• 0

Prijs / kortingsbeleid

Gast Verwijderd account

Beste leden ,

 

Ik heb een eigen kleding lijn in Tattoo&Alternative Clothing , Death Fresh Clothing.

Verkoop gebeurt via webshop aan de particuliere klant en via wholesale website aan de zakelijke klant.

 

Mijn t-shirts bied ik op de webshop aan de particuliere klant aan voor €27,50. Hoe zorg ik er voor dat mijn producten bij een zakelijke klant niet onder mijn verkoop prijs verkocht worden, en dat ik beconcurreerd wordt met mijn eigen producten?

 

Kun je eisen dat er niet onder een bepaalde prijs verkocht mag worden? En als winkelier zich hier niet aan houd deze niet meer te leveren.

Zijn er ook periodes af te spreken wanneer winkelier mag afprijzen en hoeveel % deze afprijzing zakken?

 

p.s dit is mijn eerste post, dus als ik in verkeerde categorie ben dan hoor ik het graag.

 

Vriendelijke groet,

Jules Poels

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jules,

 

Ik probeer je vraag te begrijpen en daarom heb ik twee vragen voor je:

 

1. Hoe komt een zakelijke klant aan jouw kleding?

2. En wat vraag je aan een zakelijke klant voor een kledingstuk of voor meerdere kledingstukken?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, je kunt simpelweg de prijs die je voor één T-shirt aan je de zakelijke klanten rekent niet lager maken dan €27,50.

Voor hun om er winst op te maken, zullen ze de prijs wel boven de inkoopprijs moet maken. Anders verkopen ze natuurlijk

met verlies.... Of dit nog steeds een aantrekkelijke prijs is voor de zakelijke klant om bij jou te kopen is een andere vraag ;)

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie
  • 0

De reactie van Sander is wat kort door de bocht maar in de kern wel waar..

 

Wat jij moet doen is berekenen hoeveel het je kost om elk T-shirt per stuk te verzenden en hoeveel het scheelt als je in één keer 10, 20, 50? T shirts naar een winkelier kan sturen. En denk ook aan het recht van retour die consumenten hebben door de wet koop op afstand die je voor winkeliers/ondernemers kan uitsluiten. Je loopt dus geen risico meer op terugbetaling of extra verzendkosten omdat het artikel word teruggestuurd of een vervangend exemplaar gestuurd moet worden omdat ie is zoekgeraakt. Die besparing kun je eigenlijk geheel weggeven want die kosten maak je niet meer. Dat zal waarschijnlijk niet genoeg zijn om voor de winkelier op een gezonde marge te komen en dus zul je een stukje van je marge in moeten leveren. Elke winkelier zal een bepaalde marge willen behalen dus met een goede prijsstelling heb dit al voldoende afgedekt. Je moet dus je prijs voldoende omlaag brengen zodat de winkelier zijn marge kan halen maar niet de behoefte heeft onder de prijs te gaan zitten. In een contract vast leggen dat ze geen korting mogen geven of voor een bepaalde prijs moeten verkopen is lastig, hoe ga je het controleren? dat is allemaal een hoop negatieve energie in de zin dat het niet gaat leiden tot meer verkopen.

 

Ik denk dat je min of meer een strategische keuze moet maken, ofwel bedien je en niche markt met exclusieve distributie en wil je de enige zijn (of een van de weinige) en kun je daardoor ook de prijspeil goed houden. Ofwel kies je voor een meer "commercieel" model met meerdere verkooppunten / zakelijke klanten waardoor je overall meer verkoopt en dus ook accepteert dat ze in enige mate in concurrent voor jou website zijn. Als je kiest voor het laatste dan moet je ook jou totale verkoop strategie daarop aanpassen. Bij voorbeeld klanten die de verzendkosten te hoog vinden door verwijzen naar fysieke winkels (als die er zijn) die jou t-shirts verkopen. Of de leiding nemen in een gezamenlijke kortingsactie opzetten samen met je zakelijke klanten waarbij je samen in een bepaalde periode korting te geven op het product en die jij ondersteund door een gezamenlijke adwords campagne te voeren op bepaalde zoekwoorden voor jou product. Hier doorwerk je op een positieve manier samen en hoef je niet ingewikkeld te doen met allerlei beperkende voorwaarden in contracten en de winkeliers zullen zich gesteund voelen door hun leverancier en veel minder de behoefte te hebben om met de prijs te gaan stunten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Roel en denk dat het een keuze is die je af moet wegen. Aan de ene kant kun je het ze onmogelijk maken om er meer winst op te maken dan jou door ze hoger te verkopen. Aan de andere kant zie ik niet in waarom het slecht zou zijn als je t-shirts door 'resellers' vaker verkocht worden en hierdoor je business juist toeneemt. Ik begrijp natuurlijk volkomen waarom je zelf ook graag de consumentenmarkt wilt bedienen, maar als je relatief een kleine speler bent is dit wel een goede kans om extra inkomen te genereren door resellers. Zie het als een soort van franchise constructie bwv.

Berendsohn is specialist in relatiegeschenken. Vraag vandaag nog een gratis proefpakket aan van onze promotieartikelen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.