• 0

Factuur naar Belgische gemeente

Ha Higherlevelers,

 

Ik heb sinds kort een aantal klanten in Belgie. Dit zijn allen zogeheten ''Gemeentescholen'.

 

De scholen sturen mij een bestelbon met de adresgegevens van de betreffende gemeente. Ik moet de factuur sturen naar de betreffende Belgische gemeente.

 

Enkele vragen:

 

Is een Belgische gemeente BTW-plichtig?

 

Zo ja, kan ik dan volstaan met een 0% BTW tarief + vermelding 'BTW verlegd' op de factuur? En het bedrag bij mijn omzetbelasting bij 'intracommunair' plaatsen?

 

Zo nee, moet ik dan de Belgische gemeente als 'consument' behandelen en dus de 19% Nederlandse BTW berekenen?

en voorts de omzetbelasting van dit bedrag bij de Nederlandse transacties plaatsen?

 

Alvast dank voor de reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mijn informatie is er onderscheid gemaakt tussen ondernemers (B2B) en consumenten (B2C) in de nieuwe EU-regels (ingaande 01-01-2010).

Bij B2B wordt de BTW verlegd naar de afnemer in het andere EU land. Bij B2C is Nederlandse BTW verschuldigd door de dienstverlener.

 

Vrijgestelde ondernemers vallen ook onder B2B, althans dat is wat ik gelezen heb, dus ook bij diensten aan een Belgische gemeente wordt dan de BTW naar de afnemer verlegd.

Misschien toch handig om het e.e.a. kort te sluiten met de belastingdienst.

 

Link naar reactie
  • 0

dat gaat niet helemaal op. Als de dienst bij de gemeente onder de niet BTW plichtige activiteiten valt, dan geldt bij online (elektronische) diensten dat NL BTW berekend moet worden en dus niet verlegd kan worden.

 

Immers, verleggen naar een niet BTW plichtige zou betekenen dat de BTW verloren gaat in het buitenland omdat daar niets afgedragen wordt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Nee, volgens het stuk dat ik las moest de (in dit geval) Belgische gemeente de BTW aangeven en afdragen (zij moesten dan kennelijk om een aangifte verzoeken bij de fiscus daar). Dus het zou niet verloren gaan.

 

Maar je leest zo veel, dat is zo. En dit is natuurlijk ook een onderwerp in beweging.

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is een quote over dit onderwerp:

 

“De nieuwe hoofdregel voor de plaats van dienst geldt ook voor u als vrijgestelde ondernemer. De heffing van btw wordt dus ook naar vrijgestelde ondernemers verlegd. U zult daarom de verlegde btw moeten aangeven in uw btw-aangifte. U kunt hiervoor de Belastingdienst verzoeken een btw-aangifte aan u uit te reiken.”

 

Of dit ook werkelijk klopt, ook in de ogen van de fiscus, dat weet ik niet. Ik heb er (nog) niet mee te maken gehad (nieuw sinds 01-01-2010).

 

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Hartelijk dank voor de reacties! Zoals het aantal replies al aangeeft is dit een bewogen onderwerp. Voordat ik de vraag op dit forum postte heb ik 3x de belastingdienst gebeld en 3x een ander antwoord gekregen...

 

Joost, dank voor bovenstaande link. Ik heb de stappen gevolgd en het resultaat luidt:

 

De dienst is belast in het land waar de activiteit of het evenement plaatsvindt. De wetgeving van dat land geldt.

 

Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

Vraag de belastingdienst van het land waar de activiteit of het evenement plaatsvindt of u de btw moet verleggen naar uw afnemer. Als u de btw moet verleggen, dan geeft uw afnemer de btw aan in eigen land.

 

Als u de btw moet verleggen

•U stuurt een factuur aan uw afnemer zonder btw.

•Op de factuur noteert u 'btw verlegd'.

•Op de factuur noteert u het btw-identificatienummer van uw afnemer.

•U geeft deze dienst niet aan in uw aangifte omzetbelasting.

•U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.

 

Als u de btw niet mag verleggen

•U stuurt een factuur met de buitenlandse btw.

•U registreert zich in het land waar de activiteit of het evenement plaatsvindt.

•U doet in dat land aangifte voor de btw.

 

 

Ik heb van 1 van mijn klanten de vraag gekregen om een factuur zonder BTW te sturen. Ik ga ervan uit dat ik bovenstaande optie 'Als u de btw moet verleggen' moet gaan gebruiken.

 

Dank!

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Klopt. 1 van de gemeenten heeft mij hun BTW nummer gestuurd en mij verzocht deze te vermelden op de factuur. Daaruit leid ik af dat gemeenten in Belgie een BTW nummer hebben. Ik heb van de overige klanten nog geen BTW nummer, deze heb ik inmiddels verzocht na te sturen.

 

groet,

 

Maarten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.