• 0

Bank eist uitschrijven KvK om krediet te beoordelen

Graag zou ik mij dilemma even voorleggen;

 

Ik heb een BV waarbij ik als vennoot wil uitstappen. Mijn zakenpartner wil de BV graag voortzetten en we hebben

een overeenkomst bereikt. Echter omdat hij het krediet van de bank wil overnemen moet zijn ondernemersplan

beoordeeld worden door de bank waaruit zal blijken of hij het krediet alleen wel kan dragen.

 

Nu eist de bank dat ik mij bij de KvK eerst uitschrijf omdat ze anders zijn dossier niet eens willen bekijken laat staan beoordelen.

 

Nu heeft de mediator voorgesteld om onze overeenkomst op papier te zetten met de ontbindende voorwaarde dat

wanneer mijn zakenpartner het krediet niet rond krijgt de overeenkomst komt te vervallen. Dan zou ik mij direct weer

moeten inschrijven bij de KvK.

 

Wat zouden voor mij de juridische/fiscale concequenties zijn om mij uit te schrijven bij de KvK enkel en alleen om de bank

de mogelijkheid te geven ons dossier in behandeling te nemen?.

 

een belangrijke factor is naar mijn mening dat ik nu gedekt ben door de rechtsvorm BV en zodra ik mij uitschrijf KvK ben ik dat niet meer. (we hebben beide persoonlijk borg getekend voor het krediet)

 

Graag hoor ik jullie mening,

 

S

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien kun je een paar dingen ophelderen.

 

Wie is nu aandeelhouder van de BV (in welke verhouding) en wie is dat straks? Zit er een holding boven?

Wie is nu bestuurder van de BV en wie is dat straks?

Wat geeft de bank voor reden dat ze eerst de uitschrijving willen zien voordat ze verder willen kijken? En uitschrijving als wat - aandeelhouder of bestuurder?

Staat er in de voorwaarden dat het krediet opgezegd kan worden als je geen bestuurder en/of aandeelhouder bent en zoekt de bank naar een mogelijkheid om het krediet op te zeggen?

 

Waarom denk je dat je nu gedekt bent door een BV, als je in privé een borgstelling hebt getekend?

Tegen wat zou je niet meer gedekt zijn als je geen BV meer hebt?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik zal eens proberen het op te helderen,

 

één BV, zonder holding structuur waarbij twee vennoten 50% van de aandelen bezitten. Beide zijn bestuurder en werkzaam in de BV. De uitschrijving zou alleen gaan om mij zelf bij de KvK uit te schrijven als functionaris dus beeindiging van de functie als bestuurder. De Bank zegt dat ze alleen een nieuwe toetsing kunnen doen wanneer er een wijziging komt in de KvK omdat hun systeem is geautomatiseerd en gekoppeld is aan de gegevens van de KvK. Zodra hun systeem de informatie krijgt van de KvK en ziet dat er een bestuurder wegvalt kunnen ze de nieuwe situatie pas in behandeling nemen. Ik geloof niet dat ze zoeken naar een manier om het krediet op te heffen. (maar wil ook geen te hoge risico's lopen)

 

Ik denk dat ik op dit moment gedekt ben door de BV omdat schuldeisers eerst de BV moeten aanspreken wanneer ze iets willen. Nu kunnen ze mij prive aanpakken wanneer ik mij uitschrijf lijkt mij. Maar wellicht is dat schijnveiligheid?. wel is het zo dat wanneer de schulden niet bij de ene vennoot te halen zijn (bijvoorbeeld mijn zakenpartner welke gedekt is door de BV) dan kunnen ze het gehele bedrag opeisen bij de andere vennoot.

 

Ik weet dus niet wat de juridische / fiscale gevolgen kunnen zijn van uitschrijving als bestuurder bij de KvK

Link naar reactie
  • 0

Het gaat alleen om de bank die hoofdelijke aansprakelijkheid heeft geëist en gekregen neem ik aan bij de ondertekening van de kredietovereenkomst? Niet om alle schuldeisers?! Want dan is een BV totale gatenkaas geworden qua risico dus dat kan ik me niet voorstellen.

 

Dat systeem van ze moeten ze dan maar eens op de schop nemen, ben je met mensen in gesprek die dit soort besluiten daadwerkelijk nemen en zeggenschap hebben of een frontoffice?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad alleen de bank heeft persoonlijke aansprakelijkheid geeist bij afsluiten krediet! ..we hebben het zelfs via de mediator (accountantsbureau) laten navragen op het hoogste niveau van de bank. Die komen ook terug met hetzelfde antwoord; eerst uitschrijven van vennoot bij de KvK dan pas nieuwe beoordeling van het krediet. Wanneer ik het accountantsbureau vraag of zij dan op papier willen bevestigen dat dit geen juridische of fiscale consequesties heeft, geven ze niet thuis en verwijzen ze naar de juridische afdeling. (wat veel geld zal gaan kosten)

 

Maar goed ik begrijp dat er maar weinig over bekend is wat de juridische / fiscale gevolgen zijn van uitschrijven als bestuurder bij de KvK en de KvK zegt dat je ook weer eenvoudig in kunt schrijven!.

 

Wellicht heb je nog ideeen of zijn er anderen welke er iets van kunnen zeggen?

 

Bedankt tot zover!

S

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste begrijp ook ik hélemaal niet waarom de bank dit op deze manier eist.

 

Als ik jouw verhaal goed begrijp dan heeft alleen de bank een privéborgstelling en verder niemand. Dan maakt het voor je aansprakelijkheid niet uit want als je geen bestuurder meer bent, kan men je ook niet aanspreken op bestuurdersaansprakelijkheid.

 

Ik overzie ook niet alle consequenties en het is wel aan te raden dat je die wel goed overziet. Misschien dat Joost Rietveld vanavond nog wat meer kan toelichten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.