• 0

Voorstel van Business Angel, wat te doen?

Hallo allemaal,

 

Ik ben recent een eenmaanszaak begonnen met een concept dat zich richt op sociale netwerken. Er is veel belangstelling vanuit bedrijven voor mijn concept alleen is het nog niet winstgevend. Om mijn website te vernieuwen en full-time aan de slag te kunnen ben ik op zoek gegaan naar een investeerder. Ik heb een business angel gevonden met veel ervaring in de markt waarin ik zit die mij het volgende voorstel heeft gedaan:

 

Een lening van 25.000 tegen een rentepercentage van 9% + 50% van de aandelen. (Hij betaalt de oprichtingskosten)

 

Ik heb het forum al behoorlijk afgestruind en weet inmiddels dat een rentepercentage tussen de 6 en 8% normaal is en dat een investering meestal bestaat uit een gedeelte investering en een gedeelte achtergestelde lening.

Eigenlijk zou ik graag meer geld hebben om zeker te zijn dat ik een jaar vooruit kan.

 

Mijn vraag is eigenlijk of het gebruikelijk is dat ik met een tegenbod kom dat zijn voorstel compleet verandert, of dat ik slechts een andere constructie voor die 25.000 bedenk. En uiteraard hoor iik ook graag wat jullie van het voorstel vinden.

 

Ik denk nu aan een tegenbod van:

 

10.000 investering en 20.000 lening tegen 7% rente +35% van de aandelen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 2

Hallo Jaap,

 

Weet je zeker dat deze investeerder vaker geinvesteerd heeft. Hij doet vreemde voorstellen.

 

Op zich is de deal die je nu voor hebt liggen niet heel ondebruikelijk.

 

Je moet inderdaad divident afspraken maken. Je kan bijvoorbeeld afspreken de eerste twee jaar geen divident uit te keren, om wat eigen vermogen op te houwen en na twee jaar minimaal 50% van de netto winst uit te keren als divident.

 

Je kan geen vaste bedragen beloven als divident, dat gaat voorbij aan het risicodragend karakter van de investering.

 

Je kan prima afspreken dat jij 5 jaar het recht krijgt om 50% van de aandelen van de investeerder terug te kopen voor 50 mille. Lijkt me een prima deal.

 

Op mijn website staat een stuk (in het engels) over royalty based finance. Als je investeerder niet erg ervaren is kan je die methode gebruiken. Daar zit ook een terugkoop optie in voor de ondernemer.

 

Veel succes,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 1

Ha,

 

natuurlijk is alles wat er voorgesteld wordt onderhandelbaar. Je zal in een plan je behoefte duidelijk moeten maken en het getuigt van goed ondernemerschap als je daarbij wat verder vooruit kijkt , bijvoorbeeld een jaar, maar verder mag zeker ook.

 

Het is aan te bevelen om indien je met investeerders praat over te gaan tot het oprichten van een BV om daarmee je persoonlijke aansprakelijkheid te verminderen. Ook dit kan je goed naar voren brengen in je ondernemingsplan.

 

Als laatste zou ikzelf niet 50% van de aandelen (waarin ?) weggeven, maar een controlerende meerderheid willen houden, dus tenminste 50% + 1 aandeel..

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Ha,

 

natuurlijk is alles wat er voorgesteld wordt onderhandelbaar. Je zal in een plan je behoefte duidelijk moeten maken en het getuigt van goed ondernemerschap als je daarbij wat verder vooruit kijkt , bijvoorbeeld een jaar, maar verder mag zeker ook.

 

Het is aan te bevelen om indien je met investeerders praat over te gaan tot het oprichten van een BV om daarmee je persoonlijke aansprakelijkheid te verminderen. Ook dit kan je goed naar voren brengen in je ondernemingsplan.

 

Bedankt voor je reactie! De oprichting van de BV zal inderdaad deel uitmaken van de deal als deze er komt, evenals een terugkoopoptie. Ik vind het alleen moeilijk om in te schatten wat redelijk is.

 

Ik had een eerste voorstel gedaan voor 50.000 euro (salariskosten, nieuwe webstie, marketing, etc.) voor 25% van de aandelen. Dit was dus duidelijk wat te optimistisch. Ik denk dat ik met een goed beleid met €30.000 mijn kosten ook wel kan dekken, alleen vind ik het moeilijk in te schatten wat een redelijk aandelenkapitaal is voor €30.000 waarvan €10.000 investering en €20.000 lening.. Hier nog ideeën over?

Link naar reactie
  • 0

Ha,

 

Je zal een berekening moeten maken van bijvoorbeeld de winstverwachting of waarde creatie in de nabije toekomst waaruit blijkt wat zijn "winst" zal zijn. Op basis daarvan kan je uitrekenen at de waarde van je bedrijf zal zijn en dat is dan de basis voor je verdere onderhandelingen.

 

meten is weten!

 

suc6

 

 

 

Ik had een eerste voorstel gedaan voor 50.000 euro (salariskosten, nieuwe webstie, marketing, etc.) voor 25% van de aandelen. Dit was dus duidelijk wat te optimistisch. Ik denk dat ik met een goed beleid met €30.000 mijn kosten ook wel kan dekken, alleen vind ik het moeilijk in te schatten wat een redelijk aandelenkapitaal is voor €30.000 waarvan €10.000 investering en €20.000 lening.. Hier nog ideeën over?

Link naar reactie
  • 0

Ok, we zijn inmiddels een stuk verder in de onderhandelingen. We komen waarschijnlijk uit op een aandelenverdeling van 60-40 waarbij de investeerder 10.000 als investering inbrengt en 20.000 als lening. Nu heb ik twee prangende vragen voor het verdere verloop van de onderhandelingen.

 

Wat is een normaal percentage aan dividend dat een investeerder met 40% v.d. aandelen ontvangt over de winst?

 

en

 

Ik wil graag een terugkoopoptie bedingen. Het voorstel van de business angel is echter om een terugkoopoptie op te nemen die inhoud dat ik na ten minste 5 jaar de helft van zijn aandelen terug kan kopen tegen de dan geldende marktwaarde. Dit lijkt mij echter nogal onlogisch aangezien de optie dan weinig waarde heeft voor mij. Ik denk meer aan een constructie waarbij ik na tn minste 3 jaar, de helft van zijn aandelen voor 50.000 terug kan kopen. Is dit een redelijk voorstel?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Nils! Hier heb ik zeker wat aan!

 

Ik denk inderdaad dat investeren vrij nieuw voor 'm is. Hij heeft echter wel heel veel ervaring in de sector waarin ik met mijn bedrijf actief ben dus denk dat het een goede match is. Ik heb je website ook even bekeken, erg behulpzaam. Leuke videotips ook.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.