• 0

Auto vraag nummer zoveel

Hallo mensen,

 

ik zoek al enkele dagen op google en ben meerdere malen op dit forum uitgekomen.

Er ging een wereld voor mij open qua bijtellingsregels, BTW-correctie, afschrijvingen etc. etc.

 

Ik heb recent een auto (BTW-occassion van 4 jaar oud) gekocht en de factuur op naam van de zaak laten zetten omdat ik graag de BTW wil terug krijgen van de fiscus. Ik weet alleen niet of ik daar wel zo verstandig aan doe, vandaar dat ik het hier wil voorleggen.

 

Waar zal ik beginnen? Ik heb naast mijn baan in loondienst een eigen onderneming.

(Eenmanszaak)

 

Het bedrijf maakt winst, alleen niet zo veel. Je kunt het dus zien als een hobby met een KVK-nummer.

(Het is lastig combineren soms naast een fulltime-baan)

 

De auto heb ik aangeschaft voor: 14.518 euro (incl. de BTW). Ik kan een bedrag van 1.732,19 terug krijgen.

 

Ik schat de kosten per jaar op:

 

Afschrijving 3.000

Verzekering 550

Onderhoud 1.000 (excl. BTW)

Brandstof 3.000 (excl. BTW)

Wegenbelasting 1.524

Financiering 1.161

===== +

Totaal 10.235

 

Totaal BTW (onderhoud en brandstof) 760

 

De catalogus waarde = 38.646 x 25% = 9.661,50 bijtelling.

Daarnaast 9.661,50 x 12% = 1.159,38 BTW correctie prive gebruik.

 

Ik rijd zo'n 40.000 km per jaar, waarvan slechts 1.000 km zakelijk.

 

1.000 km x 0,19 p/km = 190 euro aftrek van de winst van het bedrijf wanneer ik de auto prive heb.

 

Wanneer ik de auto zakelijk rij dan komt dit uit op 10.235 (kosten) - 9.661,50 (bijtelling) = 573,94 aftrek van de winst per jaar.

 

Echter pakt de BTW correctie vervelend uit.

Ik moet corrigeren met 1.159,38 hier mag ik de 760 BTW afhalen blijft over 399,38 om af te dragen aan de fiscus aan BTW.

Ik val echter onder de kleine ondernemersregeling, dus dat mag ik meenemen en bijtellen bij de IB.

Wanneer ik de 573,94 - 399,38 van elkaar aftrek blijft er 174,56 over om af te trekken.

Al met al kan ik dus de auto beter in prive kunnen houden. Maar.... hou zit het met die eenmalige BTW teruggave?

Krijg ik die gewoon keurig gestort, ondanks dat ik onder de KOR val? Want dan wil ik die 15 euro per jaar wel voor lief nemen en de auto op de zaak zetten. (15 euro x 5 jaar = 75 euro tegenover ruim 1.700 euro)

 

En wat gebeurt er na bijv. 5 jaar? De auto is afgeschreven, de overige bedragen blijven even hetzelfde:

In dat geval kom ik uit op:

 

 

Afschrijving 0

Verzekering 550

Onderhoud 1.000 (excl. BTW)

Brandstof 3.000 (excl. BTW)

Wegenbelasting 1.524

Financiering 1.161

===== +

Totaal 7.235

 

Totaal BTW (onderhoud en brandstof) 760

 

De bijtelling = gelijk aan de werkelijk kosten 7.235 bijtelling.

Daarnaast 7.235 x 12% = 868,20 BTW correctie prive gebruik.

 

Ik rij nog steeds zo'n 40.000 km per jaar, waarvan slechts wederom 1.000 km zakelijk.

 

1.000 km x 0,19 p/km = 190 euro aftrek van de winst van het bedrijf wanneer ik de auto prive heb.

 

Wanneer ik de auto zakelijk rij dan komt dit uit op 7.235 (kosten) - 7.235 (bijtelling) = 0 aftrek van de winst per jaar.

 

Vervolgens weer de BTW-correctie

Ik moet corrigeren met 868,20 hier mag ik de 760 BTW afhalen blijft over 108,20 om af te dragen aan de fiscus aan BTW.

 

Had ik de auto prive gereden, dan had ik 190 kunnen aftrekken, nu moet ik 108,20 bijtellen (KOR).

Een verschil van 298,20 per jaar. En dan gaat het hard met de eenmalige BTW-teruggave van de koopprijs :(

Kortom, wat is wijsheid nu? En wat is wijsheid over 5 jaar?

 

Graag jullie advies!

 

Met vriendelijke groet,

Vincent

 

Edit: typfout hersteld

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat wijsheid is? Dat is maar net aan welke 'wijze' je het vraagt. Ik zou me over een jaarlijks verschil van drie-meier-minus-een-cheesburger niet zo heel erg druk maken en de auto lekker zakelijk rijden. Nergens meer naar om kijken, geen kilometers bijhouden, gewoon tanken met het bankpasje van je zakelijke rekening. Voor € 300,- 'koop' je dan een hoop rust aan je hoofd.

 

Maar dat is mijn insteek. Verder neem ik maar aan dat je berekening klopt. Ik heb tijd noch zin om dat allemaal uit te vogelen.

Link naar reactie
  • 0

Dag vincent

 

Voor we gaan rekenen voor je, even aandacht voor het volgende:

 

Je geeft aan 40K KM te rijden op jaarbasis waarvan 1K zakelijk. Oftewel: je rijdt 97,5% privé.

De Hoge Raad heeft ooit 1.000 KM zakelijk als ondergrens aangehouden om een auto zakelijk te mogen etiketteren. Je geeft aan daar bovenop te zitten. Met daarnaast 39K aan privé kilometers zou ik de auto niet eens durven aanmerken als zakelijk.

 

De bijtelling wegens privé gebruik kan de fiscus bij controle wel eens stellen op veel meer dan 25% van de cat. waarde (dat is nl. het minimum). Immers, je gebruikt de auto 97,5% privé. Logischerwijs zou de bijtelling dan gelijk zijn aan het totaal van de autokosten min 2,5% wegens het zakelijk gebruik. Dan hebben we het dus echt over peanuts.

 

Rubens advies om rust te kopen deel ik. Maar dan wel andersom. Schaf de auto privé aan.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan 40K KM te rijden op jaarbasis waarvan 1K zakelijk. Oftewel: je rijdt 97,5% privé.

De Hoge Raad heeft ooit 1.000 KM zakelijk als ondergrens aangehouden om een auto zakelijk te mogen etiketteren. Je geeft aan daar bovenop te zitten. Met daarnaast 39K aan privé kilometers zou ik de auto niet eens durven aanmerken als zakelijk.

 

Ai! Het was ook te mooi om waar te zijn.

 

Is het echter niet zo omdat ik geen KM-registratie meer bij hou wanneer de auto zakelijk staat die verschil tussen zakelijk en prive niet meer te herleiden is door de fiscus?

Ik zou maar wat graag die BTW terug krijgen van de auto namelijk :)

 

In ieder geval bedankt voor je eerlijke antwoord.

Link naar reactie
  • 0

Die BTW is niet zaligmakend, kijk maar wat er jaarlijks aan privé correctie voor de BTW moet plaatsvinden. Als je de auto een aantal jaren rijdt, dan betaal je op de lange termijn meer aan privé correctie dan dat je aan BTW op de aanschaf terug kunt krijgen. Je vraagt nu 1792 euro terug aan BTW en moet jaarlijks 1.159 aan privé BTW afdragen. Ik zie niet in waarom je deze auto voor de BTW als zakelijk wilt beschouwen.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zie niet in waarom je deze auto voor de BTW als zakelijk wilt beschouwen.

 

Om die 1.792 euro terug te vangen natuurlijk. :)

 

Natuurlijk heb je gelijk wat betreft de prive correctie.

Maar daar gaat weer 760 euro vanaf, waardoor er een bijtelling overblijft van een kleine 400 per jaar.

Dus, de eerste 5 jaar blijft er van de BTW teruggave 1717 over (1792 - 15 - 15 - 15 - 15 -15)

Dan is de auto afgeschreven, en wordt het het 108 euro per jaar om af te dragen.

Zo duurt het wel even voor die 1.792 is opgesnoept, en is de auto waarschijnlijk weg voor het bedrag op is.

Dan heb ik toch winst gemaakt?

 

Daar staat tegenover dat mochten de autokosten hoger uitvallen ik hier voordeel mee heb zakelijk gezien.

 

Nadeel is je punt dat de verhouding 39K prive en 1000 zakelijk niet door de fiscus zal worden geaccepteerd.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.