• 0

Nog geen KVk nr. etc. maar wel al diverse kosten maken, hoe gaat dat?

Ik ben beginnende om het een en ander uit te zoeken en op te starten. Het is voor mijn nu nog te vroeg om een kvk nr. etc. aan te vragen, maar ik maak wel al diverse kosten. Ik heb al wat spullen ingekocht; materialen,boeken, gereedschappen en heb een logo laten ontwerpen.

Deze kosten kunnen toch allemaal worden opgevoerd als bedrijfskosten als ik over een half jaar of zo officieel van start ga? Is hier een bepaalde tijdslimiet voor? Sommige kosten heb ik namelijk ook al een half jaar geleden gemaakt.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

5 jaar. Artikel 5 van de Uitvoeringsregeling inkomstenbelasting 2001 luidt:

 

"Bij het bepalen van de winst van het eerste kalenderjaar als ondernemer komt mede in aftrek het totale bedrag van de kosten en lasten die zijn gemaakt in de vijf daaraan voorafgaande kalenderjaren en die verband houden met het starten van de onderneming, voorzover:

 

a. er in die periode geen opbrengsten tegenover hebben gestaan en

b. zij niet ten laste van het belastbaar inkomen uit werk en woning kunnen of konden worden gebracht."

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het dus goed begrijp:

 

Ik kan de BTW van de aangeschafte materialen (in mijn geval lensen en camera) bij mijn eerste btw-aangifte aftrekken van mijn eerste "ontvangen" btw. (Hierdoor ga ik negatief uitkomen, kan dat wel?)

Zolang ze maar binnen de 5 jaar voor de oprichting gekocht zijn?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja en nee,

 

Nee:

Dat van de 5 jaar geldt voor de inkomstenbelasting, niet de omzetbelasting.

De omzetbelasting moet je aangeven (terugvragen) over desbetreffende tijdvak. Als je dus (als ondernemer) vandaag, 19 oktober, uitgaven met BTW hebt, dan moet je dat over het 4e kwartaal aangeven (of de maand oktober als je maandaangever bent, of het jaar 2010 als je jaaraangever bent).

 

Ja:

Als je voorbelasting (‘de betaalde BTW’) hoger is dan de verschuldigde BTW, dan resulteert dat in een teruggaaf.

 

Link naar reactie
  • 0

Puur formeel zou je volgens mij eigenlijk je ondernemerschap met terugwerkende kracht moeten aanmelden bij de belastingdienst. Als je eerste uitgave dus in november 2009 was, dan: startdatum bijvoorbeeld 01-11-2009.

Dan zou je dus (waarschijnlijk) vanaf het 4e kwartaal 2009 aangifte moeten doen voor de BTW.

 

Dan heb je de pragmatische oplossing: je nu aanmelden (startdatum bijvoorbeeld 01-10-2010) en als eerste transacties de bewuste uitgaven meenemen. Formeel waarschijnlijk niet helemaal juist, maar wel zo praktisch.

Persoonlijk zou ik zeker geen jaren wachten.

 

Link naar reactie
  • 0

Thanx voor de info...

 

Even kort voor de info waarom mijn vraag:

fotoapparatuur gekocht met in gedachten, ik wil professioneel gaan, maar wanneer??? Als het nodig of intressant word.

inmiddels ingeschreven op 1-09-10. (heeft dus iets meer als jaartje geduurd)

En nu dus de 1e btw aangifte in zicht en veel tegenstrijdige verhalen gelezen.

Belastingtelefoon geeft ook weer heel ander verhaal (speciaal verzoek indienen bij "eigen" belastingkantoor)

Link naar reactie
  • 0

Voor de IB heb je geen probleem: de kosten die je voor 01-09-2010 hebt gemaakt kun je meenemen, zie mijn post van 14 oktober.

Voor de BTW geldt een ander verhaal. Je hebt je aangemeld als ondernemer per 01-09-2010. Formeel is de jou in rekening gebrachte BTW pas vanaf dat moment aftrekbaar.

De BTW die je daarvoor in rekening gebracht gekregen hebt is formeel dus niet aftrekbaar. Je kunt een verzoek doen aan de inspecteur om die BTW ambtshalve alsnog terug te geven op een aparte beschikking, maar dit kan geweigerd worden. Daartegen kun je dan geen bezwaar aantekenen.

Je kunt ook de betreffende BTW meenemen als voorbelasting in je eerste aangifte. Dat mag dus formeel niet, maar gaat in veel gevallen wel goed. (Tenzij men bewijsstukken vraagt ter onderbouwing van de 1e aangifte, bijvoorbeeld als die leidt tot een teruggaaf. Dan wordt de aftrek waarschijnlijk gestreept.)

Mocht je de BTW niet terug krijgen en ook niet zelf aftrekken, dan neem je de kosten inclusief BTW op in je resultaatbepaling van je eerste jaar.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.