• 0

Ontwerp de kroeg van morgen

De inhoud van deze thread en alle bijgevoegde bestanden vallen onder de bijgevoegde GNU licentie!



 

Als je gebruik wilt maken van de content van deze thread, dan wordt je geacht de regels van de licentie in acht te nemen!

 

Als je via higherlevel mee wilt bouwen aan dit initiatief of je staat verkeerd vermeld in de licentie, stuur dan een emailtje naar: zrski@higherlevel.nl

 

 

Speciaal voor Kermie, maar ook voor de rest (Zie http://www.felix.meritis.nl):

 

Hoe ziet het Café van de Toekomst er volgens jou uit? Niet een theoretisch verhaal, maar juist concreet vormgegeven voorbeelden die toekomstvisioenen zichtbaar maken. Aan jullie de vraag jullie visioenen vorm te geven voor het Café van de Toekomst!

 

Ontwerpen en kunst staan centraal. Niet alleen industrieel ontwerpen maar creatief en innovatief zoeken naar nieuwe mogelijkheden: vormen van interactie en technische ontwikkelingen die er toe moeten leiden dat het ontwerp optimaal tot haar recht komt, of juist een totaal nieuwe functie krijgt. De vorm is vrij als het doel maar wordt bereikt: internet, beeldende kunst, flash animatie, 3D-presentatievormen, industriële vormgeving, geluid en beeld. Een voorwaarde is dat je ontwerp digitaal presenteerbaar is. De trefwoorden die terug moeten komen in het ontwerp zijn: ontmoetingsplaats, bier, uitwisseling van ideeën en ontspanning.

 

Aanmelding

Je kunt je aanmelden door een e-mail te sturen naar linda.kleinhout@felix.meritis.nl o.v.v. Café-Cultuur Prijs.

 

Het ontwerp moet voor 1 juli opgestuurd worden naar:

Felix Meritis

o.v.v. Café-Cultuur Prijs

Keizersgracht 324

1016 EZ Amsterdam

 

Prijs

Een deskundige jury bekijkt welk ontwerp onderdeel zou kunnen uitmaken van en of deze vorm past in het denken over het project Living Tomorrow. Tijdens een feestelijke avond in november wordt het winnende ontwerp van het Café van de Toekomst gepresenteerd in de Shaffyzaal van Felix Meritis.

 

De winnaar van de Café-Cultuur Prijs ontvangt een cheque van € 2000. Tevens wordt het winnende ontwerp als inspiratiebron gebruikt voor de realisatie van een café in het project Living Tomorrow.

 

Meer informatie

Voor vragen en/of meer informatie kan je bellen met Felix Meritis 020 626 23 21 of e-mailen naar Linda Kleinhout

GNU_Free_Documentation_License_toekomst_cafe.doc

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

m.a.w. het staat of valt met goede tekenaars ?!

 

en laten er daar op dit moment dus niet zoveel van zijn (behalve tirza).

 

 

Tja, Grafisch ontwerpen is nou eenmaal mijn zwakke punt. Rechte lijnen lukt wel, maar dat mag ook wel als CAD-tekenaar, denk ik.

 

Ik ben wel ff geschrokken van de GIGANTISCHE berg info die er nu over me heen komt. Je kan met goed fatsoen niet eens meer twee dagen uit de lucht zijn ;D ;D

 

Jongelui, wat zijn jullie druk bezig geweest. Ik weet niet of het, dit zo ziende, nog wel zin heeft m'n business-plan NP aan te passen (landelijk netwerk) want jullie geven er eigenlijk ter plekke al (voor een heel groot deel) vorm aan. Klasse dus.

 

Zonder dollen: als grafisch ontwerper moet ik echt afhaken. Qua ideeen zijn er al zoveel, dat het denk ik goed is om de beste en meest haalbare er uit te filteren, en daar het concept mee vorm te geven. Ik zal jullie blijven volgen en hoop dat ik nog iets zinnigs bij kan dragen!

 

Rob.

 

P.S.: Voortaan zal ik eerst ALLE posting bekijken, ik zag opeens dat jullie die conclusie van mij al heddan getrokken :-X :-X

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0

super cool stoeltje en uitwerking ervan!!!

prachtig,ziet er indrukwekkend uit!

 

Ps; iemand zou iets moeten doen in FLASH, vrml? of ander 3d programma.

 

Iedereen moet mijn creaties dan ook zien als puur visualisatie van de voorstellen, een ECHTE graficus kan dit veel beter.

op http://members.home.nl/ietjesmid heb ik nog een plaatje gezet (totaalbeeld, 2 levels met onderin de entree +chipper + garderobe + speelhokken + toiletten. met de lift naar boven, daar is de bar, dansvloer, tafels die uit de vloer komen, en de stoel)

 

kom op reafro!! het is mijn beste kant ook niet!! we hebben iedereen nodig dus jouw ook!

pleasssssse:lovebanner:

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Alleerst mega REUS voor Bengel. Wat een gezweet moet het geweest zijn om dit te verwerken.

 

Anniewees .... morgen ben ik weer op kantoor. Zal dan even kijken hoe we structuur kunnen brengen in het fine tunen ervan. Moet wel lukken!

 

Daarnaast HEEL BELANGRIJK. De wedstrijd is voor studenten ... hoe gaan we ons vermommen om er toch aan mee te doen? Of kunnen we de WEL aanwezige studenten hiero het inschrijfformulier laten invullen. Ik zal morgen Dommelsch wel even bellen of er ook uitzonderingen worden gemaakt.

Of ... en dat is mikien het beste ... sturen we het gewoon in, houden we ons mond over wie we eigenlijk zijn.

De naam van de kroeg: zijn we daar al over uit. Higher Level, Connecting Worlds, (Fifth) Dimmension (als we ons willen associeren met Maurice?), en zo on.

 

Tot morgen gezelligheidjes !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

We zijn op deze manier toch allemaal student "Concurrend e-Design"? Hele nieuwe, zeer vooruitstrevende studierichting .....

 

:winked:

 

Gr.

 

 

Bengel.

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie
  • 0

O ja, beetje secundaire reactie: AOS, je bent een koning! Wat een fantastische bijdrage. Dit soort zaken moeten ons toch pijlsnel bij de favorieten voor de eindzege doen belanden?

 

Reus!

 

Bengel.

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie
  • 0

Stelletje binnenhuisarchitecten als het om cafe's gaat bier en ontspanning zijn ze er allemaal bij hoor........!!

 

Heb de voortgang helemaal niet meegekregen maar werd door Kermie er op attent gemaakt. Ik ga jullie nu het cafe er al bijna staat absoluut niet vermoeien met quasi goede ideeen, ik wilde alleen maar even kwijt.....

 

SUCCES!!!

 

Talk to you later

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Stelletje binnenhuisarchitecten als het om cafe's gaat bier en ontspanning zijn ze er allemaal bij hoor........!!

 

Heb de voortgang helemaal niet meegekregen maar werd door Kermie er op attent gemaakt. Ik ga jullie nu het cafe er al bijna staat absoluut niet vermoeien met quasi goede ideeen, ik wilde alleen maar even kwijt.....

 

SUCCES!!!

 

Talk to you later

 

Kanban

 

Kom op Kanban! Een beetje goede input van jou kunnen we zeker gebruiken!

 

Ik merk trouwens ook dat ik niet even een dagje dit kan missen, ik moet gelijk weer een berg berichten doorploeteren...;) Ik ga nu eerst eens de documentjes lezen die gepost zijn...

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Dit soort zaken moeten ons toch pijlsnel bij de favorieten voor de eindzege doen belanden?

Nou dat weet ik eigenlijk niet. Technische details waren niet zo belangrijk als ik het goed begrepen heb.

Een dergelijke bijdrage kan mooi als bijlage in het voorstel wat er geloof ik voor 1 sept. moet liggen. Niet in de presentatie, daar moeten een paar mooie gelikte plaatjes in, en de bijlage of uitwerkingen kunnen dan aantonen dat het niet helemaal luchtkastelen zijn. (wat mij betreft worden het juist wel luchtkastelen, maar dat is een ander verhaal)

 

Wat wel kan is aan de hand van dit soort schema's mooie plaatjes maken, in FLASH of VRML zoals Tirza al zei.

 

Ik vind Ridler's voorstel wel duidelijk, dus moeten we denk ik zeer binnenkort wat knopen doorhakken en met uitwerken beginnen. Ondertussen zijn er geloof ik al mensen (Kleverlaan ?) op zoek naar grafici die aan de hand van uitgewerkte zaken er snel en effectief een mooi plaatje van maken en vervolgens kan het voor 1 juli af zijn.

 

En in setember komt er dan een leuk feest a 2000 euro.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Harstikke mooi AOS, dikke reus erbij!

 

Nog even over de airco... ik heb net een onderzoeker gesproken die een geniale manier van magnetisch koelen heeft verzonnen. Veel milieuvriendelijker (Geen CFK's, etc) en een veel efficientere manier (Tot 50-60% mogelijk i.t.t. 10-20% van de huidige koelsystemen). De eerste doelgroep waar ze zich op wilen richten is op koelkasten bij mensen thuis, Misschien ook een idee om mee te nemen, maar dan in de airco??

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

 

Nog even over de airco... ik heb net een onderzoeker gesproken die een geniale manier van magnetisch koelen heeft verzonnen. Veel milieuvriendelijker (Geen CFK's, etc) en een veel efficientere manier (Tot 50-60% mogelijk i.t.t. 10-20% van de huidige koelsystemen). De eerste doelgroep waar ze zich op wilen richten is op koelkasten bij mensen thuis, Misschien ook een idee om mee te nemen, maar dan in de airco??

Het ontwerp was juist zo gemaakt dat het als een 'package' aan een airco te hangen valt zolang de airco maar instelbaar is (ik had oorspronkelijk dus geen zin me in airco's te verdiepen ;)).

M.a.w.: dit kan er dus gewoon bij. Aleen specificeren we de airco op zich wat meer in detail. Of we noemen het een "nieuwe generatie airco's" als ze eventueel nog niet veel details over de airco kwijt willen.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

  • Oke hier een pva voorstel:
  • Fase 1: Onderdelen selecteren die in de kroeg terug komen
  • Fase 2: Onderdelen toewijzen aan participanten
  • Fase 3: Onderdelen individueel of per team uitwerken
  • Fase 4: Samenvoegen
  • Fase 5: Visualisatie!

FASE 1: Selectie

Besloten moet worden over de onderstaande onderwerpen. Alle tot nu bedachte onderdelen zijn samengevat in bengel's bestand: https://www.higherlevel.nl/yabbse/attachments/Kroegdesign.doc Omdat niet alles in de kroeg kan, zal er een keuze gemaakt moeten worden..

Algemeen

Naam kroeg

Locatie

Betaling

 

Inrichting

Tafels

Dansvloer

Toiletten

Garderobe

Entree

 

Core Business

Drank

Muziek

 

Interactie tussen

Fysiek aanwezige

Virtueel aanwezigen

 

Ik stel voor dat we bij algemeen beginnen

Kan iedereen hier zijn of haar keuze over maken? Het kan natuurlijk gewoon op het forum, maar dat is wel heel chaotisch. Misschien is het slim om dit per (interne) mail te doen naar een (aan te wijzen) project leider die het dan vervogens samenvat?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik stel voor dat we bij algemeen beginnen

Kan iedereen hier zijn of haar keuze over maken? Het kan natuurlijk gewoon op het forum, maar dat is wel heel chaotisch. Misschien is het slim om dit per (interne) mail te doen naar een (aan te wijzen) project leider die het dan vervogens samenvat?

 

Ik ben even een weekje weg, dus ik plaats mijn feedback in het forum... Misschien slim om hiervoor een extra thread aan te maken? Als we dat doen, moet de licentie er natuurlijk bij.

 

Die beslissing laat ik even aan jullie.

 

Ik denk dat 5th Dimension een goede naam is. Ik vind alleen wel dat Maurice dan mee moet doen en op de een of andere manier input/ondersteuning/o.i.d. moet leveren.

 

De locatie is toch al vastgelegd door dommelsch? Of had ik dit verkeerd begrepen?

 

Qua betaling denk ik dat de betalingen via je duim een goed idee zijn. Laad je duim op als je binnen komt (net als muntjes kopen) en als je duim op is, dan moet je em weer opladen... Ik zou als kroegganger in nuchtere staat NOOIT een volmacht op mijn bankrekening geven... Als ik dronken ben waarschijnlijk wel ;)

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

voorstel.

 

We kunnen via msn netmeeting een virtuele vergadering houden.

lukt dat niet vanwege moeillijk te plannen tijden van aanwezig zijn, dan zou je het eventueel via een poll kunnen doen(je kunt dan niet overleggen, je stemt alleen voor of tegen een onderwerp).

 

tijdpad:

 

tot vrijdag de tijd om fase 1 en 2 te bespreken.

hierna kunnen de individele participanten samen of alleen aan het werk.

fase 3 en 4 volgende week.

 

Fase 5 is dan nog even het probleem.

 

idee?

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0
tijdpad: tot vrijdag de tijd om fase 1 en 2 te bespreken. hierna kunnen de individele participanten samen of alleen aan het werk. fase 3 en 4 volgende week.
Dit lijkt me een mooi streven.

 

Over de werkwijze: MSN lijkt me niet voor iedereen haalbaar. We moeten wel zorgen dat iedereen zijn inbreng kan geven. Aangezien pollen niet binnen een thread kan, wordt dit wel heel omslachtig. Ondemocratisch besluit ik dan maar om een nieuwe thread te beginnen, zodat het nog een beetje overzichtelijk blijft.

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=498

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik denk dat je inderdaad gewoon een nieuwe poll moet starten als er iets besloten moet worden.

Dit lijkt me echter wel de hoofd thread, hier staan de meeste ideeen in...

 

Als er nu een discussie over fases gaande is of iets anders specifieks, dan lijkt me handig om alleen voor dat onderwerpje een nieuwe thread te starten en de uitkomst hier te plaatsen.

 

hmmm... kweenie zeker of het zo werkt, maar hoe langer deze thread wordt, hoe meer mensen er af gaan haken.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik zal nog even aangeven waarom ik een nieuwe thread geopend heb.

 

Deze (de 1e) thread wordt ten eerste nu wel heel erg lang en is dus moeilijk te volgen. Hierin is vooral gebrainstormd en de ideeen zijn door Bengel samengevat. Daarnaast is de officiele inleverdatum 1 juli en is er dus wel enige haast geboden.

 

In de nieuwe thread hoop ik dat we de fases snel en efficient langs kunnen lopen. Ik was eerst van plan om op deze (1e) thread een slotje te gooien, maar het lijkt me goed om deze open te houden voor overige opmerkingen..

 

Ik hoop dat jullie het met me eens zijn. Andere (betere) ideeen zijn welkom, dan del ik die nieuwe thread zo.

 

Nu maar s slapen

Link naar reactie
  • 0

Er is één belangrijk item dat niet mag worden vergeten: Een kroeg moet gezelligheid uitstralen.

 

Wat ik wil zeggen is het volgende:

In de 8 pagina's hiervoor zijn ontzettend veel ideeen neergezet. Sommige haalbaal, andere minder, weer andere uitstekend. Maar al die ideeen hebben één ding gemeen: Techniek en technologie staat centraal. Ik denk dat de gemiddelde kroegbezoeker (kroegenloper klinkt weer zo negatief ;D ) in de kroeg ook een stuk gezelligheid, huiskamergevoel zoekt. Door een overdaad aan modernisme en "kille" techniek loop je het risico juist deze bezoeker af te schrikken. En dat is wel de grootste doelgroep, lijkt me.

 

Misschien is de truc van het café van de toekomst juist wel dat de technologie en techniek wel aanwezig is, maar dan wel onzichtbaar. Je moet het gemak ervan volledig ongemerkt kunnen ervaren, als iets vanzelfsprekends. Vergelijk het maar met de auto: Toen deze nog maar net bestond moest niemand iets van die duivelse nieuwerwetse dingen hebben, nu gaan we er vrijwillig mee in de rij (lees file) staan. Maar al die moderne snufjes die er in zitten ervaren we alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

 

Conclusie: Een supermoderne structuur, met een zeer herkenbare jas zal meer publiek trekken, dan de zelfde structuur met een techno-coat.

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0

Kijk het is maar goed dat er nog geen slot op zit want terwijl ik schreef eas er al weer een goed idee binnen. Vergeet niet dit ook toe te voegen als we bij interieur aangekomen zijn in de nieuwe (uitwerking) thread

 

nu nog maar s proberen t slapen

Link naar reactie
  • 0

sorry,..kon het niet laten dit met jullie te delen.

 

Geen platte, maar 3d live beelden en interactie met cafe`s aan de andere kant van de wereld .

 

(bron: digitalerevolutie, gadgets, rechearch philips)

Een maf brilletje hoef je niet op om de 3D-beelden te zien, de diepte wordt gecreëerd door middel van een lenzensysteem op folie. Bestaande (2D) beelden kunnen via een door Philips ontwikkelde techniek worden overgezet naar 3D. Dit betekend dat na een conversie alle bestaande films en ander beeldmateriaal 3 dimensionaal kunnen worden bekeken

 

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

In de uitwerking thread van de kroeg is al zo'n beetje besloten om het luchtschip er in (lees: er boven) te houden. Ik zal hier even mijn visie daarop geven. Het luchtschip is met een aanmeerpaal met lift verbonden met de kroeg. In het luchtschip is ook een zaal gebouwd die qua style aansluit bij de kroeg, maar dan met een geweldig uitzicht. Aan het begin van de avond vertrekt het luchtschip echter om in de grote steden feestgangers op te halen die zich bij aankomst in Amsterdam mengen tussen de reeds aanwezige klanten. Aan het einde van de avond maakt het luchtschip dit zelfde rondje nogmaals. Voordelen: je ontmoet mensen uit verschillende steden in een bijzondere kroeg, zonder dat je daar zelf (merkbaar) voor hebt hoeven reizen.

airship.thumb.jpg.757b44217f48f155a6b2dd2cf358577a.jpg

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de gemiddelde kroegbezoeker (kroegenloper klinkt weer zo negatief ;D ) in de kroeg ook een stuk gezelligheid, huiskamergevoel zoekt.

 

Misschien is de truc van het café van de toekomst juist wel dat de technologie en techniek wel aanwezig is, maar dan wel onzichtbaar.

 

Lekker is dat, ben ik net een heel stuk aan het typen à komt ineens een scherm op van IE5 waardoor mijn hele tekst weg is. Klote computer grrrrr

 

Maargoed als reactie op bovenstaande conclusie en voortbordurend op de eerder geopperde mogelijkheden van de tafels die uit de vloer komen. Ik heb hiertoe een iets ander, gelijksoortig voorstel: Stel we hebben een kroeg met daarbinnen vele loungebanken, tafels en stoelen, etc (leuk voor overdag en in de vooravond, maar savonds wil je als caféhouder meer ruimte hebben voor dansen, etc en wil je de tafels en stoelen (in feite een restaurantgedeelte) snel weg hebben. In plaats van dat tafels en stoelen per stuk uit de grond komen denk ik dat het effectiever is als je in het midden van de kroeg een restaurantgedeelte creëert, welke in haar geheel zo 1,5 á 2 meter in de grond kan verdwijnen (zeg maar een vierkant of rechthoekig oppervlak). Zodar dit gedeelte in de grond is schuift de dansvloer eroverheen uit. Denk hierbij aan het systeem dat ook in het Geldredome Voetbalstadion Vitesse) wordt gebruikt, waarbij de grasmat in haar geheel in- en uitgeschoven kan worden.

 

In relatie tot de muren: kan het systeem zoals bij de vloer ook niet op een of andere manier worden toegepast op (een deel van) de muren. Doordat deze in kunnen schuiven ontstaat als het ware vanzelf een terras.

 

De dansvloer kan met druktesensoren ofzoiets worden toegerust, waardoor bij iedere beweging of stap die je zet een gekleurd licht verschijnt (denk aan jaren 70 discovloer, maar dan anders)

 

Dat idee van de tap aan eigen tafel à leuk idee. Bestaat overigens al in Rotterdam ergens. Ik zat te denken, waarom bijvoorbeeld dit concept niet doortrekken (staat misschien los van dit concept) naar bij voorbeeld de mogelijkheid om je eigen (mini)bar binnen een kroeg te huren, alleen met tap aanwezig waar je gezellig met een groep vrienden om heen kunt zitten. Zo heb je allemaal kleine barretjes in één bar ;-)

 

U zijd allen gegroet voor dit moment ::)

Link naar reactie
  • 0

Heb nog even over de duim nagedacht. Hoe gaat die duimlezer om met beschadigingen aan de duim? Ik zie het even simpistisch als de barcode op de rol koekjes: als die niet helemaal strak zit heeft de kassiere bij Appie heijn een probleem: hij scent-um niet meneer....

 

Er is de laatste tijd nogal wat te doen geweest over Iris-ID-check. Zelf Wim Kok heeft er op Schiphol een oogje op laten vallen. Dit systeem is bij mijn weten fool-proof. Waarom niet zoiets als blijkt dat duimcontrole toch problemen kan geven??

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.