• 0

Marketinglessen van een keukenverkoper

Een tijd geleden stond ik op het punt om een nieuwe keuken te kopen. Dus toog ik naar de woonboulevard en liet me voorlichten over de verschillende mogelijkheden.

Het contact met de keukenverkoper was een ervaring die ik elke dienstverlenende ondernemer kan aanraden. Als je er door een antropologische bril naar kijkt, is het kopen van een keuken een uiterst leerzame ervaring. Je wordt namelijk geconfronteerd met gedrag en technieken waar je als dienstverlener je voordeel mee kunt doen! Ik sluit niet uit dat het mijn preoccupatie met marketing is, maar ik heb genoten van de verkooppsychologie die ik over mij heen gestort kreeg.

 

Ik vertel je het verhaal en de lessen die wij daar als dienstverleners van kunnen leren.

 

De verkoper ging met me in gesprek alsof we goede vrienden waren.

*Les 1: Bouw een relatie.*

 

In dit gesprek stelde hij veel vragen om er achter te komen wat ik wel en niet van een keuken verwachtte.

*Les 2: Achterhaal wat de klant belangrijk vindt en wat hij wil bereiken.*

 

Hij maakte grapjes en wist feilloos in te spelen op een omgangsvorm die ik prettig vond.

*vervolg Les 1: het opbouwen van de relatie.*

 

Zodra ik mijn voorkeur had uitgesproken voor een bepaald type kast deurtjes en de gewenste inbouwapparatuur nodigde hij me uit om plaats te nemen aan tafel. Uiteraard kreeg ik een lekker kopje koffie aangeboden. Met een koekje.

*Les 3: Geef om te krijgen.*

 

Waar ik bijzat begon hij met het uittekenen van onze ideale keuken. Tot mijn verbazing deed hij dit met de hand. Al met al kostte het daardoor veel tijd om mij een plaatje te schetsen.

*Les 3b: Span je zover in, dat de klant het gevoel krijgt iets terug te moeten doen.*

 

Maar eerlijk is eerlijk, het was een geweldige tekening van een uitermate aantrekkelijke keuken. Dit zag er inderdaad zo uit als ik het graag zouden willen hebben.

*Les 4: Schets een beeld van de ideale oplossing.*

 

Uiteraard kwam toen van mijn kant de hamvraag: \"Wat kost dit?\" Ik kreeg een prijs genoemd die ontzettend veel hoger was dan wat ik wilde uitgeven

*Les 5: noem een bizar hoge prijs zodat daarna alles een koopje lijkt * / Les 5a: Klanten die dit door hebben voelen zich in de maling genomen.*

 

Zodra ik aangaf dat deze prijs te hoog was, startte onze behulpzame verkoper met een nieuwe tekening. *Vervolg les 3b*

 

Bijna net zo mooi als de eerste tekening, maar met aanzienlijk minder duidelijk beschreven details. Hierdoor was mij eigenlijk niet meer helder of mijn wensen ook met deze tweede tekening zo goed zouden worden ingewilligd als met zijn oorspronkelijke voorstel. Het was ongetwijfeld niet zijn bedoeling, maar ik werd hier onrustig van.

*Les 6: Klanten houden niet van onzekerheid – bij twijfel kiezen ze niet*

 

Voor deze aangepaste versie van mijn keuken moest hij met zijn baas overleggen over de prijs. Wij kregen nog een kopje koffie (les 3 continues…). Bij terugkomst vroeg hij mij de prijs te noemen die wij over hadden voor deze keuken

*Les 7: Zorg voor commitment* – als de klant heeft aangegeven een bepaald bedrag te willen betalen, zal hij later niet snel zeggen dat het bedrag te hoog is.

 

Vervolgens noemde hij me zijn prijs en liet blijken dat hij er vanuit ging dat wij onmiddellijk een contract zouden tekenen. Toen ik zei dat wij vandaag absoluut geen beslissing gingen nemen, gaf hij aan dat het aanbod slechts tot zaterdag geldig was

*Les 8: Stimuleer de klant om de beslissing niet uit te stellen.*

 

De verkoper stelde toen: “Dan zie ik je dus niet meer terug, dat weet ik nu al.” *vervolg les 7: zorg voor commitment* – in dit geval: lok uit dat de klant zich vastlegt op de belofte dat hij wél terugkomt. Ik antwoordde dat de kans groot was dat ik inderdaad niet terug zou komen.

*Les 9: Klanten houden er niet van gemanipuleerd te worden.*

 

Maar hoe vertaalt zich dit nu naar jouw praktijk… waarin je authentiek en eerlijk je klanten wilt helpen?

 

(Deze column is eerder gepubliceerd in een marketing E-zine in oktober 2009)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welke les trekken wij daar nu uit?

 

Dat je een dure auto moet kopen om tot aan les 12 te geraken en dat je bij de keukenboer bij les 5 al volledig gedesilussioneerd afhaakt, omdat je droomkeuken veel te duur was en dus elk alternatief daarna zal tegenvallen?

 

 

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring met een keukenboer. Ik kwam op maandagochtend met mijn ega een showroom binnen van een Siematic dealer. We wilden een keuken van circa 15000 euro kopen. Ons proberen aan te melden bij de balie, maar de dames waren stevig met elkaar in gesprek. We hebben een kwartiiertje gewacht en zijn toen maar de showroom ingelopen. Na een uurtje rond te hebben gekeken en diverse verkopers druk bezig gezien (die geen tijd voor ons bleken te hebben) weer terug naar de balie gelopen. De dames waren nog steeds "in gesprek" en keken niet op of om. We zijn de winkel uitgelopen en zijn een andere Siematic dealer gaan bezoeken. Hier werden we met open armen ontvangen, zo ongeveer tot punt 3

Daarna is de man bij ons thuis geweest, heeft de situatie ter plekke bekeken en een drietal mooie schetsen gemaakt. De keuken hebben we bij hem gekocht voor 27000 euro en voordat ie besteld werd, kwam er iemand de exacte maten van de keuken opnemen. De prijs was exklusief inbouwapparatuur, omdat we daar (ivm de service die we altijd hier gewend waren) de plaatselijke leverancier voor ingeschakeld hebben. Die gaf een korting van 30% itt de keukenleverancier, die maar twintig gaf.

Zo kan het dus ook.

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg het maar zoals ik erover denk. De keukenmarkt valt onder de bouwcongleraten. Ik heb helemaal geen vertrouwen in de prijzen die men daar hanteert. Sterker nog, er wordt gewoon met minstens "4x over de kop" verkocht. Er is veel te weinig concurrentie in deze sector.

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg het maar zoals ik erover denk. De keukenmarkt valt onder de bouwcongleraten. Ik heb helemaal geen vertrouwen in de prijzen die men daar hanteert. Sterker nog, er wordt gewoon met minstens "4x over de kop" verkocht. Er is veel te weinig concurrentie in deze sector.

 

Waar kun je (in Europa) dan het beste heen voor een nieuwe keuken?

Link naar reactie
  • 0

we gaan nu wel erg off toptic verder he? :)

 

Back on topic zou ik zeggen dat ik de "wijze" lessen niet helemaal begrijp. Wat is nu eigenlijk precies het punt wat je wil maken?

 

Overal waar je komt, zul je vanuit je eigen vakgebied de gang van zaken bekijken en zie je direct de goede en minder goede dingen.

Linda bekijkt vanuit marketingoogpunt dit gesprek met de keukenboer en ik denk dat je vanuit dit oogpunt ook bij de bakker, drogisterij of makelaar deze lessen kunt doortrekken.

Maar hoe dan ook is de manier van marketing voeren onderdeel van je bedrijfsvoering en zal dit altijd lastig blijven om vanaf de buitenkant objectief te beoordelen. Juist omdat het er altijd anders uitziet dan jij vanuit jouw vakgebied zou doen.

Niet elke goede marketingtip die jij geeft past bij elk bedrijf toch? Of kijk jij daar anders tegenaan?

 

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 2

Marketinglessen?? Hoe verdoe ik mijn kostbare tijd door een potentiële klant iets te proberen verkopen wat hij niet kan of wil betalen.

 

Een goede (auto)verkoper, laat ik dat voorbeeld maar oppakken, leest de klant. Niet door hem bij binnenkomst heel veel vragen te stellen om er vervolgens achter te komen dat hij droomt van een Ferrari die hij niet kan betalen.

 

Hij begint met het in de gaten houden van de parkeerplaats. Waar rijdt de klant nu in? Kinderzitjes aanwezig? Slechte staat van onderhoud? enz. Dan leest hij de klant zelf. Kleding, haardracht, schoenen en vooral gedrag. Dan kijkt hij naar de auto's waar de klant in eerste instantie interesse in heeft maar vervolgens links laat liggen. Pas als de klant instapt komt de goede verkoper in actie. Doet zijn colbert uit als de klant in VT is.

 

Hij gaat de klant niet een zo duur mogelijke auto verkopen maar hem helpen bij de juiste keuze. Pas dan volgen een aantal zeer relevante vragen. Een goede verkoper is niet je vriend (juist niet) maar een heel goede adviseur.

 

Niet slecht voor een 1000 ste post, toch? ;) Meteen de zonnebril maar af want we gaan de herfst in.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

om de klant van Hans Nijnatten als voorbeeld te nemen.

 

Komt aanrijden in een Lada, kinderzitje los op de achterbank, wagen rammelt aan alle kanten, slecht zittend pak, das op half zeven. Ongeschoren hoofd en waterige ogen, onzekere tred. Kijkt naar kleine goedkope auto's.

 

echterrrr

 

avond ervoor, winnende lot in de staatsloterij, 28 miljoen op zak, vrouw en kinderen eindelijk de deur uitgezet, feestje goed gevierd en nog onwennig aan het idee dat hij niet meer naar rammelbakken hoeft te kijken.

 

van plan om een ferrari te kopen.

 

ANNA

 

Altijd Navragen Nooit Aannemen.

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

"Goedemorgen. Ik zie dat u interesse heeft in de kleinere middenklasser maar wil u voor de zekerheid toch even vragen of u niet toevallig de staatsloterij gewonnen heeft. In dat geval namelijk wil ik u graag meteen doorverwijzen naar de Ferrari dealer. We werken hier namelijk volgens het ANNA principe"

 

Natuurlijk moet je als verkoper erg voorzichtig zijn met het label dat je aan iemand hangt. Het moet niet meer zijn dan een basis voor een effectief verkoopgesprek. Meer realistisch: De man in strak pak en Mercedes kan natuurlijk ook voor een autootje voor zijn dochter komen kijken.

 

De gemiddelde consument is erg goed geïnformeerd voordat hij een grote aankoop doet. Ik sta vaak versteld over de onkunde die verkopers proberen te verdoezelen met mooie praatjes.

Pas geleden was ik met een vriend bij de BCC. Zonder moeite kregen we heel veel van de prijs af. Ze hebben daar een computersysteem met de laagst voor hun aanvaardbare prijs. Door dit systeem kregen we zelfs 30 Euro meer dan waar we om gevraagd hadden. Daarna proberen ze je wel een dure stekkerdoos en ultra snelle (en dure) kabel aan te smeren omdat ze dat bij de verkooptraining hebben geleerd. Dat ze niets van de techniek snappen als je even wat vragen stelt doet er blijkbaar niet toe.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij lezen we hier in aansluiting op het onderwerp van deze column twee wijze lessen: lezen en aanhoren... oftewel anticiperen en passend handelen op nieuwe, aanvullende informatie. De juiste benadering kiezen en juiste conclusie trekken (spiegelen). Doorlopende flexibiliteit nastreven i.p.v. starheid tijdens het (in)koopproces toepassen als verkoper. Een afgestemde aanbieding leidt eerder tot succes.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als er een deadline aan een prijs gehangen wordt ben ik weg.

 

 

Voor deze aangepaste versie van mijn keuken moest hij met zijn baas overleggen over de prijs.

 

 

Idem met deze, keuken kopen is onderhandelen oftwel handjeklap, op deze manier wordt dat proces doorbroken.

Link naar reactie
  • 0

Voor deze aangepaste versie van mijn keuken moest hij met zijn baas overleggen over de prijs.

Idem met deze, keuken kopen is onderhandelen oftwel handjeklap, op deze manier wordt dat proces doorbroken.

 

Hmm daar ben ik het eigenlijk niet mee eens.

Vanaf het moment dat je als verkoper voelt, dat je de verkoop rond kunt maken als je wat kunt doen met de prijs, kun je je inzet om alles voor deze prospect te willen doen, nog extra kracht bij zetten door in "gesprek" te gaan met een " meerdere".

Dat maakt deel uit van je verkooppsychologie. Die "meerdere" hoeft niet eens aanwezig te zijn en de verkoper kan deze tijd ook gewoon gebruiken om een kopje koffie te drinken of een plasje te plegen.

Zolang jij als klant maar het gevoel hebt, dat hij alles uit de kast haalt ( desnoods tot directie toe) om jou die keuken toch voor dat goedkopere ( nog altijd te dure) tarief mee te kunnen geven.

Daar krijgen veel verkopers de "ja" mee binnen hoor! Niks onderbroken dus, maar juist onderdeel van t proces.

 

ronny

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor deze aangepaste versie van mijn keuken moest hij met zijn baas overleggen over de prijs.

Idem met deze, keuken kopen is onderhandelen oftwel handjeklap, op deze manier wordt dat proces doorbroken.

 

Hmm daar ben ik het eigenlijk niet mee eens.

Vanaf het moment dat je als verkoper voelt, dat je de verkoop rond kunt maken als je wat kunt doen met de prijs, kun je je inzet om alles voor deze prospect te willen doen, nog extra kracht bij zetten door in "gesprek" te gaan met een " meerdere".

Dat maakt deel uit van je verkooppsychologie. Die "meerdere" hoeft niet eens aanwezig te zijn en de verkoper kan deze tijd ook gewoon gebruiken om een kopje koffie te drinken of een plasje te plegen.

Zolang jij als klant maar het gevoel hebt, dat hij alles uit de kast haalt ( desnoods tot directie toe) om jou die keuken toch voor dat goedkopere ( nog altijd te dure) tarief mee te kunnen geven.

Daar krijgen veel verkopers de "ja" mee binnen hoor! Niks onderbroken dus, maar juist onderdeel van t proces.

 

ronny

 

 

 

Het is zelfs zo erg dat dit goed is voor het gevoel waarmee de klant de deur uit loopt. Als je als klant het voor 15k wilt hebben en de verkoper zegt meteen spontaan 'ja', dan loop je toch de deur uit met het gevoel dat je als klant verder had kunnen gaan en je als klant misschien niet z'n goede deal hebt, Nare bijsmaak. Dit geldt overigens voor beide kanten.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Een ultimatum is gevaarlijk maar soms effectief als je er een goede reden achter kan zetten. Bijvoorbeeld deze keuken kan ik vandaag/deze week extra voordelig aanbieden vanwege een speciala aktie die we hebben bij de groothandel.

Extra druk werkt dus soms maar de druk wegnemen werkt even vaak en wordt te weinig toegepast. "Slaap er gerust eens een nachtje over en kom dan nog eens terug zodat we voor u het optimale resultaat uit kunnen halen. Vindt u het goed als ik u morgen of overmorgen even bel?"

 

Doe al 7 jaar een aantal beurzen per jaar en druk wegnemen werkt voor mij wonderbaarlijk. "Ik zie u graag straks terug en mocht u het vergeten dan kunt u altijd nog bij uw dealer terecht”. Je ziet ze dan denken: "Ja, maar dat is wel duurder".

 

Voor een echte impuls aankoop werkt druk wegnemen niet. Mensen die bij een standwerker weglopen zie je zelden terug om die super blikopener voor 15 Euro te kopen.

 

Bij auto's zal je zien dat men vrijwel altijd met de chef gaat overleggen. Deze belt dan een opkoper voor een bod op jouw in te ruilen auto. De onderhandelingsruimte is daarna haarscherp. Als er heel moeilijk over de prijs wordt gedaan loont het de moeite om voor wat extra's te gaan. Bijvoorbeeld de volgende beurt gratis.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor deze aangepaste versie van mijn keuken moest hij met zijn baas overleggen over de prijs.

Idem met deze, keuken kopen is onderhandelen oftwel handjeklap, op deze manier wordt dat proces doorbroken.

 

Hmm daar ben ik het eigenlijk niet mee eens.

Vanaf het moment dat je als verkoper voelt, dat je de verkoop rond kunt maken als je wat kunt doen met de prijs, kun je je inzet om alles voor deze prospect te willen doen, nog extra kracht bij zetten door in "gesprek" te gaan met een " meerdere".

Dat maakt deel uit van je verkooppsychologie. Die "meerdere" hoeft niet eens aanwezig te zijn en de verkoper kan deze tijd ook gewoon gebruiken om een kopje koffie te drinken of een plasje te plegen.

Zolang jij als klant maar het gevoel hebt, dat hij alles uit de kast haalt ( desnoods tot directie toe) om jou die keuken toch voor dat goedkopere ( nog altijd te dure) tarief mee te kunnen geven.

Daar krijgen veel verkopers de "ja" mee binnen hoor! Niks onderbroken dus, maar juist onderdeel van t proces.

 

ronny

 

 

 

Dit is wat ik bedoel, vanuit de ondernemer gezien is dit het juiste verkoopproces, vanuit de koper gezien een onderbreking van het proces.

 

En de vraagstelling van de columnschrijfster was,

Maar hoe vertaalt zich dit nu naar jouw praktijk… waarin je authentiek en eerlijk je klanten wilt helpen?

 

Vanuit dit standpunt gezien zeg ik, ga onderhandelen met degene die mag onderhandelen.

 

Los gezien van de keukens zal je als ondernemer ook vaker hiermee te maken hebben.

Verkopers die je iets willen verkopen, maar voor prijsonderhandelingen naar hun meerdere toe moeten.

 

Het is een tweede bijt uit de appel, de eerste bijt is een te hoge verkoopprijs, de tweede bijt is een te hoge verkoopprijs.

 

Als klanten het toelaten, en er voor tekenen is het hun zaak, ik ben wijzer en zoek een andere zaak op of vraag om de meerdere zelf.

Het is overigens allemaal toegestaan in NL, volkomen legaal, wees je er wel van bewust.

En in dat kader heb ik gezien vanuit het oogpunt van de koper.. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Geweldig!!!! ben je op zoek naar een baan als verkoopadviseur kom je ineens op dit forum terecht. Ik kan het na het lezen van de replys niet laten om ook even een reactie te geven als verkoopadviseur zijnde.

Let wel dit is mijn persoonlijke mening.

 

Adviseren is als een trap oplopen en geen enkele tree overslaan tot je ze allemaal hebt gehad, sla je een tree over dan wordt je daar later op "terug gepakt". Wat ik bedoel is je kan in een advies gesprek niet verder voordat je van de klant een bevestiging hebt gekregen dat hij inderdaad iets zo ook wil.....'Dus zo moet de opstelling worden? "ja", volgende fase...

 

Tot les 3 gaat het eigenlijk nog steeds goed al ben ik heel nieuwsgierig welke vragen er precies zijn gesteld!

Vragen als een huurwoning/koopwoning (gefeliciteerd!:P), nieuwbouw/bestaande woning, wanneer wordt de woning opgeleverd, gezinsgroote en o.a. wie er kookt zijn vragen waar een gedachte achter zit en zeker niet onbelangrijk. Koken man en vrouw samen in de keuken dan weet je bijvoorbeeld dat ze beiden genoeg ruimte willen hebben om te bereiden en elkaar niet in de weg willen lopen. wordt de woning binnen 12 weken opgeleverd dan weet je dat de mensen op korte termijn knopen moeten doorhakken en is de kans op een verkoop sterk aanwezig.

Maar goed.....ik kan wel 100 A4-tjes vol schrijven maar zal me beperken tot de marketinglessen.

 

Les 3b tot les 9: Persoonlijk heb ik dan nog steeds geen streep op papier gezet voor ik uiteraard ook weet in welke prijsklasse de mensen de keuken zoeken....Ik kan wel meteen beginnen met tekenen en rekenen maar dan weet ik zeker dat we aan het einde (2-3 uur verder)op een prijs uitkomen waarvan de klant zegt: "Ja, maar dat had ik niet in gedachten".

Als ik dus geen prijsklasse van de mensen krijg dan kan ik ook geen gericht advies geven en zou in principe het gesprek eindigen....Toch ga ik nog even op de andere lessen door, er vanuit gaande dat de prijsklasse waarin de mensen de keuken zoeken bekend is. Op basis van de wensen en eisen, de afmetingen en de prijsklasse waarin de mensen de keuken zoeken, kunnen we nu een indicatie maken om te zien of we nog op de goede weg zijn of misschien het verhaal moeten bijsturen(nog steeds geen streep op papier).

Zijn we nog op de goede weg dan kunnen we gaan uitvinden of de mensen ook de beslissing willen nemen als we de keuken kunnen aanbieden volgens hun wensen en eisen en binnen het budget.

Kom ik boven het budget uit dan ga ik meteen sturen...zit er nog rek in het budget of ga ik alternatieven aandragen.

 

Het kan uiteraard voorkomen dat we aan het einde toch iets boven het budget uitkomen maar dit kan nooit meer zijn dan 10%. En meestal -als je geen trede hebt overgeslagen- is de klant met meerprijzen voor bijvoorbeeld van een 5-pits naar een 6-pits kookplaat al accoord gegaan.

 

Aan het einde van een berekening word altijd een korting gegeven dit kan in diverse varianten gedaan worden. Als een keukenzaak een actie heeft bijvoorbeeld een gratis vaatwasser vraag vtv duidelijk wat deze precies inhoud. Bij de meeste keukenzaken worden het apparatuur,werkbladen met spoelbak, kraan en accessoires netto aangeboden.

Wat rest is nog een korting op de kasten en dan kunnen de mensen kiezen.....OF de gratis vaatwasser OF de korting op de kasten. Wat rest is meestal nog een afronding op een heel bedrag en dat is waar de vestigingsmanager in beeld komt met wat "wisselgeld"

 

Heeft iemand vragen dan kan je altijd via dit forum contact met mij opnemen.

 

MVG

Robert

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

om de klant van Hans Nijnatten als voorbeeld te nemen.

 

Komt aanrijden in een Lada, kinderzitje los op de achterbank, wagen rammelt aan alle kanten, slecht zittend pak, das op half zeven. Ongeschoren hoofd en waterige ogen, onzekere tred. Kijkt naar kleine goedkope auto's.

 

echterrrr

 

avond ervoor, winnende lot in de staatsloterij, 28 miljoen op zak, vrouw en kinderen eindelijk de deur uitgezet, feestje goed gevierd en nog onwennig aan het idee dat hij niet meer naar rammelbakken hoeft te kijken.

 

van plan om een ferrari te kopen.

 

HAHAHAHAHA, dit gebeurt ECHT in de dagelijkse praktijk. Geweldig voorbeeld:P:P:P

Link naar reactie
  • 0

Beste Pijnboompit,

 

Welkom hier, maar... ik zit me echt achter de oren te krabben wat je met jouw reacties op dit vier maanden oude topic beoogt?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dit onderwerp wordt nog steeds door mensen bekeken, vandaar dat ik er extra informatie aan toe voeg om duidelijk te maken wat de achterliggende gedachte is van bepaalde vragen. Tevens wou ik ook aangeven wat de invloed kan zijn op het advies gesprek van vragen die NIET gesteld worden.

Iedereen wil toch meteen duidelijkheid!!!!!

 

Had de betreffende verkoper de goede vragen gesteld dan had zijn kans op een directe verkoop groter geweest. Nu heeft hij van 3 partijen teveel tijd (dus ook geld) gekost. In de tijd dat hij nu bezig is geweest had hij wellicht al een verkoop bij een andere klant kunnen sluiten. De klant is ontevreden en verlaat gedesillusioneerd de vestiging en zal de betreffende keukenzaak niet bij familie etc. adviseren. De werkgever heeft een flinke brok omzet misgelopen.

 

Lees de reactie maar eens door de bril van een aankopende-en verkopende partij, verplaats jezelf in beiden en trek dan je conclusie op basis van de post van 'Columnbot'.

 

Groet en ook jij veel succes,

Robert

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.