• 0

Exact plaatst adwordsadvertentie op onze bedrijfsnaam: Mag dat?

Toen ik vanavond met mijn online-campagnes bezig was, zag ik ineens dat het grote Exact met onze productnaam adverteert bij Google Adwords (PSU Boekhouden).

Deze naam gebruiken wij al zes jaar, al hebben wij het nooit laten registreren.

Mag dit zomaar?

 

Alvast bedankt

Josina

 

Ps: Het screenshotje voeg ik hierbij.

psuboekhouden1.thumb.jpg.d219da59f1727a1d5e47e0bea9c7051e.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

GJ:

Alvast bedankt voor je antwoord.

 

Het probleem is, vind ik, dat ze als eerste regel adverteren met 'PSU Boekhouden'.

En je krijgt de advertentie ook te zien als je die zoekterm intypt.

Wat ik zo raar vind: waarom zou zo'n groot bedrijf met een (dacht ik) goede naam met onze productnaam willen adverteren? Dat maakt toch geen goede indruk?

 

Waar zou ik trouwens terecht kunnen in de media?

Link naar reactie
  • 0

....

Wat ik zo raar vind: waarom zou zo'n groot bedrijf met een (dacht ik) goede naam met onze productnaam willen adverteren? Dat maakt toch geen goede indruk?

...

;D Ik wilde eerst al bijna posten dat het op zich wel leuke compliment is, maar soms kunnen dit soort dingen ook erg irritant zijn (brutaal van ze, kost je ook weer tijd), dus dacht laat ik dat maar niet posten. ;)

Het kan ook zijn dat ze het hebben uitbesteed en dat er gewoon is gekeken welke woorden zoal weleens gebruikt worden (er is veel mogelijk met google analytics). Zou het niet zelfs zo kunnen zijn dat ze bij alles waar het woord 'boekhouden' in voorkomt bovenop willen staan en de overige woorden er dan maar gewoon bij staan?

 

edit: heb even getest, andere woorden staan er niet meer voor, ook niet als ik op psu boekhouden google.

Link naar reactie
  • 1

niet alleen bij exact maar ook bij download.gratissoftware.nu staat PSU boekhouden er boven. En als je daar op klikt kan je ineens diverse gratis boekhoudprogramma's downloaden.

 

1.

PSU boekhouden

www.exactonline.nl Makkelijk Online Boekhouden. Gratis 30 dgn proefabonnement van Exact!

2.

PSU Boekhouden

Download.gratissoftware.nu PSU Boekhouden Downloaden PSU Boekhouden Gratis!

 

 

Denk dat je daar veel meer last van hebt dan het logge exact met haar dure programma's :(

Link naar reactie
  • 0

Het verschil zit hem sowieso al tussen een Nederlandse en Engelse zoekopdracht.

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

P.S. zie het vette 'boekhouden' in de gesponsorde link bij Pagina's geschreven in het Nederlands

 

P.S. 2 tik het nog maar eens in. Het lijkt nu al gewijzigd > dagbudget en TS + Higherlevel clicks?

 

P.S. 3 is 'PSU boekhouden' een merk?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@ Joost

 

Ik heb al wel een klacht ingediend bij Google én bij Exact. Misschien was er nog iemand?

 

@ Sandra

 

Ik moest er ook erg om lachen hoor, maar, inderdaad, het kost ook wel weer veel tijd. Feitelijk vind ik het zelfs een beetje sneu..

 

@ HenkH

 

Ja, dat zag ik ook, die mail ik ook nog maar eens... zucht.

En ja, we zijn tegenwoordig wel erg populair, al is het niet alleen door de prijs :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het verschil zit hem sowieso al tussen een Nederlandse en Engelse zoekopdracht.

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

P.S. zie het vette 'boekhouden' in de gesponsorde link bij Pagina's geschreven in het Nederlands

 

P.S. 2 tik het nog maar eens in. Het lijkt nu al gewijzigd > dagbudget en TS + Higherlevel clicks?

 

P.S. 3 is 'PSU boekhouden' een merk?

 

 

Ja, feitelijk wel, maar niet geregistreerd. We gebruikten het in de jaren 80 al wel (Persoonlijke Standaard Uitrusting).

Sinds zes jaar staat het ook op het Internet.... PSU Boekhouden, PSU Factuur, PSU Adressenbeheer.. enz.

Link naar reactie
  • 0

Psu heeft er niets mee te maken.

 

Men adverteert op het brede zoekwoord [boekhouden] waardoor de advertentie ook bij [psu boekhouden] naar boven komt omdat het woord boekhouden erin zit.

 

'Breed' betekent namelijk: Toon de advertentie op zo ongeveer iedere zoekopdracht die het woord boekhouden bevat

 

Dus: Als je googled op frauduleus boekhouden dan komt de reclame ook naar boven ;)

 

Aanvulling1: nu ik de post nogmaals lees:

Je kunt een standaard adwords advertentie maken waarvan de titel de woorden uit je zoekopdracht overneemt.

Dat is niet verboden, maar ze kunnen het wel uitsluiten middels uitsluitingszoekwoorden in hun campagne

 

Wat een zooitje maak ik van deze post, sorry.

 

Als ik google met kleine letters komt de advertentie in hoofdletters. Ze hebben hem dus schijnbaar wel apart aangemaakt.

 

Hierdoor kan verwarring ontstaan bij de lezer waardoor het volgens deze post niet is toegestaan.

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

volgens de regels van Adwords mag dit, de regels van de wet in NL zijn anders

 

 

Welke regels van welke wet?

 

Google staat sinds enkele weken het adverteren op andermans merknaam toe, in navolging van een uitspraak van het Europese Hof die erop neerkomt dat het mag, tenzij...

 

...tenzij er verwarring kan ontstaan. Maar dat is lastig aan te tonen. Wie PSU boekhouding intikt heeft blijkbaar idee van het bestaan van PSU en dan kan Exact weinig verwarring veroorzaken. Een rechtsgang leidt dus tot geharrewar met onzekere uitkomst. Wen er maar vast aan: dit soort zoekpiraten horen er gewoon bij.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

de zoekresultaten zijn volgens mij totaal willekeurig

 

om 8 uur even gezocht op psu boekhouden en dan krijg ik online boekhouden/exact-online

om 9 uur even zoeken en ineens weer met PSU boekhouden/exact-online

 

ik denk dat het probleem gewoon bij Google zit. Per zoekopdracht met dezelfde woorden krijg je iedere keer andere resultaten.

 

geen idee hoe dat komt. maar ja ik gebruik google alleen maar om te zoeken en niet om te adverteren :P

Link naar reactie
  • 0

Van gebruik (misbruik) van een merknaam is hier feitelijk geen sprake. PSU Boekhouden is ook geen geregistreerde handelsnaam, maar dat zegt gelukkig ook niet alles. In tegenstelling tot wat de titel van dit topic stelt, wordt daarmee geen adwordsadvertentie op een andere bedrijfsnaam geplaatst.

 

Ik ken PSU als een algemene bedrijfskundige term project start-up. Dat mogelijk verwarring ontstaat over een handels- of productnaam blijft natuurlijk uiterst vervelend.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Handelsnaam laten registreren en bij Google aanmelden zorgt ervoor dat andere partijen de naam niet in de advertentie kunnen gebruiken.

 

 

Is twee weken geleden afgeschaft. Google heeft tot aan het Europese Hof doorgeknokt (LVMH versus Google) om niet aansprakelijk gesteld te worden voor de keuze van Adwords door de adverteerder, dus nu mag je andermans merk als zoeknaam gebruiken, mits...

 

Als je merk niet geregistreerd is en die afkorting ook een algemene betekenis heeft, heb je helemaal geen poot om op te staan.

 

Zie deze discussie met dit laatste nieuws.

 

 

En de voorspelde aanpassing in Google Adword's trademark policy is daar:

 

Google has made a policy revision that applies to complaints that we receive regarding use of trademarks as keywords. Starting September 14 2010, keywords that were restricted as a result of a trademark investigation will no longer be restricted in most* European countries.

 

In the affected European countries after September 14, 2010, trademark owners or their authorized agents will be able to complain about the selection of their trademark by a third party if they feel that it leads to a specific ad text which confuses users about the origin of the advertised goods and services. Google will then conduct a limited investigation and if we find that the ad text does confuse users as to the origin of the advertised goods and services, we will remove the ad. However, we will not prevent use of trademarks as keywords in the affected regions.

 

* incl Nederland ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Niets weerhoudt je dus om met het keyword "Exact" een advertentie voor PSU Boekhouden te zetten. Levert misschien niet veel op maar is wel bevredigend.

 

Gr.

Roos

 

P.s. En dus gaan we allemaal naar elkaar verwijzen en stijgt de winst van Google nog meer. Aangezien de kosten voor bekende merken als Louis Vutton en Nike ongelooflijk hoog zullen worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ken PSU als een algemene bedrijfskundige term project start-up. Dat mogelijk verwarring ontstaat over een handels- of productnaam blijft natuurlijk uiterst vervelend.

 

Tja, maar PSU is daarvoor een wat onhandig acronym, het is bijvoorbeeld ook de standaard afkorting voor power supply unit, en alle p... state universites. Drie-letter acroniemen hebben dat probleem overigens heel vaak, maar de combinatie met 'boekhouden' kan het toch wel weer uniek maken.

 

Wat google er mee doet is natuurlijk een aparte zaak. Ook al zijn ze wettelijk niet verplicht zo'n advertentie te verbieden, is het nog wel mogelijk dat ze het alsnog doen. Ik heb het idee dat men tamelijk actief probeert advertenties te weren die de bedrijfsnaam van een concurrent als keyword hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben de laatste dagen erg druk geweest en ben, mede door jullie antwoorden, al weer heel wat wijzer geworden.

De antwoorden van Google en Exact kwamen redelijk snel:

- Google zegt dat ze pas wat gaan doen als het handelsmerk actief is geregistreerd in NL;

- Exact meldt dat ze haar mediabureau gevraagd heeft de teksten aan te passen, 'waarschijnlijk is er hier iets misgegaan'. Ik zocht nog naarstig naar enig excuus, maar dat was niet te vinden.

 

De advertentie staat er overigens nog steeds.

 

Ik heb in ieder geval weer wat geleerd:

- ik ga me maar eens verdiepen in het registreren van mijn merkje (als dat kan, want zoals een aantal van jullie al schreven, is PSU ook een power supply unit, en de website van PlayStation (Universe).

- Iedereen kan dus zomaar adverteren met jouw naam bij Google. Slechte zaak...

 

@ TwaBla: Ik dacht ook dat het mogelijk was bezwaar te maken tegen het zichtbaar gebruik van een merknaam, het formulier van Google wat ik invulde deed dat althans wel vermoeden. Helaas blijkt er niets aan te doen.

Link naar reactie
  • 1

 

Als jouw 'merk' niet geregistreerd (en dus als merk erkend) is, wordt het wel lastig om eigendom te claimen. Je zal dan tenminste hard moeten maken dat het ingeburgerd is als associatie met jouw activiteiten en dat is complex. De tegenpartij kan ook door normaal onderzoek niet vaststellen dat zijn zoekwoord een geregistreerd merk of handelsnaam is. Maar ongeregistreerde merken komen wel voor. Ik ontdek net dat Converse All Star pas sinds kort beperkte merkrechten heeft op basis van een late registratie, om een voorbeeld te noemen.

 

Lees ook het topic over Merknamen, Handelsnamen en Domeinnamen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn concurrent adverteert op mijn bedrijfsnaam!

 

 

Zolang je bedrijfsnaam niet beschermt is kun je hier (bijna) niets aan doen.

 

Er is 1 Ding wat je kunt doen is dat als je de TLD bezit je er zelf advertenties boven kunt plaatsen. Dit heeft het voordeel dat je mits je het goed doet de (kaper) op kosten kun jagen omdat hij niet de TLD heeft. Het wordt dan voor de kaper erg lastig om een goede kwaliteitsscore te behalen waardoor zijn klikken erg duur worden.

 

 

Weergave advertenties van de concurrent.

 

Dat ze er niet altijd staan kan aan veel factoren liggen denk aan de instellingen van de campagne, budget verdeeld over de dag of de campagne staat "snel" en is het budget op. Zoek historie van de pc waar je op dat moment achter zit. Concurrentie, hoe die de campagnes hebben staan. Op tijd of demografisch en ga zo maar door.

 

Sinds 15 september doet Google geen onderzoek meer naar merknamen in zoekwoorden. Beschermde merknamen mogen niet in de advertentie teksten worden opgenomen. (in een aantal landen)

 

Nog een punt exact kan ook breed adverteren op boekhouden. Als ze deze woorden breed of zinsdeel hebben staan kan Google deze triggeren. Zelfs als ze je algemene merknaam hebben uitgezet kan het nog maanden duren voordat google deze toevoeging aan het brede zoekwoord uitschakelt. Daar kan exact zelf weinig aan doen.

 

Waarschijnlijk heeft Google zelf deze zoekwoorden suggesties gedaan in de campagne van exact, zie het als een compliment dat je goed bezig bent :-)

 

Conclusie in jou geval is dat als je de Tld hebt ga er zelf boven staan. Kost weinig en je kunt ze doormiddel van de extensies meteen naar het juiste deel van de site leiden.

 

Dit is wel een voorbeeld hoe belangrijk de keuze is van een bedrijfsnaam. Ook in het geval van beschrijvend of niet. Ook of de .nl vrij is of niet. Heb je de TLD niet dan verlies je het hier op alle fronten en kun je er nu al niets meer mee, maar in de toekomst al helemaal niet meer.

 

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.