• 0

Overeenkomsten (Signed by underage)

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij weet ik het al:

17-jarigen, die een overeenkomst ondertekenen, vallen onder de verantwoordelijkheid van hun ouders/verzorgers. In bepaalde gevallen kan een rechter bepalen dat er niet geleverd mag worden aan 17-jarigen. Dit is echter alleen het geval bij extreem hoge bedragen. Voor de overige zaken zijn de ouders/verzorgers aansprakelijk voor de persoon. Een 17-jarige is namelijk dusdanig bekwaam, dat hij over kleine bedragen kan beslissen.

 

Het zou anders in theorie ook niet mogelijk zijn om aan een 17-jarige een reep chocolade te verkopen in een winkel, omdat hij/zij niet handelsbekwaam zou zijn.

 

Klopt dit?

Link naar reactie
  • 0

Even gegraven in mijn geheugen:

 

Ja, i.p.v."17 jarige" moet je eigenlijk wel "minderjarige" lezen. Want gehuwden en meerjarige verklaarden mogen wel transactie's aangaan (tenzij ze onder curatele zijn gesteld). Ook minderjarigen met handlichting mogen vrijelijk transactie's voor hun onderneming aangaan. Het is ook leeftijdsafhankelijk: voor iemand van 17 jaar is het denk ik vrij normaal om een paar domeintjes aan te vragen, maar als zijn broertje van 12 via internet een paar domeintjes aanvraagt, is het al weer een stuk anders. Als het broertje de domeinen van zijn vader mocht kopen en zijn moeder gaat klagen is het weer een andere zaak, dan is de ovk handelsbekwaam.

 

Ik ben absoluut geen expert hierin, dus het kan best dat ik het hier totaal fout heb.

Link naar reactie
  • 0

Intressant punt,

Ik vraag bij de overeenkomst altijd een ID of een KvK registratie. Blijken ze minderjarig te zijn dan dient een ouder/voogd mee te tekenen zodat de overeenkomst toch geldig is.

 

Maar ja, stel ik heb dit niet gedaan, wat dan?

 

Wel heb ik eens een stuk gelezen in het Burgelijk Rechtboek (dacht ik in ieder geval) dat:

Een minderjarige wel producten mag kopen maar stel: ik koop een stereo zonder het met mijn ouders te doen. Kom ik thuis en m'n ouders zijn het er helemaal niet mee eens. Dan gaan ze met mij terug naar de winkel en dient de winkelier mij het bedrag volledig te retourneren en ik het product weer in te leveren.

 

In ieder geval, zoiets heb ik eens gelezen, maar ja, waar trek je nou de grens? Ik zou blij zijn als wat kinderen bij mij een mooie stereo kopen, om daar nou altijd een machtiging van ouders voor te vragen, dat doet geen ene gek natuurlijk.

 

Tsja, expert-members?

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Maar even een antwoord copy-paste uit het topic "Vof 1 vennoot onder de 18".

 

Het Burgerlijk Wetboek zegt iets echter over minderjarigheid en welke gevolgen daaraan kunnen zijn verbonden. Allereerst bepaalt artikel 233 van boek 1 dat iemand die de leeftijd van 18 jaren nog niet heeft bereikt minderjarig is. In artikel 234, eerste lid is verder bepaald dat een minderjarige bekwaam is om rechtshandelingen te verrichten, mist hij met toestemming van zijn wettelijk vertegenwoordiger handelt en voor zover de wet niet anders bepaalt. Lid 3 voegt daaraan toe dat de toestemming aan een minderjarige wordt verondersteld te zijn verleend indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.

 

Voor de goede orde, de toestemming door de wettelijk vertegenwoordiger hoeft niet schriftelijk te worden verleend. Indien het echter gaat om rechtshandelingen waarvan het niet gebruikelijk is dat deze door een minderjarige worden verricht is het raadzaam om de minderjairge een schriftelijke verklaring van de wettelijk vertegenwoordiger te vragen waaruit de toestemming blijkt.

 

Succes.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.