rechtzaak is, heb ik inmiddels wel gezien dat in principe iedereen hier gratis een rechtzaak kan starten ook daar waar er geen enkele grond is. De kans dat ze vervolgens gelijk (of deels) krijgen is groot en dat is nog even los van de kosten van juridische bijstand (rechtsbijstandverzekering in hier nog niet verankerd begrip en mede daarom zeer duur). Onze activiteit kan niet zonder personeel gerund worden en vaste contracten voor onbepaalde tijd (lees: geen rechtszaken) staat gelijk aan zelfmoord (financieel, sociaal en juridisch). Dit betekent voor ons een enorm ondernemingsrisico voor nu en op termijn.

 

Nu hebben we wel enige zaken die van waarde zijn en menig talenschool (dan wel propsects niet werkzaam in deze branche) graag zouden willen bezitten. Het gaat hierbij met name om naam van de school, website, agenten die de cursussen verkopen, lesmateriaal, methode, database, contacten en werkwijze.

Aangezien ik een rooskleurige toekomst verwacht en het feit dat ik buiten deze en andere ellende (daar zou ik eigenlijk een boek over moeten schrijven) toch graag in Italie zou willen blijven, ben ik een aantal scenario's aan het overwegen. Veel hangt samen met de afloop van beide zaken.

In het slechtste geval verliezen we beide zaken en kunnen we niet langer in Italie blijven en wil ik ook niet langer in Italie blijven. In dat geval zou ik graag wat bovengenoemde zaken voortijdig willen verkopen.

 

Stel ik verkoop bij tweede vonnis (in ons nadeel en we tekenen beroep aan) de website, agent contracten, logo, naam en, materiaal aan een koper, maar laat dat geld op mijn Nederlandse rekening storten en laat de vof leeg (of nagenoeg leeg) achter (zeg huurcontracten op, etc.), maar doek hem niet op. Wat zouden in een dergelijke situatie de consequenties in Nederland zijn? In welke mate krijgen eventuele kopers van bepaalde onderdelen te maken met claims bij een slechte afloop van de rechtszaak (ik heb waarschijnlijk meldingsplicht?)?

 

Ik weet dat dit niet echt ethisch is, maar wij worden en zijn ook niet zo netjes behandeld. Noem het maar een goede integratie ;)

 

Elke gedachtengang of idee is van harte welkom!

 

www.scuola-tricolore.it

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Je mogelijkheden om daarmee weg te komen zijn - dankzij het feit dat je zojuist met naam en toenaam een mogelijke faillissementsfraude hebt aangekondigd op één van de best en snelst geïndexeerde sites van Nederland - erg beperkt.

 

Het uitgangspunt dat onttrekking van vermogen(sbestanddelen) uit een boedel in het zicht van een - al dan niet vrijwillige - liquidatie vernietigbaar, strafbaar en leidend tot bestuurdersaansprakelijkheid is grensoverschreidend.

Link naar reactie
  • 0

Het zijn geen concrete plannen en uiteraard heb ik ook even nagedacht over onder eigen naam plaatsen. Ik geloof dat ik duidelijk had aangegeven dat ik graag in Italie wil blijven en echt niet terug wil naar Nederland. Ook heb ik aangegeven dat er een sterke groei is en er voldoende reden is om door te gaan. Ik ben gewoon bezig met allerlei zaken in beeld te brengen, scenario's te schetsen en dit is een tak van sport waar ik niet zo veel van af weet.

 

Uiteraard weet ik ook dat ontrekken van onderdelen grensoverschrijdend strafbaar is, maar in de praktijk is het heel lastig voor een Italiaanse advocaat een vonnis in een ander EU/ niet EU land door te voeren te laten vervolgen.

 

Mijn vraag is wat er, in eerder beschreven geval, normaal gesproken voor procedure volgt? En eigenlijk heb ik ook geen antwoord om mijn vraag gekregen wat er in een dergelijk geval te verwachten is voor de kopers.

P.S. er zijn heel weinig Italianen die een vreemde taal spreken laat staan het Nederlands!

www.scuola-tricolore.it

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard weet ik ook dat ontrekken van onderdelen grensoverschrijdend strafbaar is, maar in de praktijk is het heel lastig voor een Italiaanse advocaat een vonnis in een ander EU/ niet EU land door te voeren te laten vervolgen.

 

Dan heb je toch je antwoord.. het is strafbaar.. dus blijft de ethische vraag over.. wil jij strafbaar handelen en daarna proberen je straf te ontlopen.. dat noemen ze ook wel eigen richting / eigen rechter spelen. Als je dan toch in dat soort scenario's denkt dan kun je beter even met een honkbalknuppeltje bij de betreffende personen langsgaan of een paard onthoofden en in het bed leggen van je opponent.. scheelt je ook nog eens een hoop tijd en advocaat kosten ::)

 

(een gevoel van) Onrecht bestrijd je niet door zelf onrechtmatig te gaan handelen, maar door een goede advocaat te nemen die de schade weet te beperken of het misbruik van de wetgeving, zoals jij claimt, weet bloot te leggen

 

En eigenlijk heb ik ook geen antwoord om mijn vraag gekregen wat er in een dergelijk geval te verwachten is voor de kopers.

 

Ik zou iedere potentiele koper tenzeerste afraden zich met dergelijke zaken in te laten. misschien ben je als koper niet direct strafbaar maar je kunt ongelofelijk veel last hebben van beslagen of reputatie schade.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan heb je toch je antwoord.. het is strafbaar..

Nee, dan heb ik eigenlijk nog niet de gehele vraag beantwoord, want ik weet nog steeds niet hoe een dergelijke procedure zou verlopen.

dus blijft de ethische vraag over.. wil jij strafbaar handelen en daarna proberen je straf te ontlopen.. dat noemen ze ook wel eigen richting / eigen rechter spelen. Als je dan toch in dat soort scenario's denkt dan kun je beter even met een honkbalknuppeltje bij de betreffende personen langsgaan of een paard onthoofden en in het bed leggen van je opponent.. scheelt je ook nog eens een hoop tijd en advocaat kosten ::)
Mijn schoonvader is advocaat. Misschien iets te veel de Godfather gekeken :). Ik herken in de opmerkingen het moralistische, zoals ik ruim 5 jaar geleden ook was. Laat ik het zo zeggen, dat hier allenmaal behoorlijk anders werkt..

 

(een gevoel van) Onrecht bestrijd je niet door zelf onrechtmatig te gaan handelen, maar door een goede advocaat te nemen die de schade weet te beperken of het misbruik van de wetgeving, zoals jij claimt, weet bloot te leggen

Zo werkt dat dus niet hier. Documenten worden op de laatste dag naar je toe gestuurd om te voorkomen dat je niet in beroep kan gaan, of naar het juridische adres waar je niet meer zetelt (KvK werkt een beetje langzaam), er worden vonnissen getrokken zonder wederhoor en zonder een bladzijde gelezen te hebben, terwijl alle data, wetsartikelen, etc. fout zijn. Onrecht... Dat is een understatement..

 

Ik zou iedere potentiele koper tenzeerste afraden zich met dergelijke zaken in te laten. misschien ben je als koper niet direct strafbaar maar je kunt ongelofelijk veel last hebben van beslagen of reputatie schade.

Ik kan me voorstellen dat als er een claim op de onderneming heerst (terecht of onterecht), dat er geen bezittingen mogen worden verkocht. Indien dat wel gebeurt, hoe zou de terugvorderingprocedure/ het ongedaan maken van de koop in Nederland verlopen. En in Nederland verlopen bij een koper in een ander EU land?

Bedankt voor de opmerkingen in ieder geval. Groet uit het wilde westen!

www.scuola-tricolore.it

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.