• 0

BV Oprichting

Beste allemaal,

 

Ik heb wat informatie proberen te verzamelen omtrent het oprichten van een BV en de bijbehorende verplichtingen zoals administratie plicht en op het gebied van loonwetgeving.

 

Wat ik al hebt uitgezocht is:

BV oprichten

- 18.000 euro kapitaal mag in geld of in onroerend goed (lees ook dat het afgeschaft is maar ga er hier maar vanuit dat het 18.000 euro is BV gestopt zal worden)

- Akte van notaris en het opstellen van statuten

- verklaring van geen bezwaar

- inschrijving bij kvk

 

bovenstaande zaken zijn duidelijk maar wil alles opsommen voor een duidelijke overzicht.

 

BV info:

3 aandeelhouders ieder 1/3 van de aandelen in het bezit. De 3 aandeelhouders zullen ook werkzaamheden gaan verrichten voor BV zonder personeel.

 

Vraag 1:

Oprichtingskosten voor een BV, ik lees dat er bedrijven zijn die voor je een BV kunnen oprichten voor +/- 650 tot 800 euro. Ben ik dan daarmee klaar of moet ik rekening houden met andere bijkomende zaken? Wat is jullie ervaring hierin?

 

Vraag 2:

Moeten de aandeelhouders zichzelf minimumloon uitkeren? heb gevonden dat dit 1416 euro is voor 2010.

Zo ja, heb ik correct berekend dat er +/- 306 euro aan loonheffing en sociale verzekeringen afgedragen dient te worden?

Dus ik ben totaal per persoon 1416 + 306 euro per maand kwijt aan loon en er komen verder geen andere kosten bij?

 

Vraag 3:

Wat zijn de kosten voor een boekhouder per jaar?

Gezien bovenstaande situatie met 3 aandeelhouders, btw aangifte per kwartaal en verplichten jaarrekening.

 

Als ik antwoord heb op bovenstaande ben ik al heel ver.

 

Alvast bedankt voor jullie inzet.

 

Trouwens een top initiatief zo'n forum! keep up the good work.

 

gr. Zuhoor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Zuhoor.

 

Bij vraag 2 moet je nog even verder zoeken:

[*]Minimum loon is op DGA's niet van toepassing, gebruikelijk loon wel, bedraagt in 2010 EUR 41.000,- per full time werkende DGA (mits er voldoende winst wordt gemaakt, anders is matiging mogelijk)

[*]Sociale verzekeringen zijn voor 3 aandeelhouders met een identiek belang van 1/3 niet aan de orde: de DGA's vallen volledig buiten de sociale verzekeringswetten/zijn niet verplicht verzekerd

 

PS: is dit toevallig een huiswerk of studievraag?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Zuhoor.

 

Bij vraag 2 moet je nog even verder zoeken:

[*]Minimum loon is op DGA's niet van toepassing, gebruikelijk loon wel, bedraagt in 2010 EUR 41.000,- per full time werkende DGA (mits er voldoende winst wordt gemaakt, anders is matiging mogelijk)

[*]Sociale verzekeringen zijn voor 3 aandeelhouders met een identiek belang van 1/3 niet aan de orde: de DGA's vallen volledig buiten de sociale verzekeringswetten/zijn niet verplicht verzekerd

 

PS: is dit toevallig een huiswerk of studievraag?

 

Dus als ik het goed begrijp dan "kost" iedere DGA fulltimer 41000 euro per jaar... Maar stel dat ze niet fulltime aan het werk zijn? Dan neem je X persentage van het totaal op basis van aantal uren die gewerkt worden?

Matiging is dat per maand mogelijk of kan het per kwartaal of per jaar?

 

Dit is geen huiswerk of studievraag. Er is overweging om echt een BV op te zetten.

 

Link naar reactie
  • 0
Maar stel dat ze niet fulltime aan het werk zijn? Dan neem je X persentage van het totaal op basis van aantal uren die gewerkt worden?

Ja. Voor een 50% parttimer dus EUR 20.500,-

 

Matiging is dat per maand mogelijk of kan het per kwartaal of per jaar?

De meningen over of het verstandig is om dit vooraf af te stemmen met de de fiscus zijn verdeeld- zelfs op dit forum.

 

Mijn persoonlijke opvatting en advies: stem het niet vooraf af, maar doe het op de manier waarop je geen risico loopt. Het is wel mogelijk om een te laag maandsalaris tussentijds tot en met de laatste maand van het jaar nog te corrigeren (op te hogen) zodat het DGA jaarsalaris en de afdracht loonbelasting op jaarbasis klopt met gebruikelijk loonregeling en winst, maar het is niet of nauwelijks mogelijk om een salaris achteraf te verlagen en teveel betaalde loonbelasting terug te vorderen.

Kortom: baseer je DGA salaris op een goede forecast. Is er niet of nauwelijks winst te verwachten in jaar 1, dan kan het DGA salaris fors verlaagd of zelfs achterwege blijven. Stijgt de winst gedurende het jaar, pas dan direct het DGA salaris er op aan zodat het in december in ieder geval klopt.

Of nog beter: laat je hierover goed informeren en begeleiden door een accountant of fiscalist

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens kent de wettelijke regeling omtrent het gebruikelijk loon geen matiging op basis van deeltijd. Daar staat slechts dat als er arbeid wordt verricht, het loon tenminste 41.000 euro bedraagt. Doorgaans wordt matiging op basis van deeltijd wel geaccepteerd, maar afhankelijk van de omstandigheden kan dat anders zijn. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit deze uitspraak (waarbij de belanghebbende er kennelijk wel een potje van had gemaakt, wellicht dat dat ook nog een rol speelde). Maar als je je redelijk opstelt, loopt het meestal wel los.

 

Die 18k aandelenkapitaal geldt nog steeds. Het wetsvoorstel om dat af te schaffen ligt voorlopig nog wel even in de Eerste Kamer.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Vraag 1:

Oprichtingskosten voor een BV, ik lees dat er bedrijven zijn die voor je een BV kunnen oprichten voor +/- 650 tot 800 euro. Ben ik dan daarmee klaar of moet ik rekening houden met andere bijkomende zaken? Wat is jullie ervaring hierin?

 

Vraag 3:

Wat zijn de kosten voor een boekhouder per jaar?

Gezien bovenstaande situatie met 3 aandeelhouders, btw aangifte per kwartaal en verplichten jaarrekening.

 

Dag Zuhoor

 

Dan neem ik deze even voor mijn rekening:

 

1. De notaris zal veelal zo'n 500 tot 600 rekenen voor een BV met 3 aandeelhouders. Denk qua bijkomende kosten aan de volgende onderdelen:

- aanmelding fiscus;

- arbeidsovereenkomst en/of managementovereenkomst voor elke DGA;

- rekening courantovereenkomst voor elke DGA;

- heel belangrijk: de aandeelhoudersovereenkomst.

- eventueel pensioenbrieven

- advies over de fiscale en financiële handel en wandel van een BV.

 

Totaal moet je rekening houden met zo'n 1.100 tot 1.400 euro.

 

3. valt bijna niet te beantwoorden. Ten eerste hangt het van je keuze af qua dienstverlener (boekhouder of accountant en wel of geen fiscalist), ten tweede wat je zelf doet en wat je uitbesteedt en ten derde hoe omvangrijk de administratie is. Het kan dus uitkomen tussen 600 en 2.600 per jaar.

 

groet en succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.