• 0

Administratie bijhouden

Hallo allemaal,

 

nu dan eindelijk toch gestart met mijn webshop! Maar nu een paar simpele vraagjes om even te controleren of ik het nu goed doe ivm de administratie. Ik houd bij:

 

Een inkoopboek: Hierin doe ik alle facturen van inkopen en kosten (Zoals kosten voor website, of KvK).

 

Een verkoopboek: Hierin doe ik alle facturen die ik zelf uitschrijf.

 

Een bankboek: Ik heb geen kas alles gaat giraal. In dit bankboek heb ik een aantal Kolommen, zoals hieronder, die ik elke dag even bijwerk.

 

Kolommen: Datum / omschrijving / in / BTW / uit / BTW

 

Ook houd ik alle facturen die ik elektronisch krijg / uitschrijf ook in mappen op de computer bij. (Dit was volgens mij ook verplicht?)

 

 

MIJN VRAAG: Is dit alles wat ik bij moet houden, en doe ik alles zo goed?

 

Alvast bedankt,

Bas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bas,

 

Hier al een kijkje genomen: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/administratie_bijhouden/ ?

Deze pagina en haar doorkliks bevatten een schat aan informatie hieromtrent!

 

Succes!

 

 

Hee,

 

Ja die pagina heb ik al gezien. Ook heb ik een enorm dik boek van de belastingdienst liggen (Meegekregen bij de KvK) die ik intensief heb doorgenomen!

 

Mijn enigste vraag is of ik het nu goed doe! Als een soort bevestiging van mensen die het al meer gedaan hebben / vaker doen.

 

 

Bas

Link naar reactie
  • 0

Hi Bas,

 

Toen ik pas begon heb ik gewoon eens een afspraak met een accountant gemaakt om even te sparren over hoe, wat & waarom. Dat gesprek was vriendschappelijk, informatief en gratis. Die accountant vond het leuk om even te laten zien wat hij wist en hoopte mij als klant binnen te halen (is een half jaar later ook gelukt) en dat heeft mij prima geholpen.

Maak een afspraak bij een lokale accountant of boekhouder en vraag vrijblijvend om advies. Dikke kans dat ze je even op weg helpen en dan kun je laten zien wat je hebt gedaan waardoor het wat inzichtelijker (letterlijk) is wat je vraagt.

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

Hi Bas,

 

Toen ik pas begon heb ik gewoon eens een afspraak met een accountant gemaakt om even te sparren over hoe, wat & waarom. Dat gesprek was vriendschappelijk, informatief en gratis. Die accountant vond het leuk om even te laten zien wat hij wist en hoopte mij als klant binnen te halen (is een half jaar later ook gelukt) en dat heeft mij prima geholpen.

Maak een afspraak bij een lokale accountant of boekhouder en vraag vrijblijvend om advies. Dikke kans dat ze je even op weg helpen en dan kun je laten zien wat je hebt gedaan waardoor het wat inzichtelijker (letterlijk) is wat je vraagt.

 

GJ

 

Dat kan ik onderschrijven. Toen wij net begonnen heeft een bevriende accountant ons op weg geholpen met de administratie. Niets beters dan iemand die bereid is even over je schouder mee te kijken!

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Maar om antwoord te geven op je vraag: nee, het is niet voldoende. Ook de factuurnummers moet je vermelden.

 

Factuurdatum / factuurnummer / omschrijving / in / BTW / uit / BTW

 

Daarna kun je de "in" en "uit" kolommen nog splitsen zodat je een beter overzicht krijgt.

Bij "uit" bijvoorbeeld: inkoop / kantoor / auto / website

Zo kun je direct zien wat je overheadkosten zijn.

Link naar reactie
  • 0

goeie vraag is ook hoe?

 

aangezien je programma's hebt waarin je verplicht honderd stappen moet doorlopen voordat je een beetje wat geboekt hebt en programma's (ook webapps) die synchroniseren met je bank/paypal/etc , je omzetregistratie en in een handomdraai je ob (en vpb) aangifte doen.

 

ben nu met xero en twinfield aan t experimenteren, ook reeleezee lijkt voor de (M)KB-ondernemer een goede optie.

 

 

www.coconutbookkeeping.com accounting your troubles away

Link naar reactie
  • 0

@Damedia

 

Nu noem je dingen die niet verplicht zijn, maar gewoon handig.

 

@Laurens Bas: je kunt gewoon volstaan met zoals je het nu ingedeeld hebt. Extra punt van aandacht: ook zaken als agenda, belastingaanslagen, kladnotities, e-mails etc. horen bij je administratie. Maak dus nog een tabblad aan waarin je die zaken apart opbergt onder overige en een tabblad fiscus.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost, ik denk dat je mij bedoeld? :P

 

In ieder geval bedankt!

 

E-mails bewaar ik ook (elektronisch), en ik heb ook een schriftje met allemaal krabbels en berekeningen die heb ik ook bewaard. :) Contracten etc. heb ik ook een speciale map voor. Maargoed, mijn vraag ging over het gestelde in de beginpost.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.