• 0

Marktplaats, KvK en BTW

Beste lezers,

 

Ik ben bezig met een oriëntatie om zelfstandig te gaan ondernemen. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om (reeds bestaande) informatie te zoeken en ik hoop dat jullie mij hier nog verder bij kunnen helpen. Ik wil misschien een webshop gaan beginnen in een bepaald product. Nu zie ik dat een aantal mensen ook direct ingekochte producten doorverkoopt via Marktplaats. Nu zijn mijn vragen als volgt:

- Vanaf wanneer moet je jezelf in gaan schrijven bij de KvK dat je een eenmanszaak als rechtsvorm hebt?

- Vanaf wanneer moet BTW betaald gaan worden over je producten/diensten?

- Waar zit voor de belastingdienst de grens (op bijvoorbeeld Marktplaats)? Als ik mijn oude rolschaatsen verkoop betaal ik geen belasting/BTW, maar hoe zit het als ik er 50 ga verkopen? De grens is voor mij erg lastig in beeld te krijgen.

 

Alvast bedankt voor de nuttige reacties!

 

Met vriendelijke groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op het moment dat je zelf ook wel door hebt dat je echt handelt, moet je je in gaan schrijven. Een echte grens is

er volgens mij niet, maar zoals je zelf al aangeeft, je weet zelf eigenlijk ook dat je gewoon spullen verkoopt voor de winst.

Denk er aan dat inschrijven bij de KvK en belasting betalen niet altijd negatief hoeft uit te pakken! Met een KvK nummer neemt men je serieuzer en als je verdiensten niet de pan uit rijzen kun je de BTW misschien wel in je zak steken door middel

van de kleine ondernemers regeling ;)

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie
  • 0

Mocht je een bedrijf starten en je verkoopt tweedehandse spullen krijg te je maken met de marge regeling (belasting regel btw). Dit kun je vinden op de site van de belastingdienst. Dit geldt niet als je tweedehands spullen koopt waar btw over berekend is.

 

Ben benieuwd naar het soort product. Succes in iedergeval

 

Mv2k

Link naar reactie
  • 0

Wanneer inschrijven?

Volgens de wet heeft u een onderneming als u zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. (site KvK)

 

Wanneer BTW afdragen

Je dient vanaf het begin van het bedrijf bij te houden hoeveel BTW je belast aan je klanten en hoeveel (verrekenbare) BTW je betaalt aan leveranciers. Het saldo dien je periodiek aan te geven bij de Belastingdienst, dit saldo betaal je vervolgens aan de Belastingdienst (of ontvang je terug)

Wellicht kom je in aanmerking voor de Kleine Ondernemersregeling, zie hier

 

Over de rolschaatsen in het voorbeeld ben je wel BTW verschuldigd, wanneer je ze in het kader van je onderneming met winst verkoopt. Waar het inkoopgoederen betreft waarover je geen BTW hebt kunnen verrekenen (zoals goederen die je vanuit privé inbrengt ter verkoop), kan de margeregeling van toepassing zijn, zie daar

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.