• 0

investeringsvoorstel aan informal investor

Hierbij een korte vraagstelling/ mijn investering probleem

 

Ikzelf heb een product ontwikkeld. Meerdere mensen zien er potentie in. Ikzelf heb een investeerder gevonden die een bedrag wil investeren voor de productie kosten. Maar deze investeerder wil alleen investeren indien er een (Europees + Amerikaans)patent is. Patent kosten voor eigen rekening. Dus als het patent niet wordt verleend dan dien ik de patent kosten zelf te betalen. En is de totale investering ( ontwikkelkosten+ patentkosten) voor mijn rekening.

 

Nu duurt een patent aanvraag vrij lang. Ik vind dat de investeerder ook risico dient te nemen in de octrooiaanvraag:

immers dit hoort bij het totale ondernemersplan.

 

Ik zou graag een investeringsvoorstel willen ontvangen waardoor ik gelijk

echt kan starten met mijn onderneming en de patenttoewijzing wordt meegenomen in een soort package deal.

Maar ik begrijp dat de investeerder niet verder wil investeren als er geen patent is. Bij mijn ontwikkelde product

is namaak zeer goed mogelijk.

 

 

Ik zou graag een package deal willen ontvangen in de trant van:

 

Inleg Investeerder € 2500 voor patent aanvraag (is ongeveer de helft). Plus helft van salaris eerste halfjaar. Bij patentverkrijging wordt de rest van het bedrag geïnvesteerd.

 

 

 

Inleg ondernemer € 2500 voor patent aanvraag. Plus helft van salaris eerste halfjaar.

 

Werkzaamheden eerste half jaar:

 

- fine tuning product/ marktonderzoek

- distributeurs selectie/ importeurs selectie

- selectie van mogelijk fabrikant in Nederland/ Europa

- bv oprichting.

- productnaam veiligstellen etc.

 

 

Concreet mijn vragen:

 

- Wie kan mij advies geven over soortgelijk investeringsvoorstellen? Wat is een goede deal?

 

-. En welk minimum salaris dien ik aan te houden voor de eerste half jaar?

 

- Helaas geven octrooischrijvers geen garantie dat een octrooiaanvraag wordt gehonoreerd maar hoe zou ik

een en ander veilig kunnen stellen dat alle werkzaamheden voor het eerste jaar niet voor niets zijn?De octrooi-

schrijvers werken alleen met termen als grote kans dat de patent aanvraag wordt gehonoreerd maar hier koop ik weinig voor? Mogelijk kent iemand een no cure no pay : Octrooi schrijver.

 

Bij voorbaat dank voor input.

 

groet,

 

MK

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb slecht nieuws voor je, ik denk namelijk niet dat er investeerders zijn die instappen in jouw project.

De eerste reden is een economische, start ups hebben een hoge faalkans is de afgelopen jaren gebleken.

Ten tweede zitten volgens ingewijden de investeerders nu vooral op hun geld omdat de bedrijven waar ze in geïnvesteerd hebben nu niet verkocht worden, ergo, ze hebben niet echt veel financiële ruimte om in jouw project te investeren.

 

Verder komt het slechts bij hoge uitzondering voor dat een investeerder vanaf de start bereid is jouw salaris te betalen.

Wat jij wilt is ondernemen vanuit de comfortabele positie van een werknemer, daarmee ontbreekt bij jou de sense of urgency om er zelf achteraan te zitten om dit project tot een succes te maken. Gaat het mis dan heeft het hele project zelf nauwelijks iets gekost.

 

Ook het todo lijstje stemt mij niet blij.

Zo geeft je aan dat het marktonderzoek nog plaats moet vinden, persoonlijk vind ik dat je geen patent aan moet vragen als je niet het bekende rijte van octrooionderzoek, technische haalbaarheid en martkonderzoek hebt afgerond.

Ook zaken als productnaam veilig stellen zijn de standaard huiswerk dingen die je al lang had moeten doen.

Sterker nog, als je in plaats van deze post even op de site van het Benelux Merkenbureau alvast je merknaam had veilig gesteld dan had deze vraag hier niet eens tussen hoeven te staan.

 

Om dit project succesvol te maken zul je eerst zelf je huiswerk af moeten maken en zul je tevens moeten zorgen dat je een goed werkend prototype moeten hebben dat qua ontwikkeling dicht tegen het niveau van de nulserie aanzit.

Ben je zover dan zijn er misschien wel investeerders die in jouw project willen stappen.

 

Als je meer over financieringen wilt weten, investeerders is een mogelijkheid maar niet de enige, raad ik je aan de website van Nils de Witte eens door te spitten.

Me name de gids startkapitaal is een aanrader.

Link naar reactie
  • 0

Octrooigemachtigden zullen nooit kunnen garanderen dat je een patent ook werkelijk verkrijgt.

Om het risico te verkleinen zou ik eerst een internationaal nieuwheidsonderzoek laten uitvoeren. Als daar niks uitkomt (is positief), dan zijn de risico's voor je investeerder ook kleiner geworden.

 

Een nieuwheidsonderzoek kost geld, maar er zijn mogelijkheden dit goedkoop of gratis te laten doen. In het verleden had je als bedrijf de mogelijkheid gratis een nieuwheidsonderzoek te laten doen door het octrooicentrum in Rijswijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.