• 0

VOF neemt andere VOF over.

Hallo,

 

Ik heb met mijn partner een VOF en nu zijn we in de laatste fase belandt om een andere VOF over te nemen.

De VOF die we nu hebben bestaat uit:

- webwinkel

- fysieke winkel

 

De VOF die we overnemen is een import en productie bedrijf. Waarvan we de produkten in onze "oude" VOF gaan verkopen.

De twee bedrijven vloeien wel volledig in elkaar over.

 

Ik wil eigenlijk de administratie, voorraad, enz gescheiden houden. En dan af en toe wat voorraad van de ene VOF naar de andere verkopen.

 

Nu moet ik denk ik ook zaken zoals verzekering (aansprakelijkheid, voorraad, enz) opnieuw afsluiten voor de nieuwe VOF.

Zijn er andere constructies mogelijk, zodat ik dit soort dingen niet 2x hoef te regelen?

 

Marco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klinkt omslachtig, twee administraties voor een VOF. Want dat is mijns inziens waar je hier aan denkt (betekent dus ook twee resultaatrekeningen en twee balansen). Fiscaal zal het ook geen enkel voordeel opleveren, want je moet voor de IB toch alles bij elkaar tellen voor de winstaangifte en dus twee sets jaarstukken meesturen.

Of hebben jullie als vennoten misschien verschillende winstverdelingen afgesproken voor de verschillende operaties? Dan zou het waarschijnlijk handig zijn om de administraties te scheiden om tot de juiste winstbepaling(en) te komen.

 

Kan je niet beter bijvoorbeeld de omzetten en voorraden gewoon uitsplitsen over de verschillende operaties (de “oude VOF” en de “nieuwe VOF” dus), zodat je inzicht krijgt in hoe de zaken lopen?

Dat lijkt mij makkelijker.

 

Link naar reactie
  • 0

Met de nieuwe VOF zijn we fabrikant, en kunnen we direct bij onderdelen fabrikanten inkopen. Bedrijfsnaam, btwnr, reknr, enz blijven dan gelijk, en lopen de contracten gewoon door.

 

De oude VOF is een winkel, onderdelen fabrikanten willen en mogen hier niet aan leveren. Op dit moment kopen we onze onderdelen dus bij de gewone groothandel.

 

Voor de rest zouden we de scheiding ook in de huidige administratie aan kunnen brengen.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat het BTW-nummer van de ‘nieuwe/overgenomen VOF’ blijft bestaan, want als vennoten toe- of uittreden wordt de onderneming (fiscaal gezien) gestaakt.

 

De VOF is gekoppeld aan de BSN’s van de vennoten, dus als de belastingdienst de mutaties verwerken zullen zij volgens mij een nieuw BTW-nummer toekennen of zij zullen de ‘overgenomen VOF’ als gestaakt aanmerken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat het BTW-nummer van de ‘nieuwe/overgenomen VOF’ blijft bestaan, want als vennoten toe- of uittreden wordt de onderneming (fiscaal gezien) gestaakt.

 

De VOF is gekoppeld aan de BSN’s van de vennoten, dus als de belastingdienst de mutaties verwerken zullen zij volgens mij een nieuw BTW-nummer toekennen of zij zullen de ‘overgenomen VOF’ als gestaakt aanmerken.

 

Dat is niet helemaal waar. Fiscaal in de IB wordt de VOF gestaakt, maar voor de BTW heeft de VOF sowieso al een nummer (begint met een 8 ) dat losstaat van de BSN's van de vennoten. Als een vennoot uittreedt, dan heeft dat voor de BTW plichtige onderneming (de VOF) geen gevolgen en wijzigt dat nummer dus niet.

 

Het KvK nummer wijzigt wel

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een beetje gespit, want ik dacht dat ik een keer meegemaakt heb dat het BTW-nummer van iemand veranderde in een soortgelijke situatie (althans dacht ik dat het op elkaar leek).

Blijkt arbitrair te kunnen zijn:

 

Kennelijk moet de overnemende ondernemer gewoon het formulier ‘Opgaaf startende ondernemer’ invullen en met een brief waarin de situatie omschreven wordt als bijlage opsturen.

Het regionale belastingkantoor maakt vervolgen, op basis van niet nader te noemen criteria(!!), uit of het nummer wel of niet verandert.

Je schijnt van tevoren schriftelijk een verzoek te kunnen doen om een uitspraak hierover, als het heel belangrijk is om te weten of het nummer verandert bijvoorbeeld.

‘Op basis van de individuele situatie’ wordt dan gekeken of dat wel/niet het geval zal zijn. Lijkt mij vaag.

 

Maar misschien weet Joost meer over deze ‘geheimzinnige’ criteria? Ik zou het niet zo 1-2-3 weten (het kan toch niet zo zijn dat de toevallig behandelende ambtenaar dit zelf uitmaakt, lijkt mij).

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.