• 0

AOV-verzekering voor nog eens vier jaar, maar anderen bieden betere voorwaarden

Beste mensen,

 

Ongeveer 6 jaar geleden heb ik via een tussenpersoon een AOV afgesloten bij ASR. Nu ben ik bij diverse verzekeringen nieuwe offertes aan het opvragen (o.a. centraal beheer / achmae met een besparing van +/- € 60,- per maand).

 

Nu blijk ik zo'n 6 jaar lang voor een veel te hoog bedrag te zijn verzekerd. In de voorwaarden staat dat ASR (of wellicht tussenpersoon) om de drie jaar naar de actuele inkomsten van mij moet informeren. Dit is naar mijn weten nooit gedaan.

 

Ik ben dus een beetje pissig, en wil des te grager overstappen naar een andere aanbieder. Helaas blijkt dat ik nog 4 jaar (augustus 2013) er aan vast zit, omdat de verzekering vorig jaar automatisch verlengd is. Ik heb bij deze verlenging ook geen nieuw polisblad gekregen.

 

Hoe sterk sta ik om een offerte van een andere aanbieder te accepteren, en de huidige te stoppen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Passie,

 

Het informeren naar je inkomen is enkel om te bepalen of het verzekerd bedrag inmiddels niet te hoog is. De bedoeling is daarbij om te zorgen dat als je inkomen erg daalt het verzekerd bedrag ook naar rato wordt verlaagd. Zo kunnen klanten niet in een situatie komen waar het beter is om ziek te zijn dan door te werken. Daarom wordt het vaak juist als iets posititefs gezien als er bij ondernemers (zeker starters) niet al te strikt wordt geinformeerd naar het inkomen zodat de klant van een verzekeraar goed verzekerd blijft, ook in tijden dat het even wat minder gaat.

 

Een verzekeringstermijn van 5 jaar tussentijds stoppen is in principe niet mogelijk. Wel is het natuurlijk op zijn minst prettig als je tussenpersoon bij iedere tussentijdse verlenging je hiervan op de hoogte brengt en zelf op zoek gaat naar eventuele betere aanbiedingen, dat is een groot deel van zijn verantwoordelijkheden juist. Het probleem daarbij is dat een AOV-verzekering maandelijks provisie uitkeert op basis van een percentage van jouw premie. Het is voor een tussenpersoon dus nadelig om een AOV over te sluiten naar een partij waar je minder premie betaalt. Het kost hem dus extra tijd/moeite en hij verliest maandelijks provisie. Dit maakt dat tussenpersonen helaas niet zorg dragen voor een constant goede verzekering. Daarop kun je je tussenpersoon zeker aanspreken en vragen wat de opties zijn. Als hij zegt dat stopzetten niet kan, vertel je dat je dat begrijpt maar graag wil weten wat er gebeurt als je dit toch doet (wat zijn de kosten). Zo kun je een betere afweging maken.

 

Belangrijk punt bij overstappen, of dat nou nu al is of later (en zeker als je een hoog verzekerd bedrag hebt): altijd eerst de nieuwe afsluiten en dan pas de oude opzeggen. Bij hoge bedragen gaat de verzekering met een keuring of gezondheidsverkalrting vooraf. Blijkt dat er iets mis is, of een arts vindt bij de keuring iets vervelends, dan gaat de nieuwe polis niet door (of tegen veel hogere premie of hetgeen dat getroffen is bij je wordt uitgesloten). Dit terwijl de oude polis opgesteld is op je gezondheid destijds en dus geen aanpassingen kan doen hierin.

 

aan te passen zodat mensen niet de nei

Link naar reactie
  • 0

inhoudelijk:

Hoe sterk sta ik om een offerte van een andere aanbieder te accepteren, en de huidige te stoppen.

Niet sterk. Het enige dat je wel kunt doen is ASR verzoeken het verzekerde bedrag alsnog naar beneden aan te passen, maar dat gaat niet met terugwerkende kracht

En als de huidige TP echt zware steken heeft laten vallen - zoals het nimmer bespreken van contractverlenging, geen contact over evt wijzigingen etc - dan zijn er nog wel zwaardere middelen mogelijk: zo kun je de TP op grond van zijn wanprestatrie dwingen een flink deel (of zelfs alles) van zijn provisie tot 2013 in te leveren, of anders een klachtenprocedure bij het KIFID te starten. Menig reactieve tussenpersoon is op deze manier al van een koude kermis thuisgekomen.

 

 

@Marnix:

Het probleem daarbij is dat een AOV-verzekering maandelijks provisie uitkeert op basis van een percentage van jouw premie.
Dat is een keuze, net als een netto verzekering (zonder provisie) met adviesfee en onderhoudsvergoeding. Een beetje fatsoenlijke tussenpersoon laat die keuze tegenwoordig aan de klant zelf, en is open over zijn/haar vergoeding en de diensten/service/inspanningen die daar tegenoverstaan. Een van die diensten is regelmatig contact over al dan niet aanpassing van de uitgangspunten van verzekering

 

Het is voor een tussenpersoon dus nadelig om een AOV over te sluiten naar een partij waar je minder premie betaalt. Het kost hem dus extra tijd/moeite en hij verliest maandelijks provisie.

Een erg naieve korte termijn gedachte (op deze manier raak je de klant en de inkomsten vroeg of laat helemaal kwijt) waar sommige concullega's inderdaad nog aan lijken te lijden, maar wat door wetgeving en transparantie in de markt steeds lastiger wordt gemaakt

 

Dit maakt dat tussenpersonen helaas niet zorg dragen voor een constant goede verzekering
Niet generaliseren a.u.b.. Tussen de woorden "dat" en "tussenpersonen" misstaat de toevoeging "sommige, nog traditioneel werkende," in dit geval niet.

 

 

Belangrijk punt bij overstappen, of dat nou nu al is of later (en zeker als je een hoog verzekerd bedrag hebt): altijd eerst de nieuwe afsluiten en dan pas de oude opzeggen.

Mee eens, maar niet primair om de door jou vermelde redenen. Belangrijkste reden is dat de oude verzekeraar in geval van ziekte vlak voor de einddatum meestal niet langer hoeft uit te keren dan die einddatum. De nieuwe verzekeraar dekt bestaande arbeidsongeschiktheid voor de ingangsdatum vaak ook niet dus zit je met een groot probleem dat maar op 3 manieren opgelost kan worden:

[*]je bent een tijd dubbel verzekerd (met dus ook dubbele premie)

[*]nieuwe verzekeraar biedt dekking voor het inlooprisico bestaande arbeidsongeschiktheid

[*]oude verzekeraar biedt dekking voor het uitlooprisico bestaande arbeidsongeschiktheid

 

Bij klakkeloos oversluiten, zelfs indien medisch akkoord bij de nieuwe verzekeraar, kun je dus opeens geconfronteerd worden met volledig onverzekerde schade!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Wat je zegt over de fatsoenlijke tussenpersonen en de netto-opties klopt uiteraard. Dat het voor een tussenpersoon korte termijn denken is om niet steeds de klant voorop te stellen absoluut ook.

 

Het blijkt voor klanten helaas toch vaak erg lastig om bij een degelijke partij terecht te komen die daadwerkelijk adviseert in plaats van verkoopt en dit ook nog eens op feebasis doet. Er zijn naar mijn idee toch echt nog teveel kantoren die op de 'traditionele' manier werken. Gelukkig helpt de wetgeving om diegenen die het altijd al goed deden meer in het zicht te stellen en de 'verkopers' eruit te kunnen pikken maar hoe groot acht jij de kans dat de tussenpersoon die Passie 6 jaar geleden deze polis heeft geadviseerd het toen al op feebasis heeft gedaan (maar dat is wellicht inderdaad generaliseren)?

 

Zoals bij jou zeker bekend is een AOV een enorm advies-gevoelig product welke door een leek niet goed te vergelijken is. Bijkomend probleem in mijn optiek is dat dergelijke verzekeringen helaas nog vaak als simpel 'schade' product worden gezien (ook door de klant) en in het rijtje WA of autoverzekeringen worden geschaard waarbij vergelijkingen op basis van prijs worden gemaakt zonder de overige variabelen goed te plannen. Dit terwijl het een onderdeel zou moeten zijn van een financiele planning welke door een capabele adviseur in uitgebreide samenspraak met de klant moet worden opgesteld.

 

 

Maar je hebt gelijk: ik ben wat generaliserend geweest in mn eerste reactie en zal dit proberen te beperken in de toekomst. Ter verdediging: wij hebben ook een intermediaire tak in ons bedrijf (op fee-basis ;)) en krijgen maar uiterst zelden een bestaande polis te zien van een nieuwe klant waar duidelijk de klant voorop heeft gestaan bij het afsluiten destijds, laat staan een netto-AOV.

Link naar reactie
  • 0
Er zijn naar mijn idee toch echt nog teveel kantoren die op de 'traditionele' manier werken

 

Beste Marnix,

 

Het is uiteraard wat je tegenkomt aan concurrentie. Bij mij is het aantal netto-aanbieders de laatste jaren toch wel behoorlijk toegenomen, Geen punt, want juist dan komt in concurrentie weer de focus te liggen op kennis en service in plaats van prijs. Transparantie/feebasis alleen is immers nog steeds geen garantie voor kwalititeit: het haalt alleen de voornaamste perverse (provisie) prikkel weg.

 

De nog volledig op provisie werkende markt, banken en traditionele tussenpersonen, kunnen hun borst flink nat gaan maken. Zowel de AFM als de (binnenkort niet meer demissionaire) Minister van Financiën reageren positief op het Adfiz-pleidooi om provisie op complexe producten zoals hypotheken en - dan ook -AOV volledig te verbieden. Zou me helemaal niet verbazen als dit in no time tot wet verheven wordt.

 

LOL, lees net op AMWEB dat weer een zoveelste belangenbehartiger van traditionele tussenpersonen het afschaffen van provisie nergens voor nodig vindt Want "perverse prikkels en excessen behoren reeds tot het verleden." Ja ja ::) :P

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Ik hoop dat jij niet de bekende "pollo" of "debeurs" bent die op Am-web regelmatig te vinden zijn en nog steeds de lans dragen voor het provisiesysteem?

 

ROTFLMAO ;D ;D ;D. Nee, er is maar één forum waar ik regelmatig te vinden ben, en dat is hier.

 

Wat een - vergeef me de uitdrukking, niet arrogant bedoeld - "zwakke broeders" allemaal daar. Achterhoedegevechten, klagen, vertragen, mijmeren over vroeger, vooral niets veranderen iedereen de schuld geven (Den Haag, Tros Radar, de "domme klant, ome Dirk, Ome Gerrit, de grote kantoren, de grote verzekeraars ) maar nimmer de hand in eigen boezem steken..

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties en uitleg.

 

Ik heb contact gehad met tussenpersoon, en wilt meewerken aan vertrek. Momenteel heb ik een AOV waarbij gekeken wordt naar de inkomsten van voorgaande jaren. Het verzekerde bedrag was dan veeeeel te hoog.

 

Nu wordt er gekeken naar een AOV waarbij niet gekeken wordt naar de inkomsten van de afgelopen jaren, maar wordt echt het bedrag uitgekeerd waarvoor ik verzekerd ben.

 

Blijf wel vinden dat tussenpersoon slecht werk heeft geleverd. Ruim 6 jaar lang naar vragen naar inkomsten en/of advies hierover. Vertrouwen is weg, ga in iedergeval naar een ander tussenpersoon / verzekering.

Link naar reactie
  • 0

Beste Passie,

 

Mijn ervaring is dat collectieve inkoop van dit soort verzekeringen zeer interessant is. Het voordeel is dat je met duizenden zelfstandigen/ondernemers bij verschillende verzekeraars extra kortingen afspreekt. Er bestaan verschillende van deze platforms en mogelijk kun jij hier direct van profiteren. Zie bijvoorbeeld FNVZelfstandigen of Platform Zelfstandig Ondernemers.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties en uitleg.

 

Ik heb contact gehad met tussenpersoon, en wilt meewerken aan vertrek. Momenteel heb ik een AOV waarbij gekeken wordt naar de inkomsten van voorgaande jaren. Het verzekerde bedrag was dan veeeeel te hoog.

 

Nu wordt er gekeken naar een AOV waarbij niet gekeken wordt naar de inkomsten van de afgelopen jaren, maar wordt echt het bedrag uitgekeerd waarvoor ik verzekerd ben.

 

Blijf wel vinden dat tussenpersoon slecht werk heeft geleverd. Ruim 6 jaar lang naar vragen naar inkomsten en/of advies hierover. Vertrouwen is weg, ga in iedergeval naar een ander tussenpersoon / verzekering.

 

Kleine tip voor je: Stoot jezelf niet voor 'n tweede keer aan dezelfde steen... Oftewel zet een een agendering in je EIGEN agenda om dit voortaan te voorkomen, wie weet heb je tweemaal pech met je tussenpersoon! Zorg ervoor dat je zelf een half jaar voor de einddatum aan de bel gaat hangen om te zien of je polis anders/goedkoper/beter kan. -

 

Je nieuwe tussenpersoon zal je ook inzicht gaan geven (als hij z'n werk serieus neemt) van zijn inkomsten op je AOV. Nog beter zou zijn dat hij je de keuze geeft tussen een AOV inclusief provisie OF op feebasis etc.. Doet hij dit niet, heb je een vrij grote kans dat je wederom een tussenpersoon "van de oude stempel" hebt getroffen!

 

Bovendien ben ik erg benieuwd hoe je huidige tussenpersoon gaat regelen dat je kunt overstappen, wordt een moeilijk verhaal kan ik je vertellen.

 

Succes verder met je corebusiness, in plaats van met verzekeringen.

Startend ondernemer: vdPoel Assurantien

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.