• 0

Verkopen creatief idee

We hebben inmiddels enkele klanten en mogen steeds vaker een offerte uitbrengen voor guerrilla-acties.

 

Wat mij steeds opvalt, is hoe moeilijk het is om een creatief idee te verkopen. Namelijk zodra je hem "noemt" heb je al prijs gegeven wat,hoe,waarmee,wanneer,waarom en met welke middelen je de klant gaat helpen/bedienen.

 

Tot nu toe zijn onze klanten zo eerlijk geweest om na het "offer" te zeggen: "ja accoord" etc.

 

Maar waar ik bang voor ben is dat er ooit ondernemers komen die zeggen: "nee, doei" en vervolgens zelf het idee gaan uitvoeren eventueel met een derde partij.

 

Hoe gaan jullie (creatieven) hier mee om?

Misschien kan ik zelfs een offerte als voorbeeld ontvangen?

 

Dat zou ons heel erg helpen!

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou het gaat me niet zo zeer om het "vastleggen" van het idee, maar om het offreren van een marketing-idee.

 

Bij het subject wat jij noemt vind ik alleen patenten en geheimhoudingsverklaringen. Het gaat mij juist om het feit dat ik het wel MOET vertellen om het te kunnen verkopen, maar op de een of andere manier toch een beetje "geheim" moet houden totdat de klant de handtekening heeft gezet...lastig lastig....

 

Link naar reactie
  • 0

 

Toch is dit al vaker besproken, zie:

 

link 1

link 2

link 3

 

Mijn standpunt is dat een klant mij slechts één keer zo'n kunstje kan flikken. Bovendien betaalt die toch al een hoog uurtarief voordat-ie überhaupt een voorstel krijgt, dus eigenlijk is er geen probleem. Misschien doe jij er goed aan om niet meteen met voorstellen te komen maar eerst je expertise in het algemeen te verkopen. Gewoon simpel: voordat je het probleem van je opdrachtgever oppakt eerst een afspraak maken dat je denktijd vergoed wordt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dit is waar een portfolio helpt om de klant iets van je te laten kopen zonder dat hij precies weet wat jij voor 'm gaat verzinnen.

Er is bovendien een verschil tussen je strategie vertellen en je tactieken uit de doeken doen.

Mijn ervaring is dat mensen nog niet eens echt uit zijn op dat éne creatieve idee-- eerder op je creatieve input, inspiratie, meedenken en ervaring. Ze vertrouwen op jou voor de uitvoering en resultaat.

Het risico dat iemand met je idee aan de haal gaat is realistisch, maar ik zou me d'r niet druk om maken. Dan is dit vak niet leuk meer :-)

En de meeste mensen zijn betrouwbaar en gaan er wél respectvol mee om, so don't let the rotte appeltjes spoil the fun :-)

(Ik geloof zelf in 'oorzaak en gevolg' (karma) dus dat krijgen ze vanzelf een keer terug, een hele opluchting!)

 

Succes!

Annedien

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad.

Het is niet zo dat als je een offerte maakt dat je dan meteen het hele idee moet uitwerken zodat ze het kunnen jatten.

Je maakt een offerte OM het hele idee uit te gaan werken. Andersom dus ;)

 

Maar ook zoals Annedien zegt:

Het risico dat iemand met je idee aan de haal gaat is realistisch, maar ik zou me d'r niet druk om maken. Dan is dit vak niet leuk meer :-)

 

Vergeet dat zeker niet!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel eens een heel plan geschreven over hoe een school het beste 'online' kon gaan. Waren ze heel enthousiast over en wilden even bedenktijd.

 

Hoor ik niks meer van ze en later blijkt dat iemand anders mijn plan heeft uitgewerkt.

 

Wat ik er van geleert heb? Precies wat ik probeerde duidelijk te maken. Maak niet een plan als offerte maar schrijf in de offerte het maken van een plan.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

De stelling dat je pas ideeën gaat presenteren wanneer je de klant gebonden hebt is denk ik de beste optie.

 

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je het unieke aan jouw aanpak niet in algemene bewoordingen kunt duidelijk maken, zonder je plan prijs te geven. Je noemt al het woord guerilla-acties.

 

Zou het mogelijk zijn om met een offerte te komen waarin je het uitdenken van het plan aanbiedt en die kosten laat vervallen als je het plan ook mag uitvoeren? Dat zou een soort van bonus-malus systeem inhouden. Je kunt natuurlijk ook het ontwerp apart rekenen in plaats van het in de prijs van de uitvoering in te calculeren.

 

Je kunt de twee ook los koppelen en het opstellen van plannen als aparte dienst aanbieden.

 

Voorbeeld:

[pre]

Omschrijving p.st. totaal

=============================================

Ontwerpfase

Opstellen projectplan 200.00*)

Opstellen netwerk architectuur 300.00*)

Ontwerp rekencentrum 1200.00**)

Bekabelingsplan 250.00*)

Opstellen Werkplekconfiguratie 250.00*)

=============================================

Uitvoering (uurtarief)***)

Bekabelen 45.00

Inrichten rekencentrum 65.00

Installeren pc's 55.00

Projektleiding 125.00

Projektrealisatie

(inkoop, planning etc.) 85.00

=============================================

Materialen

(...)

=============================================

Indien de uitvoering aan ons wordt opgedragen,

komen de kosten voor het opstellen van het

projektplan te vervallen.

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

*) Dit zijn meestal standaardoplossingen

**) Hier gaat het om 'voorspelbaar' maatwerk

***) Projektplan zal meer duidelijkheid brengen

[/pre]

Verder geef je in algemene termen aan waar elk van deze onderdelen voor nodig zijn.

 

Heb je hier iets aan?

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.