• 0

Hosting en alternatieve energie

Hallo,

 

Ik heb het internet afgestruind op zoek naar een Nederlands hostingbedrijf dat z'n servers draait met groene stroom, danwel een andere alternatieve energiebron.

Niks gevonden.

 

Als ik als bewuste persoon en als bewust bedrijf ook mijn website op verantwoorde (sustainable) wijze wil laten hosten moet ik dus zo'n bedrijf bellen en vragen of ze groene stroom afnemen?

Draaien de Essent en Eneco en Nuon-sites zelf ook op groene stroom of conventionele resources?

 

Kennen jullie zo'n bedrijf?

 

Groet,

Annedien

 

 

----------------------------------------

appendix: zoekresultaten

 

Google

 

hosting+"alternatieve energie"

0 resultaten

 

hosting+"groene energie"

0 resultaten

 

website+"alternatieve energie"

0 resultaten

 

internet+"alternatieve energie"

0 resultaten

 

website+"groene stroom"

0 resultaten

 

internet+"groene stroom"

1 resultaat, niet een hostingbedrijf dat met groene stroom hosting verzorgt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar wat is het nou? semi groenestroom of hebben ze echt zelf een windmolen staan?

 

Ga er maar van uit dat het semi-groene-stroom is, net als alle andere groene stroom in nederland. Een hostingbedrijf dat draait op zijn eigen windmolen zou ik sowieso niet vertrouwen, wat als dat ding stuk loopt?

 

Overigens denk ik dat er niet zo gek veel bedrijven zijn die hosten op groene stroom, aangezien dit toch zou vereisen dat een compleet datacenter daarop wordt aangesloten. Meestal betalen hostingbedrijven de kosten voor ruimte, verbinding en electriciteit niet direct aan de leveranciers maar via het datacenter. Dat laatste zal -denk ik- meer oren hebben naar goedkope stroom dan naar groene.

 

Ik las trouwens dat binnenkort particulieren niet alleen een leverancier van groene stroom kunnen kiezen, maar ook van gewone... ik ben wel benieuwd hoe dat gaat uitpakken qua marktaandeel groene stroom en wat de gevolgen voor de prijzen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Een hostingbedrijf dat draait op zijn eigen windmolen zou ik sowieso niet vertrouwen, wat als dat ding stuk loopt?

 

[Vertrouw op Allah, maar bind wel je kameel vast. Daar is toch wel iets op te verzinnen? Ik vind een hostingbedrijf met een eigen windmolen en een noodaggregaat of andere oplossing al te prefereren boven een hostingbedrijf op kernenergie...]

 

Dat laatste zal -denk ik- meer oren hebben naar goedkope stroom dan naar groene.

 

[ik mag zelf weten of ik groene koe melk drink of niet. Of ik tropisch hardhout met of zonder keurmerk koop. Of ik biologische tomaten koop of gewone. Waarom kan ik dan niet kiezen of mijn website gehost wordt op een milieuvriendelijke server? Waarom kan ik niet ook daarin sustainable keuzes maken? Ik zou er wel wat voor voelen, inclusief klein keurmerkje op mijn site. "Groene hosting" (maar dan echt groen en niet semi groen), sustainable hosting....]

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het wel een gat in de markt hoor :)

 

Aan de andere kant denk ik dat hosting vaak toch wel gezien wordt als mission-critical, en dat daarbij hele andere criteria op de voorgrond staan. Ik zou bijna zeggen: koop gewoon hosting op normale stroom, en maak het groen door een equivalent stuk bos aan te kopen om de CO2 product teniet te doen.

 

Kernenergie valt trouwens strict genomen wel onder 'groene stroom' omdat het CO2 neutraal is. In nederland is men er niet zo van gecharmeerd, maar er wordt wel CO2 neutrale stroom van over de grens gekocht en geleverd als groene stroom. Logic dictates dat het nodige daarvan uit frankrijk komt, nuclear.

 

Link naar reactie
  • 0

een hostingbedrijf wat momenteel zegt op groene stroom te draaien moet je zeker weten niet mee in zee gaan, want het betekent dat ze niet in een datacenter van naam (en dito voorzieningen) staan. alle grote noc's draaien momenteel bij mijn weten niet op groene stroom.

 

ik zal eens een balletje opgooien bij onze leveranciers, kijken wat ze erover te zeggen hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ga er maar van uit dat het semi-groene-stroom is, net als alle andere groene stroom in nederland. Een hostingbedrijf dat draait op zijn eigen windmolen zou ik sowieso niet vertrouwen, wat als dat ding stuk loopt

 

"Geachte klant,

 

aangezien het morgen windstil is, kan uw site slecht bereikbaar zijn. Gelukkig komt er volgende week een stevige zuidwesterstorm aan zodat u de schade in kunt halen."

 

@paulmatthijs, ik denk niet dat je dat zo kunt concluderen, zeker niet op internationaal niveau. Groene stroom is immers op zich al in de praktijk een wat vreemde constructie. Als ik groene stroom neem krijg ik exact hetzelfde spul als mijn buurman, alleen koopt Essent 0,00001% meer groene stroom in plaats van gewone stroom in. En dan nog heel ruwweg. Datzelfde principe kan natuurlijk ook voor een NOC opgaan. Stel, een 2% van de servers komen van een groen-hosting-bedrijf, dan kan het best dat het NOC besluit om de TL-buizen en de kachel in het kantoor in Hoogezand-Sappemeer op Groene stroom te laten draaien, als dat netto op die 2% uitkomt. Best kans dat Redbus, het datacenter van Webstekkers, ook zoiets in elkaar heeft gevogeld. Dat is snel genoeg na te vragen denk ik. En wellicht heeft Benm gelijk en heeft Redbus al een stoomcontract wat voor bv. 20% uit groene stroom bestaat. Kan Webstekkers helemaal pronken op hun site dat hun servers wel 10 keer zoveel groene stroom gebruiken als normaal.

 

Over het idee zelf, ik denk dat het een veel te kleine niche is om rendabel te kunnen draaien. Hoewel de natuur- en milieuverenigingen groot van ledenaantal zijn, vraag ik me af of er genoeg van die verenigingen zelf bij elkaar te schrapen zijn om er iets op te verdienen.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Die vreemde constructies zullen altijd blijven bestaan, het is niet mogelijk om voor iedere aanbieder een eigen electriciteitsnet neer te leggen. Voor het eindresultaat maakt het natuurlijk ook niets uit waar welke stroom verbruikt wordt, het electriciteitsnet is 1 grote machine - waarschijnlijk de grootste ter wereld.

 

De kosten van electriciteit bestaan overigens vooral uit belastingen en transportkosten, het opwekken van de stroom zelf is maar een klein deel van de kilowatt-prijs voor de gebruiker. Groene stroom is vrijgesteld van een aantal belastingen, en is daardoor momenteel ongeveer even duur als grijze.

 

Deze hele (malle)molen werkt omdat het aandeel groene stroom niet zo groot is. Het is niet mogelijk een groot aandeel van de electriciteit groen te produceren, aangezien er gewoon geen continu betrouwbare bronnen zijn. Windmolens staan stil als het niet waait, zonnepanelen doen het snachts niet, en de hoeveelheid organisch afval is in verhouding tot de energie-behoefte te klein.

 

Wanneer er dus een tekort aan aanbod van groene stroom is, wordt de energie gewoon geleverd door olie- gas- of kolengestookte centrales. Doordat het markaandeel van groene stroom niet zo groot is, is het altijd wel mogelijk het een en ander uit te middelen.

 

Zou het aandeel bijvoorbeeld 50% worden, dan onstaat een probleem met de leveringscapaciteit. Er zou dan de situatie ontstaan dat op een windstille nacht de stekker eruit moet, omdat het aandeel groene stroom in de productie dan lager wordt dan het aandeel groene stroom in de verkoop. Je zou momenteel kunnen stellen dat de conventionele productie gebruikt wordt als grote 'accu' voor groene stroom.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.