• 0

opdrachtgever betaalt niet door diefstal werknemer

Hallo,

 

Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik heb zelf al op internet naar het antwoord gezocht, maar ik kan niets vinden. Ik heb de vervelende situatie dat een schoonmaker van ons bij een opdrachtgever mobiele telefoons heeft gestolen. Inmiddels zijn ze allemaal, behalve eentje terug gebracht. Uiteraard heeft de opdrachtgever per onmiddelijk de samenwerkin op gezegd en dat is begrijpelijk. Echter blijft hij nu achter met betaling en dreigt met aangifte als ik niet compenseer op de facturen. Heeft iemand hier eerder mee te maken gehad en weet iemand de wetgeving hieromtrent?

M.a.w. kan een opdrachtgever zichzelf uitsluiten van betaling wegens diefstal door personeel?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag hollanddelta

 

Is er conform opdracht schoongemaakt? Zijn alle telefoons retour bij de eigenaar? Dan is er geen enkele schade (op dat ene toestel na) en kan de opdrachtgever zich niet beroepen op het achterhouden van betaling. Dat staat namelijk los van de overeengekomen dienst versus de diefstal van zijn voorraad.

 

Hij is waarschijnlijk pissig en voelt zich genomen binnen zijn eigen deuren en dat doet pijn (ja, ik weet hoe deze zin leest ;)), maar is geen reden om de anderszins naar behoren verleende dienst door jou niet te betalen. Tenzij hij bijv. de toestellen had moeten leveren en dat door de diefstal niet mogelijk was en hij daardoor schade heeft. Maar dan had hij dat langs die weg moeten meedelen aan je.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat mij betreft sowieso ook die laatste telefoon regelen lijkt mij. Vervolgens kan jij het regelen met de schoonmaker maar ik zou zoveel mogelijk de opdrachtgever vrijwaren van problemen binnen je mogelijkheden.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Wat een vervelende situatie voor je. Het probleem is natuurlijk ook hoeveel geld er open staat. Als het bedrag is erg laag is dan zal je opdrachtgever wel denken dat je het geld toch niet komt incasseren. Als het bedrag aan de hoge kant is dan lijkt mij wat bovenstaande poster zegt, inderdaad het geval is.

 

Dank voor jullie antwoorden. Er staat meer dan 3000 euro open. Dat staat natuurlijk niet in verhouding tot een telefoon.

Link naar reactie
  • 0

Het nog openstaande bedrag staat (misschien) niet in verhouding tot die nog ontbrekende telefoon. Maar is voor de opdrachtgever wel een 'stok achter de deur' om de kwestie rond de ontbrekende telefoon opgelost te krijgen.

 

Wellicht dat je samen met de opdrachtgever tot een oplossing kunt komen, misschien kunnen jullie een bedrag afspreken dat geldt als vergoeding van de ontbrekende telefoon. Dit bedrag kan in mindering gebracht worden op de nog te betalen factuur. (zet de eventueel gemaakte afspraken wel even op papier -mail- en laat dit door de opdrachtgever bevestigen)

 

Vervolgens kun jij de kwestie zelf verder oppakken met je werknemer, daar hoort de opdrachtgever verder buiten te blijven natuurlijk.

 

Succes! Het is hartstikke vervelend als blijkt dat een van je werknemers steelt..hopelijk kom je snel tot een passende oplossing.

www.pulskens.nl overheerlijk vers ambachtelijk Brabants worstenbrood voor ondernemers en particulieren!

Link naar reactie
  • 0

Afgezien van het openstaande bedrag, is je relatie met de klant en je algehele imago niet veel belangrijker dan dat? Als ik je eerste post lees, dan komt lichtelijk bij mij het gevoel over dat je je werknemer in bescherming neemt. Dat is mijns inziens helemaal fout. Ik had de werknemer direct er uit getrapt en zelf aangifte gedaan bij de politie. Bij mobiele telefoons praat je toch al over een behoorlijk bedrag, maar de hoogte daarvan doet niet eens terzake. Ik kan het mis hebben, maar afgezien van de actie van je werknemer denk ik ook dat je klant jouw houding dwars zit. Ik zou wat dat betreft dat eerst in orde maken voordat je probeert je geld te incasseren. De klant heeft er vast ook wel begrip voor dat er rotte appels tussen je personeel kunnen zitten, wat je van te voren ook niet hebt voorzien.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Beste Hollanddelta,

 

Een erg vervelende situatie.

 

Allereerst zal ik deze klant uitnodigen en of vragen of u langs mag komen voor een gesprek.

 

De wereld is erg klein, ik denk dat deze slechte publiciteit niet wenselijk is.

 

Wanneer je met deze klant om de tafel zit kan je er blijk van geven hoe erg jullie met deze situatie zitten en kunnen jullie misschien tot een constructieve oplossing komen. Fraude en of diefstal door personeel is en blijft een probleem, het kan iedereen overkomen. (het zijn altijd mensen waar je het niet van verwacht)

 

Het personeelslid is neem ik aan op staande voet ontslagen? Laat de klant duidelijk zien dat jullie er werk van hebben gemaakt, stuur een kopie van de aangifte.

 

Stel het ontslagen personeelslid aansprakelijk voor de schade en leg een claim neer. Vergoed de telefoon en zorg voor een tegemoetkoming. (gratis schoonmaak beurt of iets dergelijks)

 

De kosten van de telefoon en de tegemoetkoming kan je op het ontslagen personeelslid verhalen, is meteen een goede waarschuwing voor andere personeelsleden. (geen medelijden hebben, dat hebben zij ook niet met u)

 

Wanneer deze klant er blijk van geeft geen behoefte aan dit gesprek te hebben kan je altijd nog een procedure starten, het is wel belangrijk om jullie algemenevoorwaarden er op na te slaan en duidelijk kenbaar te maken dat jullie er alles aan hebben gedaan en doen m.b.t. de toekomst.

 

Met deze voorwaarden is jullie klant immers akkoord gegaan.

 

Succes met deze lastige en vervelende situatie.

Met vriendelijke groet,

______________________

Merijn Brouwer

Wereldkoffie

Stratingplantsoen 33

1951 EP Velsen-Noord NL

T +31 (0)251 29 31 97

M +31 (0)6 53 98 59 74

E info@wereldkoffie.eu

I www.wereldkoffie.eu

I www.koffiebonen-op-het-werk.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de klant meerdere malen geprobeerd te bellen, maar hij verschuilt zich steeds achter vergaderingen en pas na 4 a 5 keer bellen, krijg ik een mailtje met daar de woorden dat er schade is geleden, maar vervolgens wordt er, ondanks meerdere malen een verzoek, hoeveel en wat precies de schade is aan te geven en verder wordt er wel gedreigd met verdere stappen, maar ook daar wordt geen duidelijkheid over gegeven, wat dat is en wat dat inhoudt. Eigenlijk raakt mijn geduld op met dit spelletje en denk ik dat ik de naam van het bedrijf maar ga publiceren ergens op het internet.

Het is gewoon niet OK om zoveel geld achter te houden en te gebruiken als emotionele druk. Let wel, we hebben het hier wel over een multinational en niet over ´Jan de Wit´ op de hoek.

De Financieel Directeur is gewoon in loondienst aldaar en probeert denk ik gewoon zijn kosten lager te maken.

Ook is het zo dat er al incassomoelijkheden waren voor het incident.

Link naar reactie
  • 0

Relatie is al kapot, je kunt er niets meer winnen alleen nog verliezen.

Dat men de kosten laag wil houden lijkt me sterk. 1 mobieltje bij een multinational...........waar hebben we het over!?

 

Ik zou ze (schriftelijk) voorstellen dat ze het openstaand bedrag minus de geleden schade (zijnde 1 gsm-toestel) maar eens gaan betalen. Stel je coulant op en zet dat bedrag v/d schade op € 500,-

Indien je na x aantal dagen geen tevredenstellende reactie krijgt, draag je het dossier over aan een incassoburo (voor het bedrag van €2500,-).

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.