• 0

Server een hele dag uit de lucht, schadevergoeding!?

Beste mede-ondernemers,

 

Wij hebben sinds enkele weken een webshop in internettablets

Het aantal bezoekers was erg hoog en de verkoop verliep veel beter dan verwacht. Nu was de website vanochtend ineens offline en dat is op dit moment nog steeds zo ( bijna 12 uur later ). We krijgen nu veel telefoontjes van klanten die zich zorgen maken over hun bestelde producten/geld en we zullen vertrouwen verliezen bij zakelijke klanten, veel van onze bezoekers zijn niet voor de eerste keer op de site en die zullen nu hoogst waarschijnlijk niet terug keren...

 

Het bedrijf waar wij de serverruimte van huren hebben slechts 1 maal gereageerd op een mailtje dat er al vele websites weer online zijn op enkele na ( wij niet dus ). Verder reageren ze niet op onze mailtjes wat er gaande is, terwijl het toch een groot bedrijf is.

 

Kunnen wij dit bedrijf verantwoordelijk stellen voor de misgelopen omzet? Ik ga er vanuit dat ze dit helemaal hebben ingedekt in hun algemene voorwaarden maar toch hoop ik op een positieve reactie, en ik ben meteen mijn frustratie kwijt.

 

[mod edit: link naar eigen site verwijderd, hoort niet in topic thuis]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ten eerste een heel vervelend probleem. ISP's hebben vaak een noodnummer, soms een beetje verstopt, voor ernstige problemen. Als je ze te pakken krijgt via tel/mail/ticket zou ik vragen of ze je snel op een geschikte omgeving plaatsen, zodat je iig even door kunt en later voor lange termijn oplossing kunt gaan zoeken.

 

In de AV zal waarschijnlijk iets staan van een uptime garantie van 99%, dit lijkt veel, maar is nog steeds 3,5 dag offline per jaar.

In het geval van langer offline, zal er vaak alleen geld terug gegeven worden.

 

Buiten hoe het juridisch exact zit, is het ook de vraag wat je hier zelf aan kunt/kon doen. Stel dat je een Magento shop (zware webshop software) hebt op een shared server (goedkope hosting, met vele website op een server) en je hebt een paar duizend klanten per dag..

 

Denk dat belangrijkste op dit moment is zorgen dat je shop weer online komt, eventuele schade komt later wel.

Link naar reactie
  • 0

Heb net even aan de hand van je domein bekeken welke hoster je waarschijnlijk gebruikt, volgens mij is het helemaal niet zo'n groot bedrijf. Ze hosten 500 domeinen, dat stelt in de praktijk maar weinig voor.

 

Tevens had ik nog nooit van ze gehoord, zegt jou misschien niks maar ik werk al jaren in de internetbranche. Ook ik zou proberen het telefoonnummer te achterhalen, dat werkt vaak sneller.

 

Kun je ook niet inloggen op je controlepaneel of je ftp?

 

Edit: Oja, een schadevergoeding? Ik geef je vrijwel geen kans, elke hoster zal hierop zijn voorbereid met een goede AV.

Batterijen en Opladers voor telefoons.
Link naar reactie
  • 0

Aangenomen dat het om de site in je profiel gaat sluit ik me aan bij Matthijs; het gaat om een klein jong (domeinnaam in juni geregistreerd dit jaar) bedrijfje (2-persoons eenmanszaak) dat vermoedelijk hostingpakketten wederverkoopt van Hetzner (groot(?) Duitse bedrijf) Extra partij tussen jou en de uitvoerende partij is nooit goed voor de communicatie.

 

In de AV staat dit:

12.1 In geval van toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst, waardoor de Klant schade lijdt, is SheepHost slechts aansprakelijk voor vervangende schadevergoeding, d.w.z. vergoeding van de waarde van de achterwege gebleven prestatie en met een maximum van de prijs van de Overeenkomst. Iedere aansprakelijkheid van SheepHost voor enige andere vorm van schade is uitgesloten, daaronder begrepen aanvullende schadevergoeding in welke vorm dan ook, vergoeding van directe en indirecte schade of gevolgschade of schade wegens gederfde omzet of winst, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid en SheepHost had kunnen weten dat door dit gedrag schade zou kunnen ontstaan.

 

maar er staat ook dit:

9.6 De Klant kan de Overeenkomst met onmiddellijke ingang beëindigen, indien SheepHost in grove mate nalatig is geweest in de nakoming van haar verplichtingen.

 

Ik zou vanwege dat laatste de overeenkomst ontbinden en op zoek gaan naar een betere hoster.

 

Vraag me af of ze geen gedonder gaan krijgen met tele2 ;)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Brammer90,

 

Als ik zo naar de "hoster" kijkt registreert hij ook domeinen van klanten op zijn eigen naam zodat de klanten dus hun domein niet zomaar kunnen verhuizen.

 

Schade vergoeding zit inderdaad weinig kans in vooral als hij "slecht bereikbaar" is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik zo naar de "hoster" kijkt registreert hij ook domeinen van klanten op zijn eigen naam zodat de klanten dus hun domein niet zomaar kunnen verhuizen.

 

Dat op eigen naam registreren hoeft niet perse moedwillig te gebeuren. Voor mijn klanten registreer ik de domeinen bij mijndomein.nl, maar die partij laat het gewoon niet toe om domeinen op een andere naam te registreren, waarbij ik helaas wel genoodzaakt ben om de domeinen op mijn naam te zetten. Ik heb ze daar al paar keer over benaderd, maar ze weigeren het te veranderen. Als mijn klanten hun domein willen verhuizen, doe ik daar niet moeilijk over, ondanks dat het op mijn naam staat.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Klinkt alsof je je webshop op een hostingpakketje host bij 1 enkele webhosterm klopt dat?

 

In het geval dat je een webshop hebt die 100% beschikbaar moet zijn, moet je daar ook de juiste investeringen voor doen.

 

Servers bij minimaal 2 hosting bedrijven in 2 verschillende landen, domeinnaam zelf registreren en niet via de hoster en dan de boel load balancen.

 

Zo'n oplossing heb ik zelf in elkaar gezet en kost me slechts 150 euro per maand. Als de ene webhoster/server uitvalt neemt de andere het over.

 

Of je moet kijken naar een webhoster die je 100% uptime garantie biedt maar het punt daarmee is is dat je dan in het geval van een storing meestal alleen een klein bedrag krijgt per het aantal minuten/uren dat de boel plat heeft gelegen, en dat bedrag staat dan meestal weer niet in verhouding met de transacties die je gemist hebt.

Link naar reactie
  • 0

... maar ze weigeren het te veranderen.

Waarom gebruik je deze hoster dan nog? Een domeinnaam moet toch gewoon geregistreerd worden op naam van de klant en niet op naam van een webdesigner.

Omdat ze daarentegen wel goedkoop zijn. Ik heb al eerder gezocht naar providers, die en goedkoop zijn en waarbij ik de mogelijkheid heb om domeinnamen op naam van de klant te zetten, maar helaas nog niks kunnen vinden. Gelukkig komt het niet zo heel vaak voor, want meestal moeten domeinen worden verhuisd en dan blijven de registratiegegevens gehandhaafd.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Schadevergoeding zal niet gaan lukken, tenzij je overeengekomen bent van wel, maar dat lijkt niet het geval. Restitutie van de hostingkosten en/of beinidiging van de overeenkomst is wellicht wel mogelijk, maar dat helpt je niet met je gemiste omzet.

 

Uiteraard is het frustrerend, maar bekijk het ook van de andere kant: Als hostingbedrijven verantwoordelijkheid nemen voor gemiste omzet, gaan ze een onbekend risico aan. Feitelijk zou je met een hostingpakket van een tientje een miljoen omzet kunnen maken, en dus ook mislopen in geval van storing. Een hostingprovider zou zich moeten verzekeren voor zulke gevallen, en dan nog zal er een maximum aan zitten. Uiteraard moet de verekeringspremie da wel worden doorberekend in de tarieven.

 

Vergelijk het met iets soortgelijks: Stel je auto houdt er mee op waardoor je een afspraak mist en omzet derft, dan kun je ook de fabrikant van de auto niet aansprakelijk stellen voor die derving.

 

 

 

... ik zie dat ze inmiddels op de fles zijn, maar bovenstaande zal ook van toepassing zijn op je volgende hostingtoko.

Link naar reactie
  • 0

... maar ze weigeren het te veranderen.

Waarom gebruik je deze hoster dan nog? Een domeinnaam moet toch gewoon geregistreerd worden op naam van de klant en niet op naam van een webdesigner.

Omdat ze daarentegen wel goedkoop zijn. Ik heb al eerder gezocht naar providers, die en goedkoop zijn en waarbij ik de mogelijkheid heb om domeinnamen op naam van de klant te zetten, maar helaas nog niks kunnen vinden. Gelukkig komt het niet zo heel vaak voor, want meestal moeten domeinen worden verhuisd en dan blijven de registratiegegevens gehandhaafd.

 

Oxxa.com ? Maar dan nog kan je dat eigenlijk niet maken voor 1 a 2 euro extra per jaar.

Link naar reactie
  • 0

 

Servers bij minimaal 2 hosting bedrijven in 2 verschillende landen, domeinnaam zelf registreren en niet via de hoster en dan de boel load balancen.

 

Waarom in twee verschillende landen? Dat is een zeer slecht idee. Google kijkt in zeer sterke mate naar waar de site gehost wordt. Als hij gehost wordt in bijvoorbeeld duitsland, dan zullen duitse internetters de site eerrder vinden dan nederlandse internetters.

 

Als je al zoiets gaat doen dan is in Nederland in twee verschillende datacenters al ruim voldoende, zo niet zelfs overkill. Gewoon 1 goede server huren zou voldoende moeten zijn. Sowieso nooit 'shared' of 'reseller' of andere vormen van hosting waarmee je met derden dezelfde server deelt nemen.

Link naar reactie
  • -1
Waarom in twee verschillende landen? Dat is een zeer slecht idee. Google kijkt in zeer sterke mate naar waar de site gehost wordt. Als hij gehost wordt in bijvoorbeeld duitsland, dan zullen duitse internetters de site eerrder vinden dan nederlandse internetters.

 

Onzin! Google kijkt naar de tld (.nl, .de etc) en bij een niet land specifieke extensie (.com, .org, .net etc) naar de instelling in de webmaster tools en/of naar de taal van de site. Mijn sites staan in de US en Nederlanders en Belgen vinden hem prima. Zou ook erg vreemd zijn als het land waar de site gehost wordt invloed heeft; een Europesche site in 13 talen hosten in 13 landen? Hij staat nu in de US en doet het ook prima.

 

@Brammer, heb je je site verhuisd naar een nieuwe hoster?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Onzin! Google kijkt naar de tld (.nl, .de etc) en bij een niet land specifieke extensie (.com, .org, .net etc) naar de instelling in de webmaster tools en/of naar de taal van de site. Mijn sites staan in de US en Nederlanders en Belgen vinden hem prima. Zou ook erg vreemd zijn als het land waar de site gehost wordt invloed heeft; een Europesche site in 13 talen hosten in 13 landen? Hij staat nu in de US en doet het ook prima.

 

@Brammer, heb je je site verhuisd naar een nieuwe hoster?

Ik had eens een .nl gehost in Duitsland, verder een puur nederlandstalige site. Toch kreeg ik erg veel klanten uit Duitsland en Oostenrijk, en relatief weinig uit NL. Toeval?

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt inderdaad. Je kan echter de server in het ene land actief zetten en de server in het andere land op hot standby.

Zodat in het geval van een storing van de server in Nederland de server in Frankrijk het overneemt.

Dan heb je dit probleem niet.

 

Daarbij kan je ook nog de volgende mogelijkheid overwegen als je een internationaal publiek hebt: Een (virtuele) server in elk land waar je actief bent.

 

Voor de SEO experts: Ik vraag me trouwens wel af of iemand hier ook mee heeft zitten knutselen om te kijken hoe groot het verschil nou is als een nederlands talige website in NL/DE gehost is qua vindbaarheid?

Link naar reactie
  • 0

Oh ja en de reden dat je die 2e website in het buitenland host is puur een best practise; De kans dat de boel in een ander land down gaat is kleiner als dat je de "storings" server in het zelfde land host.

 

Je mag wel denken server 1 hangt in datacenter1 en de andere in datacenter2, maar vaak is het zo dat providers hun verbindingen op hetzelfde punt binnenkrijgen (bijvoorbeeld een AMS-IX locatie) en dan kan het zomaar zijn dat de boel bij beide providers down gaat..

Link naar reactie
  • 0

 

Gewoon 1 goede server huren zou voldoende moeten zijn.

 

Helemaal niet, want er is geen enkele provider die jou garandeert dat de boel 100% van de tijd draait en daarvoor jouw gederfde inkomsten aan jou vergoed.

 

Waarom denk je dat alle grote websites/webshops meerdere servers op meerdere locaties hebben, omdat ze het grappig vinden?

Link naar reactie
  • 0

Waarom denk je dat alle grote websites/webshops meerdere servers op meerdere locaties hebben, omdat ze het grappig vinden?

 

Wie zegt dat dat uberhaupt het geval is?

 

Ik denk dat dat statement vooral van toepassing is voor sites die zo groot zijn dat ze domweg niet op 1 server kunnen draaien. Op dat moment dienen meerdere servers te worden aangeschaft, en dat is ook een prima moment om te kijken naar redundance.

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar vind je het niet nodig om mijn andere posts te lezen of wel??

 

Ik ken geen enkele webhost die je 100% uptime garandeert EN ook nog eens de inkomsten die je mist als ze die 100% niet halen, aan jou betaalt.. Dus zul je ZELF redundantie moeten maken vanaf het moment dat het voor jou interessant is.

 

En zeker hier niet gaan huilen omdat je 10 euro per maand hostingpakketje een keer plat ligt, wat TS gedaan heeft.

 

Redundantie is geen luxe zodra er inkomsten binnen komen maar bittere noodzaak als je van die site afhankelijk bent en een naam groot hebt te houden.

Link naar reactie
  • 0

 

Helemaal niet, want er is geen enkele provider die jou garandeert dat de boel 100% van de tijd draait en daarvoor jouw gederfde inkomsten aan jou vergoed.

 

Waarom denk je dat alle grote websites/webshops meerdere servers op meerdere locaties hebben, omdat ze het grappig vinden?

Inderdaad garandeert geen een provider 100% maar een provider kan wel meerdere backup systemen hebben voor als bijvoorbeeld de stroom uit valt, als een switch een wit vlaggetje geeft of als de server zelf plat zou gaan. Bovendien heeft een goede hosting partij binnen enkele minuten een mannetje bij jouw server staan om hem te repareren.

 

Als AMS-IX plat zou gaan zoals je hier schetst dan is er al een veel groter (wereldwijd?) probleem en is de kans klein dat een Nederlandse inwoner uberhaupt nog toegang tot internet heeft ook vrij klein.

 

Maar hoe doe je dat praktisch met twee servers? Stel dat je er 1 in het AMS-IX en 1 in het DE-CIX hebt staan, AMS-IX is dan de primaire server. Die gaat down. Dan moet de server in Duitsland het overnemen. Voordat de DNS wijziging bij alle providers is doorgewerkt ben je al weer een halve dag, zo niet nog langer, kwijt. Hoe wordt dit opgelost? Werkt dat überhaupt wel middels een DNS wijziging?

Link naar reactie
  • 0

2 switches, 2 voedingen zijn leuk.

 

Maar je hebt toch echt maar 1 moederbord, 1 processor in je server.

 

Je hebt wel keuze mogelijkheden

 

1) Zelf redundantie creeren of dit uitbesteden: servers op minimaal 2 verschillende locaties

 

2) En SLA afspreken met je provider dat ie een X percentage uptime biedt en hardware vervanging binnen X uur

Alleen daar staat zoals ik al zei geen inkomsten schadevergoeding tegenover als je een beetje een serieuze site draait

Dus is zelf redundantie creeren LOS van je provider beter

Link naar reactie
  • 0

Als je klanten ongerust worden over het feit dat je een dag onbereikbaar bent dan zou ik gewoon open kaart spelen en hen via email, twitter, hyves of op je site (als die weer online is) even uitleggen dat je een storing gehad hebt. Of als je marketingericht denkt kan je proberen het positief uit te leggen: zeg dat er een aantal "verbeteringen" aan je site zijn toegevoegd waardoor sommige klanten je even niet konden bereiken.Dan kan je meteen ook de prijs van je producten verhogen:)

 

Ik heb zelf overigens hositng lopen bij zowel web-oke als mijndomein voor onder de 30 euro per jaar, inclusief domeinnaam en geen enkele keer ben ik ofline geweest als ik mijn statistieken mag geloven.

Waar ik ook erg tevreden over ben is godaddy.com, iets duurder en Amerikaans, hun helpdesk is zeer snel. Meerdere keren gebruik van gemaakt en je hebt binnen 10 uur antwoord.

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.