• 0

Inkomstenbelasting over herinvestering overwaarde bedrijf??

Ik wil mijn bedrijf in Nederland verkopen en met de overwaarde een nieuw bedrijf financieren in Duitsland, moet ik nu eerst inkomsten belasting over deze overwaarde betalen of niet?

Ik heb deze vraag al bij de Belastingdienst neergelegd maar niemand kon mij daar duidelijk antwoord opgeven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Pinctada

 

deze discussie is ook actueel op Linkedin. Het beste antwoord dat daar gegeven werd:

Meerwaarde, stille reserve zal met name zitten in de klantenkring. Dit kan afhankelijk van het type klanten (langdurige relaties of vaak wisselende klanten) een grote waarde vertegenwoordigen. Deze waarde zal alsdan in de heffing worden betrokken bij emigratie. Staken in Nederland en opnieuw beginnen in Duitsland zal ook worden gezien als een overdracht van een onderneming, klantenkring en aldus geen oplossing bieden.

 

De EU-commissie acht de heffing van belasting bij emigratie (exitheffing) zoals Nederland deze in haar wetgeving heeft verwoord strijdig met het Europese recht en is een consultatie procedure begonnen. Indien Nederland deze verliest zal de wetgeving moeten worden aangepast. In de tussentijd heeft ook het hof (ik dacht Amsterdam) vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie mbt de exitheffing.

 

Vermoedelijk zal de wetgeving dusdanig worden aangepast dat heffing van de meerwaarde niet direct zal plaatsvinden bij emigratie maar pas indien de meerwaarde feitelijk wordt gerealiseerd, bijvoorbeeld door verkoop. Bij emigratie zal dan een zogenaamde conserverende aanslag worden opgelegd zoals nu bij aanmerkelijk belang en penisoenen gebeurd bij emigratie.

 

Ik weet niet wanneer je klant wil emigreren, maar het kan zijn dat deze wetgeving spoedig zal worden ingevoerd aangezien de doorlooptijd van een consultatie procedure niet al te lang is.

citaat van: auteur bekend bij mij

 

helaas nog geen duidelijkheid dus.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

We gaan al in januari 2011 emigreren, of het bedrijf dan verkocht is of niet! De bank in Duitsland financiert onze inbreng voor.

 

Maar ik bedoelde niet de overwaarde veroorzaakt door klanten! Ik verkoop voor X bedrag en de boekwaarde van mijn bedrijf is Y dan houd ik Z over ik wil deze hele Z gebruiken om te herinvesteren zonder hierover inkomstenbelasting te betalen, is dat mogelijk?

Link naar reactie
  • 0

Waar wordt de overwaarde dan door veroorzaakt?

 

Maar overigens maakt dat niet zoveel uit voor de uitwerking. Een HIR kan worden gevormd bij bedrijfsverplaatsing, maar niet bij staking. Daar zit een hele dunne lijn tussen, waarbij de belastingdienst het begrip verplaatsing graag zo krap mogelijk uitlegt. De Hoge Raad is daar wat ruimer in, maar voordat je daar bent, heb je al heel wat kosten gemaakt en ben je heel wat jaar verder.

 

Bovendien speelt ook in dat geval de door Joost aangehaalde discussie, want die gaat over de emigratieheffing. Een antwoord is op basis van de gegeven informatie niet te geven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Waar wordt de overwaarde dan door veroorzaakt?

 

Maar overigens maakt dat niet zoveel uit voor de uitwerking. Een HIR kan worden gevormd bij bedrijfsverplaatsing, maar niet bij staking. Daar zit een hele dunne lijn tussen, waarbij de belastingdienst het begrip verplaatsing graag zo krap mogelijk uitlegt. De Hoge Raad is daar wat ruimer in, maar voordat je daar bent, heb je al heel wat kosten gemaakt en ben je heel wat jaar verder.

 

Bovendien speelt ook in dat geval de door Joost aangehaalde discussie, want die gaat over de emigratieheffing. Een antwoord is op basis van de gegeven informatie niet te geven.

 

De overwaarde isdus winst na verkoop min restant boekwaarde bedrijf.

Ik vond de volgende informatie over deze Herinvesterinsreserve:

Ziede bijlage.

Zoals ik het begrijp moeten we deze HIR gebruiken voor een zelfde soort bedrijf, dat doen we! We moeten de HIR binnen 3 jaar doen, dat doen we ook! We moeten het investeren in iets wat dezelfde of meer waarde heeft, dat doen we ook! Het is echter in het buitenland en daarop vond ik de uitspraak die onderaan de bijlage staat!

Graag uitleg of ik het zo goed begrepen heb?

Die dunne lijn, waar jij het over hebt snap ik, en de belastingdienst kennende zullen ze deze naar hun eigen voordeel willen trekken.

Wij gaan wel verder met ons bedrijf maar verkopen het huidige bedrijf omdat de lokatie en het pand niet voldoen voor ons.

Herinvesteringsreserve.doc

Link naar reactie
  • 0

@Ronaldinho: je doelt op: zaaknummer 08/02813?

Onder andere, maar die zaak is verwezen naar Hof Amsterdam en loopt nog, uit mijn hoofd. Mijn ervaring is daarbij dat de belastingdienst de feiten langs de eigen maatstaf blijft leggen. Overigens is het belang van die arresten voor de IB wel verminderd sinds de uitbreiding van de doorschuiffaciliteit bij staking (3.64). Ik heb alleen niet op het netvlies staan hoe dat bij emigratie uitpakt, en de termijn is natuurlijk een stuk korter. Nu je toch het NTFR aanhaalt, Joan Doornebal heeft die arresten en de gevolgen onlangs in NTFR Beschouwingen nader beschreven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt alvast hiervoor! Er is mij veel duidelijk geworden, maar ik begrijp ook dat het dus zeer belangrijk is hoe we de emigratie "noemen" want het verschil zit hem in staking of bedrijfsverplaatsing!

 

Zoals wij het zien is het duidelijk bedrijfsverplaatsing. We gaan weg uit Nederland omdat we ons bedrijf in Duitsland beter kunnen voortzetten en we een groter bedrijf kunnen kopen dan we hier nog kunnen uitbouwen. De mogelijkheden zijn er gewoon veel beter!

Emmigratieheffing heeft toch te maken met je opgebouwde pensioen? Ik heb begrepen dat deze pensioen geldt over de jaren dat we in Nederland wonen/werken en stopt wanneer we naar het buitenland gaan, om daar vervolgens verder te bouwen aan ons pensioen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.