• 0

BTW aftrek bij koop bedrijfsruimte privé

Hallo,

 

Ik zit met de volgende korte vraag. Ik ben van plan om een bedrijfsunit te kopen voor mijn bedrijf (Eenmanszaak). Wel wordt deze unit gekocht op privé naam. En ga ik met mijn bedrijf de ruimte van mezelf huren.

Nu is mijn vraag, kan ik de BTW die ik over deze bedrijfsunit moet betalen, ook terug vragen omdat ik deze unit voor mijn bedrijf ga gebruiken?

 

Ik heb zelf al zitten zoeken, maar heb geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Hopelijk weet een van jullie of dit mogelijk is.

 

Met vriendelijke groet,

Dennis de Jong

DJP Media Steenwijk - Webdesign, Bedrijfsfilms en Audiovisuele vormgeving

www.djpmedia.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is geen gunstige situatie volgens mij. Je gaat dus alle kosten van het bedrijfspand als priveopname doen en je kunt daarom deze kosten niet aftrekken. Dit wil je corrigeren door een faktuur naar prive te sturen. Je gaat dan btw afdragen maar kunt deze prive niet terugvorderen. Waarom koop je dit pand op je privenaam?, eenmanszaak en prive zijn niet los van elkaar te koppelen. Zet dit pand op je balans als bezit en daartegenover de hypotheekschuld. Je kunt dan wel gewoon de kosten aftrekken

Link naar reactie
  • 0

Dit is geen gunstige situatie volgens mij. Je gaat dus alle kosten van het bedrijfspand als priveopname doen en je kunt daarom deze kosten niet aftrekken. Dit wil je corrigeren door een faktuur naar prive te sturen. Je gaat dan btw afdragen maar kunt deze prive niet terugvorderen. Waarom koop je dit pand op je privenaam?, eenmanszaak en prive zijn niet los van elkaar te koppelen. Zet dit pand op je balans als bezit en daartegenover de hypotheekschuld. Je kunt dan wel gewoon de kosten aftrekken

 

Waarom ik het pand privé wil kopen is het volgende: Ik kan namelijk wel financiering (lees hypotheek) krijgen als ik hem op privénaam koop en niet op bedrijfsnaam. Dit omdat mijn bedrag 1,5 jaar bestaat en ze hier geen risico mee durfen te nemen. Wanneer de hypotheek privé komt dan wel. Dit omdat ik ook nog gedeeltelijk inkomsten heb uit loondienst.

DJP Media Steenwijk - Webdesign, Bedrijfsfilms en Audiovisuele vormgeving

www.djpmedia.nl

Link naar reactie
  • 0

juridisch koop je het privé, maar fiscaal wordt het eigendom van de onderneming. Zoals Louis terecht stelt zal er waarschijnlijk sprake zijn van verplicht ondernemingsvermogen. Dan is verhuur en BTW dus niet aan de orde, nog los van het feit dat je privé niet kunt verhuren aan je eenmanszaak omdat het fiscaal transparant is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

juridisch koop je het privé, maar fiscaal wordt het eigendom van de onderneming. Zoals Louis terecht stelt zal er waarschijnlijk sprake zijn van verplicht ondernemingsvermogen. Dan is verhuur en BTW dus niet aan de orde, nog los van het feit dat je privé niet kunt verhuren aan je eenmanszaak omdat het fiscaal transparant is.

 

groet

Joost

 

Oke, dus als ik het goed begrijp is het als volgt:

Ik koop de unit privé. Met een hypotheek welke op mijn privénaam staat, maar voor de belasting komt de gehele unit inclusief aflossen en rente op de balans?

DJP Media Steenwijk - Webdesign, Bedrijfsfilms en Audiovisuele vormgeving

www.djpmedia.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.