• 0

Valt dit onder parallelimport of niet en waar moet ik op letten.

Beste Mensen,

 

Een klant van mij heeft gevraagd of ik een aquarium product kan leveren met een speciale specificatie. Na wat onderzoek ben ik bij een fabrikant uitgekomen in China die zeer betrouwbaar is.

 

Nu het probleem.

Deze Chinese fabrikant levert de zelfde producten aan een bedrijf in Duitsland alleen dan onder het eigen merk en Logo van het Duits bedrijf.

Hier kwam ik achter na het ontvangen van detail foto’s, exacte omschrijving en prijsopgaven.

Ik herkende het product meteen.

 

Uiteraard heb ik de fabrikant er mee geconfronteerd. En die gaf toe dat hij aan dit bedrijf levert.

Ook wis hij me te vertellen dat hij alleen niet in Duitsland en Engeland deze producten mag verkopen. Echter volgens hem is Nederland/Belgie geen probleem.

 

Nu ben ik hier toch erg voorzichtig in. Daar ik een kleine startende ondernemer ben. Tegen een zeer groot en gevestigd bedrijf die veel meer geld te makken heeft dan ik voor eventuele recht zaken.

 

Dus mijn vraag aan jullie:

-   Kan ik inderdaad zonder problemen deze producten importeren zoals de fabrikant aangeeft.

-   Hoe kan ik me zelf het beste indekken voor als er problemen komen.

-   Hebben jullie nog goede tips om deze transactie toch te laten slagen.

-   En zijn er nog andere valkuilen waar ik op moet letten.

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Parallelimport

U mag alleen producten van buiten de EER importeren en verkopen als u daarvoor toestemming hebt van de producent. Import zonder toestemming heet parallelimport. Een product dat in de EER via een officieel distributiekanaal in de handel wordt gebracht, is daarna binnen de EER vrij verhandelbaar.

 

De straffen op parallelimport variëren van een schadevergoeding tot vernietiging van de voorraad artikelen. Op een beperkt aantal producten is het verbod niet van toepassing.

 

Link naar reactie
  • 0

Mag gewoon hoor. Toestemming van de producent heb je, want dat is die fabrikant in China. Je koopt het product merkloos, dus je zit in niemands vaarwater. En je mag het zelfs in Duitsland verkopen, want eenmaal in de EU is het vrij verhandelbaar. Dit is geen parallelimport maar gewoon import.

 

Onlangs is er zelfs een uitspraak geweest waarbij spiksplinternieuwe heftrucks uit Azië geïmporteerd werden, van het merk Mitsubishi ontdaan (en van de chassisnummers) om officieel omgekat te worden naar een handelaarsmerk onder volle verantwoordelijkheid van die handelaar. Mocht ook. Da's pas opmerkelijk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.