• 0

Prijszetting beste aanpak

Beste leden,

 

Per 1 december gaan wij open met onze zaak in cake.

Nu zitten wij een beetje te denken hoe wij best onze prijszetting hanteren. En op zich is het niet zo moeilijk, er zijn alleen een paar vragen die bij ons opkomen. Misschien dat jullie eens kunnen zeggen hoe dit het beste aan te pakken.

 

Laten we als voorbeeld onze muffin nemen, die wij gaan verkopen. Dit is puur een voorbeeld. Om aan te tonen wat we willen doen. De bedoeling is uiteraard mensen overtuigen meer te kopen.

 

1 stuk = 2,5 euro

2 stuks = 5 euro

4 stuks = 10 euro

6 stuks = 14.50 ipv 15 euro

12 stuks = 27 ipv 30 euro.

 

Nu moge het duidelijk zijn dat de klant bij 6 en 12 stuks minder betaald. Dus dat de klant 'gestimuleerd' wordt om toch voor 6 of 12 te gaan vanwege het voordeel. Vrij simpel.

 

Het probleem waar wij mee zitten is het volgende.

 

Wat reken je de klant nu aan als die 7 stuks koopt?

Zeggen we dan okay, dat is dus 7*2.5 = 17.5 euro. Of zeg je van ja, dat is eigenlijk een doos van 6 +1 oftewel 14.50+2.5 = 17 Euro. Dit probleem gaat dus door. Wat als iemand 13 stuks neemt, etc etc. Hoe pakken we dit nu het beste aan?

 

Hopelijk kunnen jullie hier wat tips en ideeen op loslaten. Dit wordt erg gewaardeerd.

 

Groetjes,

 

J.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als iemand 7 stuks koopt, dan vind ik 17 euro logisch. Je hebt immers een aanbieding voor een vaste prijs per 6 en 12 en je telt de stuksprijs erbij op.. Het is natuurlijk uitermate vreemd als het prijsvoordeel niet geld als je niet exact die aantallen afneemt.

 

Het is commercieel gewoon het verstandigst om altijd in het voordeel van de klant te rekenen.

Link naar reactie
  • 0

Verpakken jullie de muffins bvb ook in dozen van 6? Dan kan je nog eenvoudiger zeggen een doos kost x, een losse kost y. Als je het zo aanpakt vind ik het daarom niet logisch dat je voor 7 ook het prijsvoordeel krijgt omdat die ene losse waarschijnlijk anders verpakt is. Hoe ga je het doen met verschillende smaken? Alles dezelfde prijs lijkt eenvoudig maar in realiteit niet te doen denk ik. Vanilla kan je moeilijk hetzelfde verkopen als chocoladedeeg met ganache en chocoschilfers erbovenop.

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Om even terug te komen op de reactie van elketuteleers. Ook dit is een reactie die ook wel weer logisch is. We hebben voor inkoop en recepturen een gemiddelde berekend. Waardoor je dus op product chocolade 3 cent verliest maar bv op vanille 3 cent wint. Dus dit is wel uitgebalanceerd. Als straks blijkt dat enkel chocolade verkocht wordt dan moeten we dit eens herzien. Maar kostprijs technisch hebben we de verschillen zeer klein kunnen houden.

 

Uiteraard kunnen we klanten niet oneerlijk behandelen. En het kan gauw zijn dat mensen gaan zeggen, dus omdat ik niet exact aantal x of aantal y koop maar zelfs meer, krijg ik geen voordeel. Dat is ook niet echt logisch. Dus daar zijn wij ook akkoord mee. Het komt erop neer hoe dit natuurlijk commercieel het beste aan te pakken.

Dus zoals Réne zegt, gewoon een stukprijs vanaf x aantal aanpassen, lijkt ons aantrekkelijk om mee te werken.

 

M.a.w, 1-5 stuks 2,5 p/s

6-11 stuks 2,40 p/s

12 - < 2, 30 p/s

 

En grote bestellingen bv 100 stuks een prijs in overleg dan uiteraard.

 

Wat denken jullie ervan?

 

Groetjes,

 

J.

Link naar reactie
  • 0

Het is puur psychologie. Als ik 4 muffins koop kosten die 10 euro. Pas als ik er 6 koop, krijg ik korting. Maar ik moet wel 4,40 neertellen om die korting te krijgen. Voor mij is dat teveel. Zelfs als ik van plan was om er 5 te kopen, vind ik 1,90 nog vrij veel voor die extra muffin die ik eigenlijk niet nodig heb.

 

Om mij te overtuigen dat ik er meer moet kopen dan ik nodig heb moet ik als klant het idee hebben dat ik mezelf tekort doe als ik die extra muffin(s) niet neem. En bij de prijsvoorbeelden die je nu noemt heb ik dat gevoel niet.

 

[Edit] Wanneer ik dan wel overstag ga? Muffins 2,50 per stuk, 6 stuks assorti in doos voor 12,95. En voor die prijs moeten ze dan wel héél erg lekker zijn ...

Link naar reactie
  • 0

M.a.w, 1-5 stuks 2,5 p/s

6-11 stuks 2,40 p/s

12 - < 2, 30 p/s

 

 

Ik zou er minstens 25 cent tussen laten zitten. Dus misschien 2,75 > 2,50 > 2,25 of 2,50 > 2,25 > 2,00 en misschien 1-4, 5-8, >8 voor wanneer je korting gaat geven.

 

Zo kosten 4 10 euro, en 5 11,25. Dat zou met wel overstag kunnen doen gaan, als we op dat moment enorme zin aan muffins hadden.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp volledig wat jullie zeggen. @ John: je hebt volledig gelijk en ik zelf zou ook zo in de winkel staan.

 

Ik zal jullie even wat duidelijkheid scheppen. Ik wilde beetje mysterie houden rond ons product maar dat kan ik wel achterwegen laten. Wat wij gaan doen zijn Cupcakes. Onze verpakking zijn dozen van 2, 4, 6, en 12 stuks.

 

In principe is 50cent korting ook niet de moeite om overtuigd te worden. 1 Euro of 1.50 is al interessanter, maar om vanaf 6stuks 1 euro korting te geven per stuk is voor ons niet echt interessant. En we willen dit eenvoudig houden. Less is more.

 

De bedoeling was dus eigenlijk van voornamelijk die doos van 6 stuks te ''pushen" en daar een korting op te geven. Maar zo zien we nu dus dat dit veel verder doorgetrokken moet worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Korting kan eveneens verstrekt worden a.d.h.v. ordergrootte. En op basis van registreren. Stel een minimaal orderbedrag in voor franco levering. Daar wordt iedereen blijer van en dat tilt je gemiddelde bestelbedrag op.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.