• 0

Inkopen nieuwe artikelen bij een particulier

Vraagje: ik kan voor mijn webshop leuke, aparte sieraden kopen bij iemand die ze zelf maakt. Vooralsnog verkoopt hij ze op wat marktjes en in een klein kringetje daar rond omheen. Staat dus niet ingeschreven bij KvK en heeft geen btw nummer.

 

Kan dat / is het verstandig om bij zo iemand in te kopen?

 

Stel ik koop bij hem voor 100 euro kettingen. Kan ik die 100 euro dan als netto kosten boeken? Ik verkoop deze voor in totaal 200 euro. De btw die daarin hangt: 31,93 draag ik af aan de belastingdienst. Marge zo'n 70 euro?

 

Wat moet ik in dit geval administreren wat betreft de inkoop? Ook naam etc. van diegene die deze sieraden maakt?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Anja,

 

Je kunt inderdaad gewoon inkopen bij deze "particulier". Je moet uiteraard het een en ander wel zo goed mogelijk documenteren in je administratie, want je zult waarschijnlijk ook per kas betalen. Bij voorkeur geeft men je een soort van bonnetje, bij gebrek daaraan zul je aantekeningen moeten maken in je administratie: wat heb je precies wanneer van wie gekocht. Meer kun je in dat geval niet doen.

Even voor de volledigheid: een ondernemer moet zijn kosten aannemelijk maken, hij hoeft niets te bewijzen. Meer dan goede aantekeningen maken van bepaalde feiten kun je soms simpelweg niet, bijvoorbeeld wanneer een parkeerautomaat geen bonnetje geeft, of wanneer je iets koopt van een particulier.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Dank je! Dus degene waarbij ik koop hoeft zich geen "zorgen" te maken? Zijn gegevens hoeven niet perse in mijn administratie terecht te komen?

 

Het feit dat je geen factuur krijgt, betekent niet dat je niet hoeft aan te geven dat je de spullen van hem hebt gekocht. Zoals eerder gezegd dien je dit dus wel vast te leggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.