• 0

Verpanden van debiteuren

Goedemiddag allen,

 

Na lang zoeken en leuren met ondernemingsplan, jaarcijfers langs banken heb ik eindelijk een particuliere financier gevonden die tegen schappelijke voorwaarden een lening wil verstrekken voor werkkapitaal. Aangezien ik geen eigen pand,auto, huis, etc heb wil de geldschieter een zekerheid in de vorm van een pandrecht op de debiteuren. Mijn inziens een schappelijke eis/wens. Nu ben ik even aan het kijken hoe dit juridisch in elkaar steekt en hoe dit in de overeenkomst gezet kan worden, maar ik kom zelf nog niet echt verder. Juridische kennis is er, ik werk zelf op een advocatenkantoor, maar niet volledig op dit gebied. Daarbij zou ik ook graag een second opinion willen.

 

Hoe kijk je tegen verpanding van debiteuren aan?

Wat zijn valkuilen?

Hoe hiermee om te gaan in de geldleningsovk?

Verdere tips zijn ook welkom.

 

BVD

Marc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is het nut om de verpanding aan te geven op de facturen? Klanten die er geen verstand van hebben, zullen dit waarschijnlijk niet begrijpen en wellicht schrikken?

 

Pandlijsten laten registreren bij de BD had ik inderdaad al gevonden. Wat is daar een goede termijn voor? Iedere maand, 2 maanden of per kwartaal?

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat begrijp ik, maar wat is hier dan het nut van, behalve dat ik aan mijn klanten kenbaar maak dat ik een lening heb afgesloten. Iets dat voor velen beangstigend kan zijn. Wellicht dat ze denken dat ik het hoofd niet boven water kan houden en besluiten mij uit het assortiment te gooien. Lijkt mij persoonlijk niet handig.

 

Daarbij is een vuistpandrecht niet het geval als ik mijn fiets verpand en deze bij de pandnemer in houderschap geef? Betreft het hier niet openbaar pandrecht?

 

Voordeel voor de pandnemer is, is dat deze bij een eventueel faillissement zijn pandrecht niet expliciet kenbaar hoeft te maken bij de curator, omdat dit al is gedaan op de factuur.

 

Zijn er wellicht bezoekers die hier ervaring mee hebben? Ik heb het idee dat ik nu iets heel ongebruikelijks wil doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Verpanding van debiteuren, voorraden, inventaris is een heel gebruikelijke zekerheid bij financiering.

 

 

Als jij het pandrecht op jouw debiteuren geeft, zal jij er in de dagelijkse gang van zaken binnen jouw bedrijf weinig van merken, behalve dat je normaliter maandelijks een opgave van de openstaande debiteuren zal moeten verstrekken. Zolang aan alle betalingsverplichtingen uit hoofde van de kredietovereenkomst wordt voldaan zullen ook jouw debiteuren en geen weet van hebben.

 

Een financier zal als zekerheid inderdaad pandrecht van huidige en toekomstige debiteuren kunnen vragen. In de overeenkomst zal dan ook staan dat periodiek (maandelijks) een complete opgave van alle openstaande debiteuren met naam,adres,factuurnr,factuurbedrag ingeleverd zal moeten worden. De financier zal deze opgave bij de fiscus registreren om vervolgens die lijst te archiveren voor "slechte tijden". dat registreren zal hij doen om in "lastige tijden" aan te kunnen tonen dat het pandrecht al langere tijd bestaat.

 

Indien de financiering niet terugbetaald wordt kan de financier beroep doen op dat pandrecht en zal direct alle debiteuren aanschrijven en daarbij aangeven dat pandrecht bestaat en dat op grond daarvan ook aangeven hoe rechtsgeldig betaald kan worden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 311 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.