• 0

Webdesign bedrijf als stichting voortzetten

Binnen 1 a 2 jaar wil ik mijn onderneming gedeeltelijk gaan stoppen. Hiervoor ben ik momenteel langzaam mijn klantenbestand aan het afbouwen en me slechts nog gaan richten op het verkopen van software en hosting applicaties.

 

Mijn idee was om mijn huidige eenmanszaak vervolgens om te zetten in een Stichting dit met als belangrijkste redenen:

 

* Ik wil niet langer prive aansprakelijk zijn voor fiscale problemen, dit aangezien er net een nieuw huis is gebouwd en ik meer zekerheid wil genieten

* Ik geen belasting aangiften mee wil doen per kwartaal, btw, boekhouding verder beheren

 

Mijn vraag hierom is dan ook; is het richten op een Stichting in dit geval een goed idee of zou ik beter iets andere kunnen doen? De producten die ik blijft verkopen zijn gericht op de buitenlandse markt (vnl. India, China en VS) en hier rekening ik ook geen btw op door.

 

Hopende dat iemand mij hier verder mee kan helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor een stichting is ook een stichtingsbestuur nodig, dus meerdere mensen.

Los daarvan denk ik dat de belastingdienst moeilijk gaat doen, een stichting heeft immers geen winstoogmerk. Ik neem aan de verkoop van software wel.

Oprichting van een Ltd. is een goede optie. Zelfde verantwoordelijkheden als bij een BV, maar geen 18.000 euro nodig. Je komt dan bij de Ltd. in dienst maar bent niet prive aansprakelijk (tot op zekere hoogte uiteraard).

Link naar reactie
  • 0

Een stichting kan ook prima een winstoogmerk hebben, alleen is een stichting niet bepaald geschikt om mee te ondernemen. Bovendien is het nog al lastig om een lopende onderneming in een stichting te krijgen en om later geld uit de stichting te krijgen. Meestal niet de beste oplossing.

 

Een stichting kan zowel voor de omzetbelasting als voor de vennootschapsbelasting als ondernemer worden aangemerkt. Daar horen dan ook de belastingaangiften bij, dus daar ga je niet onderuit komen.

 

Overigens snap ik niet helemaal wat je wilt: stoppen, of in een andere rechtsvorm doorgaan? Daar zul je eerst een keuze over moeten maken. Gelet op de buitenlandse markt is een Ltd. waarschijnlijk wel geschikt, maar een BV kan uiteraard ook. Daarvoor heb je geen 18.000 aan cash nodig, je hebt immers een onderneming die je in kan brengen en die een bepaalde waarde vertegenwoordigt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beide bedankt.

 

De bedoeling is inderdaad het 'deels' voortzetten van de onderneming, maar dan zonder persoonlijke aansprakelijkheid. Daarbij verander ik enkele diensten maar in principe blijft de verkoop inderdaad voort bestaan.

 

Indien ik in dit geval voor een Ltd of Bv. zou kiezen, dan zit ik toch nog steeds aan de kwartaal aangiften vast?

 

Indien mogelijk zou ik naast het veranderen van mijn aansprakelijkheid, namelijk eveneens de belasting beheren willen verminderen / afschaffen. Dit aangezien het enige wat ik nog zal doen is; automatisch online verkopen van software

Link naar reactie
  • 0

Indien ik in dit geval voor een Ltd of Bv. zou kiezen, dan zit ik toch nog steeds aan de kwartaal aangiften vast?

Dit zit je hoe dan ook, vanuit welke rechtsvorm je het ook gaat doen. Voor de btw is het bestaan van een onderneming niet afhankelijk van de rechtsvorm.

 

Als je een goede administratie hebt, dan is het invullen van een btw-aangifte een fluitje van een cent. Dat is echt geen reden om onder de btw uit te willen komen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.