• 0

Bedrijfsauto naar buitenland verkopen.

Geacht Forum, na lange afwezigheid :-[ op H.L. kom ik gaarne terug met de volgende vraag:

Ik kan mijn bedrijfsauto (geen BPM betaald, doch wel plichtig), verkopen aan een buitenlandse particulier.

Betreffende de BTW, kan ik gewoon afrekenen met de fiscus. Met betrekking tot de uitvoer, is mij niet bekend hoe dat met de BPM gaat. Ik moet de auto uitvoeren bij de RDW, en heb zelf het idee dat daarmee de zaak gedaan is. Natuurlijk in de boeken opvoeren wat de verkoop opbrengsten zijn. kan ik alsnog in de problemen komen met de BPM ? ???

Gaarne Uw mening

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom is er geen BPM betaald en waarom had die wel betaald moeten worden? Het is namelijk nogal een ingewikkelde regeling.

 

BPM kan worden nageheven, bij uitvoer kan soms rest-BPM worden teruggevraagd. Zonder nadere informatie is daar weinig over te zeggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ola Ronaldinho, Dank voor je reactie !

 

Ik had natuurlijk moeten aangeven dat het om een grijs kenteken gaat uit dec. 2005, waarvan de 5-jaars termijn nog niet verstreken is. Bij verkoop naar privé, of naar een particulier binnen 5 jaar, begrijp ik, moet er BPM terug betaald worden. Nu dat ik echter de auto wil verkopen aan een buitenlander ( Portugees privé persoon) vraag ik mij af of dat BPM verhaal gewoon van kracht blijft. Natuurlijk wordt de auto bij de RDW opgegeven voor export. Is het zelfs niet zo, dat ik de auto dan ook ex BTW kan leveren ?

De nieuwe eigenaar moet de auto natuurlijk invoeren, waarover daar terplaatse kosten (BTW ?) verschuldigd zijn.

Graag hoor ik jou mening.

 

Groet Peter

Link naar reactie
  • 1

Door de export wordt voorkomen dat alsnog BPM is verschuldigd (maar dan moet de bestelauto wel daadwerkelijk het land verlaten en uitgeschreven worden uit het kentekenregister). Verkoop aan een particulier zal niet zonder btw kunnen, terwijl ook geen sprake is van verlegging. Afhankelijk van de feiten zul je dus of in Nederland, of in Portugal btw af moeten dragen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.