• 0

Prijsdiscriminatie verboden in Nederland?

Hallo,

 

Ik heb een simpele vraag: is prijsdiscriminatie verboden in Nederland?

 

Op Internet wordt ik niet veel wijzer. Uiteraard heb ik deze thread gevonden: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=3926;start=msg31554#msg31554 op het forum, maar dit gaat meer over hoe je het zou moeten doen als je het zou willen. Bovendien is het vrij gedateerd.

 

Ik wil dus weten of je in Nederland van de wet verschillende prijzen mag vragen aan consumenten voor precies hetzelfde product.

 

Iemand enig idee?

 

Grt,

 

Bjorn

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou ja, wat ben je van plan?

 

Discriminatie is verboden. Maar wat is discriminatie. Ja kan op je klompen aanvoelen dat je een pakje kauwgom niet voor 1 euro mag aanbieden aan autochtonen en voor 2 euro aan allochtonen. Of voor 1 euro aan mannen en voor 2 euro aan vrouwen. Dan discrimineer je op basis van ras of sekse. Naar geloof of seksuele voorkeur zou ik ook niet doen. Studentenkorting geven zal echter niemand (nou ja, er is altijd wel iemand) over vallen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Discriminatie is het ongelijk behandelen van mensen vanwege bepaalde kenmerken. Bijvoorbeeld iemand de toegang weigeren tot een discotheek vanwege zijn huidskleur. Of iemand minder betalen omdat zij een vrouw is. Iedereen in Nederland heeft recht op een gelijke behandeling. Dat is zo belangrijk dat het in de grondwet staat. [...]

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/discriminatie/vraag-en-antwoord/wat-is-discriminatie.html

 

Ik vind dit wel een vrij scherpe uitspraak van de overheid, ladiesnight? Mag niet? Ik vraag me af in hoeverre de wet ook daadwerkelijk zo strict en expliciet is en in hoeverre de grenzen reeds duidelijk zijn.

 

De volgende quote maakt dat iets duidelijker:

Bij discriminatie gaat het erom dat er verschil wordt gemaakt op basis van kenmerken die er niet toe doen.

Dus: Stel je pakt 2 bedrijven, 1 groot bedrijf en 1 klein bedrijf: Dan lijkt het mij dat die factoren er wel toe doen.

 

Echter, in de case van een ladiesnight zou je beetje redenerend ook wel een noodzaak kunnen vinden. Het doet er bijvoorbeeld toe dat er normaal gesproken te weinig vrouwen in de discotheek komen. Daarnaast bevoordeeld het natuurlijk de mannen want de kans op succes stijgt. ;) Dus daar hoor je wat minder snel klagen wellicht maar of het mag? Rare regels weer.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Stel nou dat ik een prijsexperiment zou willen uitvoeren om te kijken hoe mensen op verschillende prijsstellingen reageren. Om dat te achterhalen bied ik 100 willekeurig gekozen klanten een krentenbol aan voor 50 cent en 100 andere willekeurig gekozen klanten bied ik dezelfde krentebol aan voor een euro.

 

 

Verboden?

 

 

Er ligt geen "eigenschap" ten grondslag aan het onderscheid dat ik maak, maar toch "voelt" het oneerlijk vanuit het perspectief van de klant.

 

Zegt de wet hier iets over?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat jij wil mag, er zijn winkelketens die in b.v. Groningen een lagere prijs rekenen voor een product dan in de randstad.

Wat jij voor een product wil vragen is geheel vrij alleen de leveranciers willen er een minimum prijs aan koppelen.

 

Zover ik weet heeft de overheid alleen restricties opgesteld aan de prijzen van de eerste basisbehoeften.

 

Als je weten wilt wat een product waard is is dat een kwestie van vraag en aanbod, nieuwe producten zijn de eerste maanden duurder vanwege dat principe en als de markt verzadigd raakt dan gaat de prijs omlaag.

Link naar reactie
  • 0

Echter, in de case van een ladiesnight zou je beetje redenerend ook wel een noodzaak kunnen vinden. Het doet er bijvoorbeeld toe dat er normaal gesproken te weinig vrouwen in de discotheek komen. Daarnaast bevoordeeld het natuurlijk de mannen want de kans op succes stijgt. ;) Dus daar hoor je wat minder snel klagen wellicht maar of het mag? Rare regels weer.

 

Volgens mij is dat al een geval op het randje - al is de kans niet zo groot dat er daadwerkelijk iemand moeilijk over zal gaan doen. Maar trek je die redenatie iets verder zou je ook kunnen stellen dat er relatief te weinig blanken in je discotheek lopen, en daarom de toegansprijs voor allochtonen verhogen. Als je dat doet als formeel deurbeleid ben je denk ik vrij snel de klos.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.