• 0

Verwerking van bestellingen

Ben sinds vorige week eindelijk van start gegaan met m'n bedrijfje. Alleen ondanks de voorbereidingen, moet ik nog wel het een en ander regelen. Zit ook nog steeds te klooien met bestelprocedures en zo.

 

Graag jullie mening over het volgende.

De klant kan online een offerte aanmaken (en weet dan dus de prijs) en uitprinten. Die is dan 2 maanden geldig. Als de klant deze ondertekent en opstuurt binnen deze termijn, ontstaat er dus een bestelling (toch?)

Vervolgens wordt de bestelling bevestigd met een factuur voor de aanbetaling (25% van totaalbedrag).

Na betaling en ontvangst van dit bedrag, wordt de order uitgewerkt (looptijd 2-3 weken) en de klant wordt tussentijds op de hoogte gehouden van de vorderingen en kan feedback geven.

Vervolgens wordt de bestelling opgeleverd en wordt de factuur verzonden voor het restbedrag. Na betaling van dit bedrag wordt de klant eigenaar van het geleverde product.

 

Vinden jullie dit een goede werkwijze? Graag op- en/of aanmerkingen.

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het klinkt inderdaad als een hele logische procedure. Ik werk ook ongeveer op die manier met zaken die aanbetaald worden.

 

Wat wel een risico kan zijn is het aantal offertes die online aangevraagd worden: Als het hard loopt heb je misschien opeens een hele lading offertes met accoord terug, terwijl je niet de capaciteit hebt om te leveren. Je zou dat kunnen ondervangen door de offertes 'vrijblijvend' uit te geven.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit leek mij ook wel een logische procedure. We zitten by the way in dezelfde branche, dus als mijn procedure met die van jou overeenkomt zit dat wel snor (of jij moet er een puinhoop van maken ;))

 

In principe zijn die offertes natuurlijk vrijblijvend. Of bedoel je daar iets anders mee.

Wel een goed punt over mogelijke capaciteitsproblemen. Hoe voorkom jij dit soort problemen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

In principe zijn die offertes natuurlijk vrijblijvend. Of bedoel je daar iets anders mee.

 

Dat hangt ervan af of je dat erop zet of niet. Normaalgesproken is een offerte bindend: Als de klant ermee accoord gaat, ben je verplicht te leveren. Nou lijkt het me sterk dat iemand daarover op zn strepen gaat staan, maar het is natuurlijk wel een flater als je niet kunt leveren.

 

Wel een goed punt over mogelijke capaciteitsproblemen. Hoe voorkom jij dit soort problemen?

 

Door afhankelijk van de drukte reeele looptijden aan te geven. Offertes maak ik niet automatisch, dus ik ben me er altijd van bewust wat er nog aan offertes 'uitstaat'.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De klant kan online een offerte aanmaken (en weet dan dus de prijs) en uitprinten. Die is dan 2 maanden geldig. Als de klant deze ondertekent en opstuurt binnen deze termijn, ontstaat er dus een bestelling (toch?)

Eigenlijk liever niet. Ik zou de offerte willen aanmerken als een aanbod onder voorwaarde. De klant kan daarop ingaan, maar de overeenkomst komt pas op een later tijdstip tot stand. Ik raad aan om dit ook expliciet zo aan de klant kenbaar te maken. Dat heeft nogal grote juridische gevolgen.

 

Vervolgens wordt de bestelling bevestigd met een factuur voor de aanbetaling (25% van totaalbedrag).

In deze faktuur vermeld je een betalingstermijn voor het voorschot als opschortende voorwaarde. De overeenkomst komt pas tot stand wanneer aan die opschortende voorwaarde is voldaan (namelijk betaling binnen die gestelde termijn)

 

Na betaling en ontvangst van dit bedrag, wordt de order uitgewerkt

Dit is het moment waarop de overeenkomst definitief is geworden.

 

Vervolgens wordt de bestelling opgeleverd en wordt de factuur verzonden voor het restbedrag. Na betaling van dit bedrag wordt de klant eigenaar van het geleverde product.

Het hangt even af van de aard van het produkt of dit de goede volgorde is. Op sommige plaatsen in HL kom je al iets tegen over natrekking. Als je produkten levert die juridisch worden nagetrokken door andere zaken, dan kan je eigendomsvoorbehoud waardeloos worden. Denk aan een verwarmingsinstallatie. Maar ook een brievenbus kan onder omstandigheden worden nagetrokken. In een dergelijk geval is het verstandig om meer zekerheid in te bouwen, bijvoorbeeld betaling bij levering. Welke zekerheden je feitelijk verlangt hangt ook van de persoon van je klant af (goede betaler, al drie keer failliet geweest etc) Maar neem de zekerheden wel in je contractsbepalingen op. Naderhand erom vragen is vaak moeilijker.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om webdesign waarbij ik bij oplevering de website op cd-rom lever.

Ik dacht dat ik wel een aardige werkwijze had bedacht, maar nu begin ik weer te twijfelen.

 

Wat is nu gangbaar in webdesignland?

Kan ik beter een bedrijf de mogelijkheid bieden om online haar wensen kenbaar te maken, waarop ik een offerte maak?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is nu gangbaar in webdesignland?

Kan ik beter een bedrijf de mogelijkheid bieden om online haar wensen kenbaar te maken, waarop ik een offerte maak?

 

Tja, wat is gebruikelijk in kledingland?

 

Je kunt ze een confectiepak kopen, er een op maat laten snijden of het helemaal van stukken stof laten maken door een kledingmaker. Zoiets geldt -denk ik- ook voor webdesignland, al kom je daarbij vrij snel aan 'helemaal op maat laten' maken.

 

Zelf verlang ik een aanbetaling als het om projecten van redelijk formaat gaat, of als er veel maatwerk programmeerwerk in een website gaat, het verschilt een beetje per geval.

 

Offerte's zijn bij mij altijd maatwerk omdat iedereen toch weer andere wensen en eisen heeft, maar als je diensten levert die een vrij standaard 'recept' volgen kan ik me wel voorstellen dat het handig is het offerte-proces te stroomlijnen.

 

Juridisch gezien kun je het in ieder geval goed dichtmaken zoals Olaf aangeeft... maar zorg er wel voor dat de klant weet wat hij kan verwachten.

Link naar reactie
  • 0

Vroeger... Toen ik nog jong was... Toen...

Naja onzin.

 

In ieder geval, toen ik net begon (ja dat klinkt wat beter ;)) had ik zelfs nog prijzen op mijn website staan. Zoiets als beginbedrag 500,- vervolg pagina 10,- afbeelding 0,50 enzovoorts.

Geloof het of niet, ik heb zelfs een hele website volgens dit systeem gebouwd ;D

 

Ach, ik ben nu wat verder, en ben het met Benm eens; alles is maatwerk. Webdesign/programatuur alles gaat toch weer anders.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Kan ik beter een bedrijf de mogelijkheid bieden om online haar wensen kenbaar te maken, waarop ik een offerte maak?

Ik stel voor om nog een mogelijkheid voor jezelf in te bouwen om ervan af te zien. Stel je voor dat iemand iets bestelt wat je niet ziet zitten. Zoals je verhaal nu hier staat kun je eraan gehouden worden, omdat de klant zelf de offerte maakt en met zijn ondertekening tot order verheft. Goed, je kunt meestal wel zeggen 'die heb ik nooit ontvangen', maar als de besteller een goed postsysteem heeft, krijg je dat ge-heen-en-weer. Beter is het om datgene wat je nu een offerte noemt een voorlopiger karakter te geven, bijvoorbeeld 'concept' of 'voorstel' -offerte/ontwerp/opdracht/whatever.

 

Het natrekkingsverhaal kan in het geval van een website actueel zijn, maar ik weet niet of daar al jurisprudentie over bestaat. Als iemand een website heeft en jou vraagt om daar produktpagina's voor te maken, dan zullen je produktpagina's waarschijnlijk een onderdeel van zijn reeds bestaande site worden. Ook is er een grote kans dat je eindprodukt in stukken verspreid raakt en noem alle andere onaangename mogelijkheden maar op. Niet teveel op dat eigendomsvoorbehoud vertrouwen dus.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.