• 0

Redelijke provisieregeling voor aanbrengen klanten ?

Ik heb een klein bedrijf dat een webapplicatie ontwikkelt.

We hebben nu een paar grote klanten, maar hebben moeite om nieuwe klanten binnen te halen.

 

Nu zijn we in contact gekomen met iemand met een groot netwerk, en die wil voor ons gaan proberen om klanten binnen te halen. Hij zal ons introduceren bij zijn relaties, en daarna misschien nog bij 1 of 2 gesprekken aanwezig zijn. Daarna is het aan ons om verder met die klant het rond te maken.

 

Hij heeft ons gevraagd een provisieregeling voor te stellen, maar ik weet niet wat redelijk is voor zoiets.

De moeilijkheid zit erin dat het om een abonnement gaat. Sommige klanten zullen voor 1 jaar tekenen, anderen voor 2 of 3 jaar... De gemiddelde omzet per klant is 5.000 tot 50.000 per klant per jaar. De winstmarge is vrij groot omdat er qua inkoop alleen arbeid tegenover staat, en het pakket al grotendeels klaar is. Extra omzet is dus eigenlijk gewoon winst, maar zo zou je het natuurlijk niet helemaal moeten berekenen.

 

Het lijkt mij het makkelijkst om hem een percentage van de OMZET te geven. Alleen zie ik het niet zo zitten om dat elk jaar te gaan doen, zolang het contract loopt. En wat doe je met klanten die later hun abonnement uitbreiden, krijgt hij daar dan ook weer geld van?

 

Wat is volgens jullie een redelijk percentage van de omzet voor het aanbrengen van een klant? En zouden jullie dat eenmalig doen , bijv. over de op dat moment afgesproken contractduur, of elk jaar terugkerend ? Lastig is dat per maand of kwartaal gefactureerd wordt, en je gaat natuurlijk pas uitbetalen als dat geld ook binnen is....

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Zonder deze persoon ga je de extra omzet en winst niet maken. Het gaat om behoorlijke, serieuze bedragen die er ook nog eens toe leiden dat je de komende jaren verzekerd bent van stabiele inkomsten. Naar mijn mening is dit behoorlijk wat waard. Je kunt ervoor kiezen om een 'succesfee' te betalen bij het binnenhalen van iedere klant, bijvoorbeeld 100% van de 1e jaarwinst. Of je kunt er voor kiezen om een substantieel doorlopende percentage te bieden.

 

Naar mijn mening onderschatten mensen de waarde van dit soort leadgenerators. Wat kost het je als je zelf deze klant binnen moet halen. Hoeveel promotie moet je doen, wat kost die promotie, wat is je conversie op die promotie? Zeker als hij nog een aantal gesprekken meegaat en dus absoluut een zwaarwegende inbreng heeft, zou je hem naar mijn mening fors moeten belonen. Dat zal hem motiveren om nieuwe klanten aan te brengen en brengt jou op termijn groei en stabiele groei ook.

 

Persoonlijk zou ik kiezen voor een éénmalige forse fee. Die fee kost je dan niks als je het baseert op de winst.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.