• 0

Financiering bij innovatief starten

Hallo,

Ik probeer al geruime tijd financiering te verkrijgen voor een zeer innovatief plan van een nieuw te ontwikkelen gebouw. ( Zie http://www.ecodome.nl ) In dit gebouw zitten verschillende innovatieve producten. Enkelen daarvan zijn nog in ontwikkeling.

 

Resultaat: Op dit moment is er nog geen compleet businessplan vanwege nog ontbrekende cijfers.

Gevolg: Geen geld van banken of investeerders; zij willen altijd een ondernemingsplan cq businessplan.

 

Ik laat me hierdoor niet tegenhouden, maar als iemand mogelijkheden voor me ziet dan hoor ik dat graag.

 

Mark Biemans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

33.000 euro. (Lening of subsidie)

Dit is het bedrag om verder te gaan (o.a. octrooien aanvragen) totdat alle gegevens en prijzen er zijn waardoor er een sluitend businessplan geleverd kan worden. Met dit laatste kan vervolgens op traditionele wijze geld verkregen worden.

Uiteindelijk zal het om miljoenen gaan.

 

Je hebt gelijk als je zegt dat het logisch is dat iemand niet wil financieren als onduidelijk is hoeveel er nodig is. Dat is traditioneel.

 

Maar anderzijds blijven er goede ideeen en plannen onbenut en komen niet verder dan 'het zolderkamertje' omdat deze persoon het zonder geld en gelegenheid moet doen, en daardoor moet afhaken.

Hoeveel uitvindingen worden door synchroniciteit in het buitenland ontwikkeld doordat ze hier niet boven water komen?

Waarom wordt een uitvinder bijna gedwongen om ondernemer te worden, terwijl hij dat juist niet is?

 

Een laagdrempelige subsidieregeling voor uitvindingen en innovaties zou hier wonderen kunnen doen.

En ja, die vouchers waar iedereen nog steeds naar verwijst, zijn al maanden niet meer beschikbaar.

 

[mod-edit: 1 x linken in je OP is genoeg] Er zijn diverse geinteresseerden in andere ontwerpen dan het getoonde. Dat gegeven zou kunnen bijdragen tot een lening. Maar nee, het blijft traditioneel, geen businessplan geen geld.

Na de eerste zullen er vele volgen.

Wellicht is het zo dat ik de creatief denker/financier nog ga ontmoeten. Out of the box? Without the box!

Link naar reactie
  • 0
Waarom wordt een uitvinder bijna gedwongen om ondernemer te worden, terwijl hij dat juist niet is?

 

Iemand legde mij ooit de 1111-punten regel uit. Een succesvol innovatief product levert 1111 punten op:

 

1 punt voor de uitvinder

10 punten voor de ontwikkelaar

100 punten voor de financier

1000 punten voor de marketeer

 

Ik zou proberen je idee zo goedkoop mogelijk vast te leggen en dan als een zover mogelijk uitgewerkt concept dit onder de aandacht proberen te brengen. Als het lukt het concept ineens te verkopen aan een partij, dan kun je met de opbrengst wellicht een volgend project een stap verder brengen.

Vanuit het niets met alleen een idee en geen eigen vermogen een investeerder vinden is ontzettend moeilijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

33.000 euro. (Lening of subsidie)

Dit is het bedrag om verder te gaan (o.a. octrooien aanvragen) totdat alle gegevens en prijzen er zijn waardoor er een sluitend businessplan geleverd kan worden.

 

Jij kunt pas een businessplan maken nadat het door jou gevraagde bedrag beschikbaar is gesteld én besteed?

 

mag ik jouw dan vragen:.

 

Op welke plan cq uitgangspunten is jouw lening of subsidie aanvraag gebaseerd??

Link naar reactie
  • 0

Elke keer als ik lees dat iemand patent aan wil vragen komen er bij mij een aantal vragen op.

Vraag 1, heb je nieuwheidsonderzoek gedaan?

Zeker in dit geval vraag ik mij af wat je wilt patenteren, het feit dat het hele gebouw draait en zich daarmee op de zon richt?

Vraag 2 heb je een haalbaarheidsonderzoek gedaan?

Is het technisch en economisch wel haalbaar om dit soort gebouwen neer te zetten buiten misschien een soort van huis van de toekomst proefproject.

 

Draaiende woningen bestaan al heel wat jaartjes maar om nu te zeggen dat iedereen hier op zit te wachten?

Het bestaan van deze woningen en gebouwen met als functie het gebouw richten cg volgen van zon/sterrenhemel/ zee en wat al niet meer kun je dus niet meer vast te leggen.

 

Zelfs al zou je patent aanvragen dan komt het volgende probleem, hoe ga je controleren wie er gebruik maakt van dit idee (gebouw volgt zon). Het is namelijk zo dat een patent alleen van toepassing is als je het produceert voor anderen. Als ik zelf een gepatenteerde koffiemachien wil maken voor eigen gebruik dan overtreed ik geen IE wetten.

Als ik morgen naar een architect en bouwondernemer stap en aangeef dat ik een zon volgend huis wil hebben bouw ik het voor mijzelf.

Het wordt pas een ander verhaal als een projectontwikkelaar een hele wijk met soortgelijke huizen vol wil zetten. (en er daarbij vanuitgaande dat jij patent kunt aanvragen zonder in problemen te komen door de resultaten uit het nieuwheidsonderzoek)

 

Link naar reactie
  • 0

Je businessmodel is nu:

 

Would you like to have the house of your dreams

that even can turn at your wish?

Would you like to watch the sunrise sitting on your terrace,

and see the sunset from the same chair?

 

The Ecodome can be yours if you want.

It can turn slowly around at your command,

so you can follow the sun all day long.

 

It has the newest features regarding solar- and windpower.

It produces so much electricity the Ecodome is standard 'stand-alone'.

There is no need to be connected to an energy-supplier.

 

This means: No energy-bills (that get higher every year) anymore!

 

The Ecodome can be your Dreamdome!

 

You tell us where you want to have your bedroom, kitchen

and other rooms, or maybe a vide as well,

and we make the design for you!

 

Imagine, wake up and see the sunrise through your bedroom window,

stay in a sunny bed all day long or whatever you want to do,

and fall asleep watching the sun go down.

 

Or imagine, you're sitting in your favorite chair,

and you would like to have a different view, another horizon.

Simply turn the house and you'll have the view you want.

 

Als ik dat wil plaats ik wel heel veel ramen in mijn huis... Dit is een middelmatig idee.

 

Het gaat zo niet werken. Je huis is ongetwijfeld duur en apart, daarmee heb je je markt verkleint totdat hij niet meer te zien is. Als je je nog steeds wel op de particuliere markt wil richten, wat ik waarschijnlijk af zou raden, kun je misschien gewoon een standaard module kamer ontwerpen en verkopen.

 

Ik zou me richten op overheid en bedrijfsleven, als ik er per se mee aan de gang wou tegen beter weten in, en me dan afvragen: wie heeft er interesse in experimentele ruimtes, en hoe zien zij die deze ruimtes graag?

 

Dat kun je op je zolderkamer doen, en daar heb je geen geld voor nodig. Marktonderzoek doen en een ondernemingsplan schrijven.

 

Als je mogelijke klanten hebt gelocaliseerd, kun je ze gaan benaderen. Pas nadat je een opdracht hebt binnengehaald hoef je over financiering na te denken.

 

Octrooieren heeft geen nut, in de toepassing die je nu voor de vinding hebt bedacht, als het al zou kunnen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het bedrag van 33.000 is voortgekomen uit de voorspiegeling die mij door 2 instanties is gemaakt, mits een goed ondernemingsplan overlegd kan worden.

Verder wil ik geen aandacht besteden aan de diverse vormen van negatieve kritiek van de diverse schrijvers.

Ik weet waar ik mee bezig ben en heb in persoon positieve reacties gekregen van Braungart (C2C) en Fresco (The Venus Project). De laatste noemde mijn project "Very inspiring".

 

Tot op heden doe ik bijna alles alleen. Ik mag mij geen architect noemen en ben ook niet zakelijk of een 'echte' ondernemer.

Een van mijn uitdagingen is dan ook het vinden van de juiste partner (architect/bouw?)

 

Mijn oorspronkelijke vraag 'als iemand mogelijkheden voor me ziet dan hoor ik dat graag' blijft staan.

Bespaar u en mij de tijd van de 'onmogelijkheden'.

 

PS De octrooien betreffen onderdelen/toepassingen van de Ecodome, niet het gehele gebouw.

Link naar reactie
  • 0

Elke uitvinding heeft slechts in zoverre kans van slagen als dat het een probleem oplost, en dat beter doet dan alternatieven.

 

Jouw uitvinding lost slechts een marginaal probleem op, dat makkelijker en veel goedkoper op andere manieren opgelost kan worden, dus heeft het een erg kleine kans van slagen.

 

Ergens anders lost het kunnen draaien van een gebouw misschien wel een probleem op: observatoria, musea, zonnecollectoren ...

 

 

 

Zolang je je idee in deze vorm aan welingelichte mensen voorlicht zul je negatieve kritiek ontvangen, iemand die dit niet doet kun je scharen onder family, friends of fools.

 

De positieve reacties die je hebt gekregen hebt, hebben vermoed ik betrekking op het milieuvriendelijke aspect van het gebouw, niet het kunnen draaien ervan.

 

 

Vraag die je jezelf moet stellen is: welke problemen zou ik hier mee op kunnen lossen, kan ik dat hiermee veel beter doen dan de al beschikbare alternatieven, en hebben de mensen met deze problemen er voldoende geld voor over om het door jou op te laten lossen?

Link naar reactie
  • 0

Verder wil ik geen aandacht besteden aan de diverse vormen van negatieve kritiek van de diverse schrijvers.

Ik weet waar ik mee bezig ben en heb in persoon positieve reacties gekregen van Braungart (C2C) en Fresco (The Venus Project). De laatste noemde mijn project "Very inspiring".

Als je alleen een kant en klaar antwoord verwacht weet ik niet of dit de goede binnenkomer is. Het hebben van een goed idee (naar jouw eigen idee dan tenminste) over een product, dienst of wat dan ook, betekent onherroepelijk dat er mensen vragen stellen, kritische vragen...Als je daar dan geen aandacht aan wilt besteden, zal er uiteindelijk ook niemand meer naar je willen luisteren.

Als je idee goed is, zou je dus pasklare antwoorden moeten hebben waarmee je iemand kunt overtuigen. Jij ziet het als kritiek, maar je kunt het ook zien als het ter discussie stellen van jouw idee. Zolang iedereen jouw plan 'very inspiring' noemt, maar verder niet met geld over de balk komt, zou ik dat eerder als negatieve kritiek zien, dan mensen die vragen durven te stellen of hun oprechte mening aan je geven...

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie
  • 0

Verder wil ik geen aandacht besteden aan de diverse vormen van negatieve kritiek van de diverse schrijvers.

Ik weet waar ik mee bezig ben en heb in persoon positieve reacties gekregen van Braungart (C2C) en Fresco (The Venus Project). De laatste noemde mijn project "Very inspiring".

Als je alleen een kant en klaar antwoord verwacht weet ik niet of dit de goede binnenkomer is. Het hebben van een goed idee (naar jouw eigen idee dan tenminste) over een product, dienst of wat dan ook, betekent onherroepelijk dat er mensen vragen stellen, kritische vragen...Als je daar dan geen aandacht aan wilt besteden, zal er uiteindelijk ook niemand meer naar je willen luisteren.

Als je idee goed is, zou je dus pasklare antwoorden moeten hebben waarmee je iemand kunt overtuigen. Jij ziet het als kritiek, maar je kunt het ook zien als het ter discussie stellen van jouw idee. Zolang iedereen jouw plan 'very inspiring' noemt, maar verder niet met geld over de balk komt, zou ik dat eerder als negatieve kritiek zien, dan mensen die vragen durven te stellen of hun oprechte mening aan je geven...

Hallo Douwe, Excuses aan allen.

Je hebt natuurlijk gelijk. Ik zit wat in tijdnood vanwege een belangrijke meeting op donderdag waar ik nog veel voor moet doen. Wellicht dat ik o.a. daardoor wat kortaf gereageerd heb.

Mijn excuses hiervoor.

Ik zal vrijdag alsnog ingaan op de diverse reacties.

Link naar reactie
  • 0

Is het mogelijk om een schaalmodel te maken? Een model waar je alle in en outs mee kunt aantonen? Als je dit hebt, kun je mensen overtuigen het gebouw aan te kopen. Hier komt dan de projectontwikkelaar om de hoek of de enthousiaste particulier. Als je uiteindelijk een echt gebouw hebt staan dat echt werkt en er is interesse door andere partijen heeft het pas zin om industriele eigendommen te gaan vastleggen. In die tussentijd niet de technische oplossingen voor de nieuwigheden bekend maken oa dmv een geheimhoudingsverklaring. (Een met de zon meedraaiend huis is niet nieuw, maar waarschijnlijk wel de manier waarop je het doet) Je kunt natuurlijk wel melden dat je er bescherming op hebt, want dat kan toch bijna niemand controleren (alleen insiders) ivm de geheimhoudingsperiode. Als je maar op het juiste moment wel het goede patent hebt ingediend. Wat ik zelf nog weleens doe, is de eerste indiening zelf schrijven en indienen en deze terugtrekken als ik exact de leuke nieuwe technieken heb ontwikkeld om een echt goede aanvraag in te dienen. Pas dan gaat het geld kosten. Je moet uiteraard dan wel voorkomen dat je elementaire oplossingen prijs geeft aan de publiciteit.

 

succes ermee

Link naar reactie
  • 0

Merci Herman,

Ik heb middels een I-Depot e.e.a. vastgelegd; niet het gevoel dat ik daar echt veel aan heb. Ik zal je advies volgen vwb zelf schrijven 1e indiening patent.

Het schaalmodel moet er zeker komen. Ik heb gewerkt vanuit een werkende draaibare maquette.

Vanwege het ontwerp dat ik gemaakt had voor de Floriade is er via via serieuze interesse getoond vanuit Portugal (andere uitvoering). De wederzijdse handtekeningen op een reciproce geheimhoudingsverklaring zijn gezet. Voor de volgende stap heb ik samenwerking nodig met een projectontwikkelaar of architect.

Nadruk ligt op duurzaamheid. Daarnaast heeft het een enorme potentie vanwege de diverse uitvoeringen middels het zelfde principe: hele bollen, halve bollen, draaibaar, niet draaibaar. Alles in diverse afmetingen.

Verder zijn er momenteel 2 onderdelen die na octrooi bespreekbaar worden, en die ook andere toepassingen kunnen krijgen dan enkel in dit gebouw. Mits er een goed contract komt hoeft zo'n octrooi niet op mijn naam te komen.

Groet.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me wel vinden in de 1111 punten regel. Een idee is niets waard als de uitvoering niet goed is, en de uitvoering kan nog zo goed zijn, als het niet verkocht wordt komt er geen geld binnen. Een ondernemer verenigt de verschillende vaardigheden in zich, die heeft het goede idee, die kan zorgen voor perfecte uitvoering, en die kan het ook verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Waarom wordt een uitvinder bijna gedwongen om ondernemer te worden, terwijl hij dat juist niet is?

 

Iemand legde mij ooit de 1111-punten regel uit. Een succesvol innovatief product levert 1111 punten op:

 

1 punt voor de uitvinder

10 punten voor de ontwikkelaar

100 punten voor de financier

1000 punten voor de marketeer

 

Als ik globaal reken, is er 90% voor de marketier. Als die zijn werk goed doet is het een goede verdeling. Echter de aanvangskosten en patentkosten liggen bij de eerste twee. En die hebben weinig invloed op de marketeer. Dus in afspraken is het ontzettend belangrijk om de inzet van de laatste vast te leggen. het idee of concept valt of staat met de laatste.

De 3e is een noodzakelijk "kwaad" maar is verder in het succes niet bepalend.

Link naar reactie
  • 0

Als ik globaal reken, is er 90% voor de marketier. Als die zijn werk goed doet is het een goede verdeling. Echter de aanvangskosten en patentkosten liggen bij de eerste twee. En die hebben weinig invloed op de marketeer. Dus in afspraken is het ontzettend belangrijk om de inzet van de laatste vast te leggen. het idee of concept valt of staat met de laatste.

De 3e is een noodzakelijk "kwaad" maar is verder in het succes niet bepalend.

 

Daarom is het handig om een bedrijf op te richten waarin je controle hebt over alle aspecten. De "marketeer" zijn de mensen die je zelf in dienst hebt, dus de profit komt bij jou. Als je alles met een keten van mensen en/of bedrijven wilt doen, dan is het niet te doen om alles zo te regelen dat er nog enige profit bij de uitvinder komt. Dat is waarom het concept "bedrijf" ooit is uitgevonden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.