Verzameltopic: de meest nuttige posts op Higherlevel

Aanbevolen berichten

 

Oeps Design engineer, waarom heb je zolang aangemodderd? een half jaar terwijl er direct betaald zou worden. Dat kan 2 dingen betekenen, ofwel ben je opgelicht ofwel ben je veel te soft.. en hoewel veel ondernemers denken dat het het eerste zal zijn is het meestal het tweede..

 

Mail sturen als herinnering is handig en nuttig voor de klanten die het oprecht vergeten zijn, die zullen na je mail ook wel direct overmaken. 2e reden waarom mail/brief handig is is de dossiervorming voor een eventuele incasso procedure. In dit geval is denk ik de grootste fout dat jij aan de klant vraagt wanneer hij denkt te gaan betalen. Alleen de eerste herinnering kun je hoofdzakelijk richten op klantvriendelijkheid in de trant van "denkt u nog even aan onze factuur die inmiddels vervallen is" maar elke volgende herinnering moeten altijd gesloten deadlines bevatten. Wij hebben gezien dat factuur x nog niet betaald is, wij verzoeken u binnen 7 dagen (datum xx-xx) alsnog te betalen. Je hoeft echt niet steeds 14 dagen de tijd te geven. Als klanten niet kunnen betalen dan moeten ze dat melden dan kun je een regeling overeenkomen. Door ze geen deadline op te leggen schuiven ze je aanmaningen als het ware aan de kant.. in dit geval met "deze week word er echt betaald"

 

Hoe zou ik verder gaan in deze situatie? Tijd om een aangetende brief te gaan sturen. en ik zou geen mail meer sturen, behalve om de aangetekende brief als bijlage mee te sturen.

 

In de aangetekende brief geef je aan dat uitblijven van betaling niet langer acceptabel is, je stelt ze ingebreke vanwege het niet nakomen van de betalingsverplichting en dat je binnen 5 dagen betaling verwacht en dat de volgende stap zal zijn het overdragen van de vordering naar een incassoburo / deurwaarder. De brief moet stevig van toon zijn, niet schelden of persoonlijk worden, maar wel laten blijken dat jij het zat bent dat ze de afspraken niet nakomen.

 

Gezien de ouderdom van de post zou ik direct kiezen voor een deurwaarder, incassoburo's zijn vooral handig als de betaaltermijn nog maar relatief kort is overschreden. Een deurwaarder kan sneller vervolgstappen zetten, wat nodig is/lijkt als men al een half jaar niet betaald.

 

Je moet je ook echt houden aan die termijnen, als je 5 dagen in de brief zet, dan draag je op dag 7 of 8 de vordering over aan de deurwaarder (dag 6 of 7 kan de betaling nog binnenkomen omdat ze op de laatste dag van de deadline betaald hebben)

Je kunt nu al wel contact opnemen met een deurwaarder want die heeft ook tijd nodig om een zaak voor te bereiden en vaak leggen ze je ook wel uit hoe de procedure loopt en wat je zelf al precies gedaan moet hebeen om de kans op succes zo groot mogelijk te maken.

 

Er is natuurlijk grote kans dat als jij met de aangetekende brief komt dat ze dan reageren dat ze niet kunnen betalen en een betalingsregeling willen. Dus daar moet je ook over nadenken. Dit is wat ik zou doen. Toen ze bij jou kochten wisten ze dat ze direct moesten betalen, als ze geen geld hebben weten ze dat ook dus hadden ze niet moeten kopen, Als het om een zakelijke klant gaat dan is de betalingsregeling is redelijk kort. Ik zeg 50% direct (ofwel binnen 2-3 dagen) en daarna 2 weektermijnen van elk 25%. Een beetje bedrijf moet in staat zijn om in korte tijd 4.000 euro vrij te maken, als dat niet lukt is dat meer hun probleem als het jouwe.. zo moet het in elk geval overkomen.

 

Als het om een particulier gaat zul je een wat langere betaalregeling moeten treffen want die hebben nu eenmaal vaak een maandelijkse inkomsten stroom en kunnen moeilijker in korte termijn veel geld "ophoesten" Maar dan zou ik nog steeds 40-50% ineens eisen (ook zij wisten waar ze aan begonnen) en daarna een regeling van 10% per 2 weken. Waarom per 2 weken? ze moeten het wel voelen en het moet onder de aandacht brengen.. Mijn ervaring met regelingen per maand is dat mensen het vergeten of met de gedachte "dat zien we dan wel weer" de regeling aangaan.

Zorg ook dat in de betaalregeling staat dat als ze een termijn missen dat dan de hele vordering ineens opeisbaar is en de betalingsregeling komt te vervallen.

 

Het word tijd dat je klant zich zorgen gaat maken over hoe hij gaat betalen en incassokosten kan vermijden i.p.v. dat jij je zorgen blijft maken of je wel je geld gaat krijgen.

 

Ik denk dat het hoe dan ook verstandig is om in dit geval de procedure te doorlopen met hulp van een deurwaarder omdat je dan ook gelijk kunt leren hoe je zoiets doet, zie de kosten van de deurwaarder maar als cursusgeld als ze niet verhaald kunnen worden op de klant. Zorg in elk geval dat je na deze zaak snapt wat je fout hebt gedaan in dit geval en hoe jij in de toekomst omgaat met late betalers (om te voorkomen dat het wanbetalers worden)

 

----

om toch ook een algemene voorzet te geven mijn visie op hoe een goede herinneringsprocedure eruit ziet.

Er zijn natuurlijk veel verschillende betaaltermijnen en ook verschillende manieren van aanmanen. In dit voorbeeld geef ik dan ook gewoon een globaal model wat altijd wel werkt op basis van aantal dagen na vervaldatum.

 

- 1 to 3 dagen na vervaldatum

een vriendelijke herinnering en verzoek om zo snel mogelijk te betalen. evt al deadline vermelden van ca 7-10 dagen na datum van de herinnering, je moet niet te lange termijnen stellen, dat lijkt vriendelijk, maar zorgt ook gewoon dat men het vergeet. Als je erin zet binnen 7 dagen betalen komt je factuur al (mentaal) op het stapeltje deze week afhandelen en ander komt ie in het bakje "komt wel" (na de volgende aanmaning)

 

- ca 7 dagen na vervaldatum

1 week na vervaldatum of 1-2 dagen na de termijn als gesteld in de herinnering komt de 1e aanmaning hierin geef je aan dat er nog geen betaling ontvangen is een deadline om binnen 7 dagen te betalen.

 

-ca 14 dagen na vervaldatum

2e aanmaning met een iets strengere toon (in elk geval niet dezelfde tekst als de 1e aanmaning) dat de afspraken niet zijn nagekomen en dat je de betaling binnen 5 dagen verwacht.

 

-ca 21 dagen na vervaldatum

3e aanmaning weer een strengere toon en betaaltermijn van 5 dagen met de aankondiging dat indien niet betaald gaat worden er word overgedragen aan een incassobereau/deurwaarder en dat de bijkomende kosten voor rekening zijn van de klant. evt kun je een indicatie geven van die kosten

 

-ca 28 dagen na vervaldatum

De laatste aanmaning is een ingebrekestelling waarin je aangeeft dat zij de afspraken in de overeenkomst niet zijn nagekomen dan dat je ze nog 3 dagen geeft om te betalen en dat anders zonder verdere aankondiging de vordering uit handen word gegeven.

 

-ca 31 dagen na vervaldatum

De vordering daadwerkelijk overdragen aan een incassobureau.

 

Uit de praktijk blijkt dat bellen iets van 6x effectiever is als een schriftelijke aanmaning. Dus meestal zeg ik doe de herinnering en de 1e aanmaning telefonisch of via een informeel mailtje, dat is goed voor de klant relatie.

Daarna kies je voor een wat formelere communicatie en is ook vastlegging belangrijk voor het incassobureau. Je kunt even goed kiezen de 2e aanmaning ook telefonisch te doen, maar zorg dan voor een duidelijke toezegging van de klant met datum (of de toezeggng ik betaal voor a.s. vrijdag) en dat bevestig je dan ook per brief.

 

Verder is het ook handig om over een aantal betalingsregelingen na te denken en de consequenties daarvan in de tijd te zien. Als eerder gezegd, bij bedrijven korte betalingsregeling met klein aantal termijnen kort op elkaar elke week 50-25-25% of 40-20-20-20%. Bij particulieren ben je gebonden aan een vast inkomen maar toch altijd een flinke eerste termijn eisen 20-30% en daarna kleinere bedragen maar liefst wel per week of 2 weken omdat het dan onder de aandacht blijft. Veel mensen zijn best van goede wil om elke maand te betalen maar vergeten het gewoon omdat ze niet zo gediciplineerd zijn in het betalen van rekeningen.

 

 

Bovenstaande procedure is natuurlijk niet heilig, maar het belangrijkste is dat dat je voor jezelf een degelijk kader hebt. En het geeft je ook een duidelijk beeld wanneer jij uiterlijk je geld krijgt (wilt hebben) voordat je naar een incassoburo stapt. Nu vraag je je steeds weer af wat moet ik nu doen als volgende stap om je geld te krijgen en blijf je een beetje hangen in het sturen van mailtjes.

Als je eenmaal duideljik hebt hoe jij je klanten aanmaant als het nodig is dan word het veel makkelijker om te beslissen wat je doet, ga je streng zijn en de procedure exact volgen of geef je die ene klant wat meer tijd omdat je zijn "smoesje" geloofwaardig vind..

 

Linksom of rechtsom als ondernemer krijg je altijd te maken met late betalers en wanbetalers, dus je kunt er maar beter op voorbereid zijn, dan hoef je niet elke keer te bedenken hoe je ermee omgaat

Link naar reactie

Of een link naar het topic: Klant betaald maar niet of de bijzonder uitgebreide bijdrage: RJ plaatsen. Tag-functionaliteit is al eens voorgesteld/besproken. Verzameltopics en sticky content zijn in gebruik. Met de nu voorgestelde handelswijze krijgt HL losstaande, dubbele content, wat zijn beperkingen heeft.

 

Je kunt natuurlijk ook gewoon een bookmark maken

 

En je HL Bookmarks delen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Het kan allemaal natuurlijk ...

 

Mij lijkt het wel een leuk topic voor newbies om in te beginnen, zodat ze in 1 thread veel waardevolle info krijgen i.p.v verspreid over alle draadjes. En voor oudbies die een tijd niet langs zijn gekomen.

 

De link naar de bijzondere bijdrage - met duidelijke omschrijving - vind ik ook wel een redelijk goed idee (niet zo goed als die van mij), maar dat is voor veel gebruikers moeilijk. Een kleine quote (+link) + omschrijving is dan makkelijker.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.