• 0

informatieve site opzetten

Ik ben van plan een informatieve site op te zetten op het gebied van Building Information Modeling (BIM). BIM is een vervolg op CAD software voor de bouw en architectuur. Naast onze commerciele activiteiten op dit gebied heb ik het plan opgevat om een info site te maken om het concept meer onder de aandacht te brengen. Wat is BIM, wat kun je er mee, wat is de stand van de software, verschil tussen 3D model en gebowmodel.

 

Graag wil ik meer inzicht in de volgende zaken:

 

1. aanpak/vormgeving van info site

2. bekendheid genereren met klein budget

3. al dan niet forum inrichten en zo ja hoe

4. wel of niet aanhaken bij andere innitiatieven

 

Alle suggesties welkom.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

Goed idee, om mensen 'te lokken' naar een info-website om zo meer bedrijfsbekendheid te krijgen. Top.

 

Je vragen:

 

1. aanpak/vormgeving van info site

Wat is de naam van de info-website? Is er al een logo?

Zorg dat de 'huisstijl' van je website duidelijk is, en de informatie (wat die wil de website bieden) duidelijk, snel en actueel overkomt. Bijvoorbeeld de 5 nieuwste artikelen (in het kort) op de 'home'-pagina. Laat zien dat je actueel bent, laat meteen zien wat mensen kunnen vinden, dat ze bij binnnenkomst denken: "He hier heb ik wat aan!" Zorg dat de website er netjes uitziet, maar verkies content (want daar gaat he om!!) boven design. Ziet het er degelijk, netjes uit, en is de content duidelijk en actueel dan kom je er wel.

Let wel, het maken van goede artikelen doe je niet zomaar, hier gaat zeer veel werk inzitten!

De meeste van dit soort innitiatieven blijven steken omdat de content niet goed is. Dit is het moeilijkste van het geheel!

 

2. bekendheid genereren met klein budget

Zorg ten eerste voor een goede ranking bij zoekmachines. Zorg dat je meta-tags up-to-date zijn, en meld je aan bij zoekmachines, databases en startpagina's. Hoe meer je gelinkt bent hoe beter. En het grootste voordeel: dit kost alleen tijd, geen geld ;) Naja, je kan uiteraard een SEO abonnement bij mij afsluiten ;D

 

3. al dan niet forum inrichten en zo ja hoe

Een forum bevordert de interactiviteit van je website. Maar één groot nadeel van forums: ze moeten worden beheert...

Een forum moet in goede banen geleid worden door een groep moderators die alle berichten lezen en eventueel aanpassen/verwijderen/sluiten. Zoals dat hier op Higherlevel gebeurt is natuurlijk geweldig, maar bedenk wel, higherlevel heeft een grote groep moderators.

Kan jij je forum goed beheren? Heb je hier de mankracht/tijd voor?

Het syteem zelf is niet zo moeilijk, ik gebruik wel phpBB waar ik zeer enthousiast over ben. Naja, je ziet higherlevel gebruikt een ander systeem wat ook perfect werkt :) het is maar waar je de voorkeur aan geeft.

 

4. wel of niet aanhaken bij andere innitiatieven

Het doel van de info-website is neem ik aan je bedrijf bekender maken en dus klanten trekken.

Denk je dat andere (non-profit) innitiatieven jou daarmee willen helpen?

Je kan het altijd proberen in ieder geval!

Wel zou het natuurlijk ideaal zijn als je het forum deelt met andere BIM site's, dan heb je meerdere forumbezoekers, meer activiteit en meer beheeders!

 

Succes!

 

Jelmer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beetje late reactie van mijn kant, maar was nogal druk gisteren.

Bedankt voor de uitgebreide reactie Jelmer. Logo is er al, vormgeving website nog niet. Denk dat ik het simpel hou.

Geen forum dus, te weinig tijd om dit te onderhouden.

Doel website is indirect commercieel. Door meer bekendheid met begrippen en mogelijkheden, beprekingen, obstakels ontstaat bij potentiele gegadigden een beter beeld. Of dit ook tot omzet in producten leidt? ;D

 

Site is inderdaad NL. Ik twijfel hier ook aan, omdat onderwerp internationaal is en er veel Engelse literatuur beschikbaar is. Zou dan ook "buildingmodel" domein moeten pakken. Heb wel het domein 3dmodel.nl. Suggesties welkom.

 

Plan is om site voor eind februari in de lucht te hebben.

Link naar reactie
  • 0
Plan is om site voor eind februari in de lucht te hebben.

 

Ai, je zet wel een harde deadline voor jezelf.

 

Als je een informatieve site op wilt zetten begin je waarschijnlijk met het plaatsen van informatie waarvan jij denkt dat de doelgroep die wenst. Al snel zul je merken dat er behoefte is aan nieuwe informatie, verdieping etc, door vragen van bezoekers of door informatie uit jouw statistieken ( ;) ) Daarom raad ik je aan de site zo in te richten dat je gemakkelijk zelf de inhoud kunt beheren en dat de site de ruimte biedt om de inhoud uit te breiden. Een Content Management Systeem kan je daar goed bij helpen.

 

 

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Tsjee daar had ik helemaal overeen gekenen.

 

Inderdaad zoals Welleke zegt, eind februari ga je niet redden als je nu vragen gaat stellen.

Het lukt wel om een design neer te zetten voor eind februari maar het gaat juist om de content. En daar gaat veel, zeer veel werk in zitten.

 

En daarom de vraag, ga ik alles in je eentje doen? Of laat je een redactioneel team de artikelen/nieuwberichten schrijven?

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Heb in de loop van de tijd al veel info verzameld. Bouw zelf de site dus hoef hiervoor niemand in te schakelen. Ook primotiv.nl werd door mijzelf opgezet en wordt ook door mij onderhouden. Er zullen meer mensen bij de content betrokken raken. Er zijn al een aantal toezeggingen binnen.

 

Over mijn doelgroep: dit is in principe de bouwbranche: architecten, bouwkundigen en verder iedereen die mogelijk geinteresseerd is de info. Er is veel informatie te communiceren, Er zullen ook veel links naar bestaande bronnen/sites in verwerkt worden. Dit zijn veelal engelstalige artikelen. Ook staat de discussie internationaal sterk in de belangstelling. Heb echter geen zin/tijd om tweetalige site op te zetten. Vandaar dat ik maar dicht bij huis in het Nederlands start. Maar globalization is wel nodig bij een derglijk onderwerp.

 

En als ik lang getreuzeld heb , kan het plots hard lopen 8), dus ik hou het toch nog op eind deze maand. Zal jullie op de hoogte houden.

 

Bedankt voor de input.

 

Nog een vraag:

Er is weliswaar internationaal consensus over BIM (Building Information Modeling) als beste term die de lading van het onderwerp dekt, maar bijna iedereen vind dit ook een lelijk acroniem. Pogingen om tot een andere benaming te komen zijn tot nog toe op niets uitgelopen. Iemand van jullie een suggestie?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als BIM dankzij AutoCAD reeds internationaal de vakterm is geworden, moet je daar in Nederland niet eigenwijs in worden. Je kan wèl de Nederlandse variant proberen te beïnvloeden. Dat is zelfs slim, want zo heb je een fundament om autoriteit op te bouwen.

 

Building Information Modeling (of Modelling) zou je kunnen vertalen als Bouwwerk Informatie Mmmm, tja daar raak ik in de knoop. Modelleren is niet mooi. Het betreft parametric modeling dus iets slaps zoals 'systeem' of 'management' is wat slapjes. Hoewel 'planning systeem' de mooie afkoring BIPS oplevert. Zie je de projectontwikkelaar al kijken wanneer zijn dure architect vertelt dat de aanpassing mogelijk is volgens zijn BIPS?

 

Ter zake! Misschien hoef je dat laatste woord niet te specifiëren en kun je in je spraakgebruik wisselen tussen bouwwerkinformatie-modellen, bouwwerkinformatie-modellering en bouwwerkinformatie-modelleurs.

 

Baan heeft trouwens ooit de uitdrukking Dynamic Enterprise Modelling geïntroduceerd, dus wellicht is Dynamic Building Modelling een alternatief, onder te verdelen in Dynamic Building Design en Dynamic Building Management. Vooral interessant wanneer AutoCAD concurrenten heeft die voor verwarring in de markt zorgen. Daar zijn weer nieuwe begrippen uit af te leiden, zoals dynabuilding en dynabuilders. Ja ook dynabuild is denkbaar, maar er bestaat al een gelijknamig uitzendbureau.

 

Die begripvorming is belangrijk omdat je daar een domeinnaam uit kunt afleiden. De naam 3dmodel heeft weinig karakter. Spelend met varianten op BIM kwam ik op BIMMEN waarvan de nl- en com-domeinen nog vrij zijn. Bimmen kan als werkwoord gebruikt woorden, en een groep vertegenwoordigen: the BIM-MEN. Stel je je eerste congres voor met dat woord op de uitnodiging. Kan volgens mij ook grafisch sterk en het bouwvak aansprekend neergezet worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De term BIM is ontstaan in een discussie die gevoerd werd door Jerry Leiserin tussen Bentley (makers van MicroStation) en Autodesk (makers van AutoCAD en Revit) Graphisoft (Archicad) hanteerde het begrip Virtual Building en Revit Technology (voordat Autodesk hen kocht) de begrippen Single Building Model en Parametric Modeling. Partijen zijn het eens geworden over Building Information Modeling, maar niemand vind de term mooi en anderen vinden dat de opvolger van CAD gewoon CAD of Architectural CAD moet blijven heten. In Nederland is de term gebouwmodel al wat langer in zwang, vandaar dat ik gebouwmodel.nl als domein gekozen heb (is al een tijd in mijn bezit). Het kiezen van een domeinnaam is dus eigenlijk niet meer aan de orde.

 

Er is duidelijk behoefte aan eenduidige terminologie en ik denk dat mijn website hier een bijdrage kan leveren. Ook om bijvoorbeeld het verschil tussen BIM en CAD duidelijk te maken.

 

Ik zal nadenken over BIMMEN ::)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In Nederland is de term gebouwmodel al wat langer in zwang, vandaar dat ik gebouwmodel.nl als domein gekozen heb (is al een tijd in mijn bezit). Het kiezen van een domeinnaam is dus eigenlijk niet meer aan de orde.

 

Oh, vandaar... Als je dat de volgende keer nou even vooraf meldt, scheelt dat anderen weer een stuk werk. :-\

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Heb wel nog wat twijfels of gebouwmodel.nl de lading wel geheel dekt. Het plaatst de site ook in een bepaalde, wat theoretische hoek. De bedoeling van mij is juist om het onderwerp niet droog te maken.

 

In ieder geval gaat het domein alvast live de komende week. De rest van de maand zal ik besteden om de verzamelde content vorm te geven en te publiceren.

 

Zal melden als er wat te zien valt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.