• 0

Dag Dames & Heren,

misschien een beetje makkelijk om hier met mijn eerste post gelijk om hulp te vragen maar ik val maar gelijk met de deur in huis. Wellicht dat iemand mij kan helpen. Ik heb alvorens wel eerst heel google afgezocht en me ook aardig verdiept in deze site. Ik heb bovendien ook al wat dingen geleerd dus wat dat betreft is dit forum een prima "resource" plek...

Mijn verhaal is een veel voorkomende situatiel waarin ik enkele fouten heb gemaakt omdat ik er niks van snapte. Door schade en schande heb ik ondertussen wel veel geleerd. Ik ben zelf ook veel te koppig en misschien ook wel lui om mensen om hulp te vragen. De omzetbelasting heb ik nu netjes in orde (geloof ik ;) )

Om een lang verhaal kort te maken zit ik nu bij het volgende. Ik was tot voor kort in de veronderstelling dat ik gewoon ondernemer was. Ik moet dus ook mijn inkomstenbelasting digitaal indienen. Maar ik kon in het beveiligde gedeelte van belastingdienst.nl niks daarover vinden. Ik heb dat laten liggen stom genoeg en nu moet ik dus nog de aangifte doen voor 2009 ... ASAP ;)

Dus ik heb gebeld naar de belastingdienst hoe dat komt dat ik op de site niks kon vinden. Nu was dit omdat ik als resultaatgenieter te boek stond. Dit klopt ook wel want mijn werkzaamheden zijn bijzonder kleinschalig. Punt is dat je dan gewoon als particulier aangifte moet doen.

Nu is mijn vraag hoe ik dat doe en waar ik dat op het formulier invul. En wat moet ik invullen. Mijn omzet, winst.... en wat mag ik evt. van mijn omzet aftrekken. In feite is mijn situatie erg simpel.

- Ben niet getrouwd

- Geen kind

- Ik heb geen huis

- Geen lening/hypotheek

- Geen werk/ben niet ergens in loondienst

Ik rijd alleen in mijn vaders auto af en toe naar opdrachten toe... Hoe ik het leef...? Ik woon gewoon bij me ouders thuis dus heb het daar heel goed ;)

Als ik nu het aangifte biljet doorloop dan moet ik bij alles Nee zeggen... Dat lijkt me niet te kloppen want ik moet toch ergens mijn omzet opgeven?

Ik hoop dat ik mijn probleem een beetje duidelijk heb geschetst... In ieder geval alvast zeer vriendelijk bedankt voor uw hulp.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/28836-inkomstenbelasting-resultaat-genieter/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Ja hoor je probleem is redelijk eenvoudig.

Resultaat genieters vullen hun inkomen in bij "BOX 1: Andere inkomsten" en dan vakje "Inkomsten uit overig werk ... enz..."

Even de helptekst lezen nadat je in het invoer scherm bent gekomen en dan wijst het zich wel vanzelf denk ik..

Voor de zekerheid nog even een plaatje waar je het vind in je aangifte..

Inkomsten_overig_werk.thumb.PNG.9c4037ee5e46c3324511dc978ffc902c.PNG

• 0

Dat is inderdaad eenvoudig. Logisch ook in principe. Nu ja, ten eerste zeer vriendelijk bedankt al. En ook tof dat je even de moeite hebt genomen om een plaatje te "print screenen"

Het getal wat ik dadelijk in ga vullen... . Hoeveel % daarvan moet ik aan de belastingdienst betalen....

• 0
Het getal wat ik dadelijk in ga vullen... . Hoeveel % daarvan moet ik aan de belastingdienst betalen....

Dat hangt af van de rest van je inkomen en de schijf waarin dit inkomen valt. Gewoon invullen en als je een beetje speelt met de bedragen voordat je het indient, dan zie je snel genoeg in het overzicht hoeveel extra belasting je dit kost.

• 0

dat ligt er sterk aan wat je totale inkomen is.. ongeveer de eerste 5000-6000 euro inkomen betaal je nagenoeg geen belasting daarboven ca 33,5% maar als je aangifte volledig is zal het uit de overzicht aan het eind blijken hoeveel je moet betalen. Als je alle schermen hebt doorlopen dan komt dit overzicht vanzelf naar voren (en het is een van de laatste links waar je kan kijken wat de schade is..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar