Ik heb een klein bedrijf dat een webapplicatie ontwikkelt.
We hebben nu een paar grote klanten, maar hebben moeite om nieuwe klanten binnen te halen.
Nu zijn we in contact gekomen met iemand met een groot netwerk, en die wil voor ons gaan proberen om klanten binnen te halen. Hij zal ons introduceren bij zijn relaties, en daarna misschien nog bij 1 of 2 gesprekken aanwezig zijn. Daarna is het aan ons om verder met die klant het rond te maken.
Hij heeft ons gevraagd een provisieregeling voor te stellen, maar ik weet niet wat redelijk is voor zoiets.
De moeilijkheid zit erin dat het om een abonnement gaat. Sommige klanten zullen voor 1 jaar tekenen, anderen voor 2 of 3 jaar... De gemiddelde omzet per klant is 5.000 tot 50.000 per klant per jaar. De winstmarge is vrij groot omdat er qua inkoop alleen arbeid tegenover staat, en het pakket al grotendeels klaar is. Extra omzet is dus eigenlijk gewoon winst, maar zo zou je het natuurlijk niet helemaal moeten berekenen.
Het lijkt mij het makkelijkst om hem een percentage van de OMZET te geven. Alleen zie ik het niet zo zitten om dat elk jaar te gaan doen, zolang het contract loopt. En wat doe je met klanten die later hun abonnement uitbreiden, krijgt hij daar dan ook weer geld van?
Wat is volgens jullie een redelijk percentage van de omzet voor het aanbrengen van een klant? En zouden jullie dat eenmalig doen , bijv. over de op dat moment afgesproken contractduur, of elk jaar terugkerend ? Lastig is dat per maand of kwartaal gefactureerd wordt, en je gaat natuurlijk pas uitbetalen als dat geld ook binnen is....
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Highway61
Highway61
Ik heb een klein bedrijf dat een webapplicatie ontwikkelt.
We hebben nu een paar grote klanten, maar hebben moeite om nieuwe klanten binnen te halen.
Nu zijn we in contact gekomen met iemand met een groot netwerk, en die wil voor ons gaan proberen om klanten binnen te halen. Hij zal ons introduceren bij zijn relaties, en daarna misschien nog bij 1 of 2 gesprekken aanwezig zijn. Daarna is het aan ons om verder met die klant het rond te maken.
Hij heeft ons gevraagd een provisieregeling voor te stellen, maar ik weet niet wat redelijk is voor zoiets.
De moeilijkheid zit erin dat het om een abonnement gaat. Sommige klanten zullen voor 1 jaar tekenen, anderen voor 2 of 3 jaar... De gemiddelde omzet per klant is 5.000 tot 50.000 per klant per jaar. De winstmarge is vrij groot omdat er qua inkoop alleen arbeid tegenover staat, en het pakket al grotendeels klaar is. Extra omzet is dus eigenlijk gewoon winst, maar zo zou je het natuurlijk niet helemaal moeten berekenen.
Het lijkt mij het makkelijkst om hem een percentage van de OMZET te geven. Alleen zie ik het niet zo zitten om dat elk jaar te gaan doen, zolang het contract loopt. En wat doe je met klanten die later hun abonnement uitbreiden, krijgt hij daar dan ook weer geld van?
Wat is volgens jullie een redelijk percentage van de omzet voor het aanbrengen van een klant? En zouden jullie dat eenmalig doen , bijv. over de op dat moment afgesproken contractduur, of elk jaar terugkerend ? Lastig is dat per maand of kwartaal gefactureerd wordt, en je gaat natuurlijk pas uitbetalen als dat geld ook binnen is....
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/28736-redelijke-provisieregeling-voor-aanbrengen-klanten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag