Jump to content
retail
Verberg

Expres of gewoon een foutje?

vraag

Vandaag lag er een folder van Bart Smit in de bus met een aanbieding van 10% korting op alle Lego.

Onder deze mededeling staat: "bij aankoop van meerdere lego artikelen geldt de korting op het duurste artikel"

 

In eerste instantie dacht ik dat het een foutje was want de klant koopt eerst één artikel loopt evt. de winkel uit en vervolgens pas het tweede artikel zodat hij daar ook de 10% korting op pakt.

Later zat ik er over te denken dat het misschien ook een slimme marketingstruc kan zijn want veel klanten zullen nu denken op bovenstaande wijze extra korting mee te pakken.

 

Hoe denken jullie hierover?

 

 

Link to post
Share on other sites

16 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Veel mensen lezen de regel eronder niet (of niet goed) of hebben alleen via-via van deze actie gehoord zonder die extra informatie. Dat geeft dus een heleboel irritatie bij de kassa, waar niemand op zit te wachten. En als klanten achteraf horen dat ze op een "slimme" manier toch op alle Lego artikelen deze 10% hadden kunnen krijgen voelen ze zich genomen en ook dat kan niet de intentie zijn. Marketing is volgens mij niet bedoeld om ontevreden klanten te genereren.

 

Ik gok dus op een foutje.

 

Als ik trouwens op hun website op "Lego" klik, krijg ik een page-not-found melding. Zou dat dan ook een foutje zijn ... :-)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Intertoys ook 10% korting op het volledige Lego assortiment...

Overigens met dezelfde conditie, korting op het duurste artikel.

 

Als je drie artikelen wilt, dan koop je ze toch alle drie apart?


... doet leuke dingen op internet ...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een actie wordt altijd bedacht met een calculatie e.d. er achter. Altijd zijn er mensen die, in plaats van het waarderen van het aanbod, gaan proberen om de boel te omzeilen door bijvoorbeeld meerdere keren los af te rekenen etc. Be happy with it, doe het lekker maar bij een kleinere winkelier komt zoiets erg vervelend over. Dat het nu toevallig ketens zijn is prima, maar ook daar is gewoon een leuke actie bedacht, daaromheen gaan shoppen levert ze waarschijnlijk alleen maar publiciteit op (net zoals bij de AH acties). Die kunnen het waarschijnlijk zelfs nog wel waarderen.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Expres wat mij betreft. Er staat in kapitalen 10% korting, dat zit in het hoofd. Eenmaal bij de kassa op een drukke zaterdag gaan weinig mensen voor een paar euro (of minder) opnieuw in de rij.

 

De slimme winkel maakt dus een bord met de actie waar de voorwaarden duidelijk (beter als de advertentie) te lezen zijn voor de mensen bij de kassa zijn zodat ze even boos kunnen worden maar dan bedenken dat ze voor die paar cent niet meer opnieuw in de rij gaan. Enkele mensen zullen de Lego uit de kar leggen. Maar de meeste zullen het niet doen omdat ze zich schamen dat ze niet goed gelezen hebben (dus én niet zo slim) zijn én de korting nodig te hebben.

 

Winkels die geld terug geven lopen hierdoor wel het risico op heel veel retouren.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Desondanks zelfs met die korting is Lego vaak bij andere winkels goedkoper te krijgen. Gelukkig hebben we in Hilversum een Toychamp met een enorm assortiment, wat nog goedkoper is dan Intertoys en Bart Smit. En ook de Makro heeft wel eens interessante aanbiedingen.


Zelfstandige loonslaaf

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Ik sluit me aan bij Hans, ik denk dat het expres zo vermeld is.

 

Het sterretje is duidelijk aangegeven waardoor je meteen weet dat er een MAAR in het spel is.

 

Ík verwacht dat de marketeers stiekem hopen dat mensen die meer lego artikelen nodig hebben, meerdere personen (hun man of vrouw, maar natuurlijk liefst kinderen) meenemen en die ieder 1 artikel laten afrekenen. Uiteraard met de hoop dat deze personen dan ook ander speelgoed meenemen uit de winkel.

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Desondanks zelfs met die korting is Lego vaak bij andere winkels goedkoper te krijgen. Gelukkig hebben we in Hilversum een Toychamp met een enorm assortiment, wat nog goedkoper is dan Intertoys en Bart Smit. En ook de Makro heeft wel eens interessante aanbiedingen.

 

In de Toys XL folder, die overigens in het zelfde folderpakket zat, op alle Lego 3 halen 2 betalen.

Na enig rekenwerk van mijn vrouw i.v.m. de aanschaf van 3 grote gebouwen met een totaal van 260,00 is Toys XL voorlopig de beste optie want dan betalen we nu 195,00.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het is een familie traditie geworden dat we het laatste weekend van de herfstvakantie een weekend weg gaan en dat de kids en papa zich helemaal te buiten gaan aan Lego. Dus deze acties zijn meer dan welkom!!! :)

 

Toys XL heeft overigens maar een beperkt assortiment en ze zijn 'flink' aan de prijs... Ik raad je vrouw aan die drie dozen ook bij concullega's op te zoeken.


... doet leuke dingen op internet ...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Veel mensen lezen de regel eronder niet (of niet goed) of hebben alleen via-via van deze actie gehoord zonder die extra informatie. Dat geeft dus een heleboel irritatie bij de kassa, waar niemand op zit te wachten. En als klanten achteraf horen dat ze op een "slimme" manier toch op alle Lego artikelen deze 10% hadden kunnen krijgen voelen ze zich genomen en ook dat kan niet de intentie zijn. Marketing is volgens mij niet bedoeld om ontevreden klanten te genereren.

 

Het is in ieder geval geen handige actie zo. Persoonlijk zou ik nog best in staat zijn te gaan eikelen als ik er achteraf achter kwam.. gewoon de goedkopere artikelen ruilen (binnen 14 dagen met bon?) en doodleuk opnieuw, 1 voor 1, afrekenen.

 

Ik denk dat ze er gewoon niet zo bij stil hebben gestaan. Je zie vaak betere constructies waarbij je bijvoorbeeld het goedkoopste artikel voor de halve prijs krijgt bij aanschaf van 2 stuks, waardoor het aantrekkelijk is er 2 ipv 1 te kopen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Eenmaal bij de kassa op een drukke zaterdag gaan weinig mensen voor een paar euro (of minder) opnieuw in de rij.

Een pragmatische caissière heeft hier een prima oplossing voor: "U vindt het vast wel goed als ik de drie lego dozen apart met u afreken, dan krijgt u namelijk op iedere doos 10% korting ..."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nou ben ik toevallig uitbater van een Lego website :) (www.lowlug.nl)

Wij zien dit dus heel vaak voorbij komen, dit soort acties. Niet alleen deze winkel maakt zich er schuldig aan.

 

Deze actie is overigens wel heel vergaand, de constructie van dat alleen het duurste artikel 10% geeft had ik nog niet gezien.

Bij ons op het forum is inderdaad ook al geopperd dat je dan gewoon meerdere keren langs de kassa moet lopen.

Vaak is het wel dat je niet 3 dezelfde dozen mag hebben bij 3 halen 2 betalen (ToysXL).

Wat heel vaak gebeurt is "opprijzen" voor afprijzen. De uiteindelijk aanbiedingsprijs is dan de Lego adviesprijs.

 

Overigens, Bart Smit, Intertoys en ToysXL zijn echt de duurste zaken. Goedkope Lego koop je via het web.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat heel vaak gebeurt is "opprijzen" voor afprijzen. De uiteindelijk aanbiedingsprijs is dan de Lego adviesprijs.

 

Eerst de prijs verhogen en dan terug naar de oorspronkelijke als aanbieding is iets dat je veel ziet, en voor zover ik weet ook wel een redelijk bewezen marketingconcept. Grappigste voorbeeld vind ik bijvoorbeeld candybars die over de tijd steeds een paar gram lichter worden. Zo gaat het van bijv 80 naar 65 gam, en op dat punt kun je met bombarie "nu gratis 25% extra" roepen om weer aan die 80 gram te komen.

 

Wat lego betreft zal men profiteren van niet-transparante prijzen bij impulsaankoop... kinderen die jengelen dat ze het willen hebben, en het is nog in de aanbieding ook - das een snelle sale. Lego enthousiastelingen en verzamelaars zullen zich ongetwijfeld wel van prijsvergelijkingen bedienen en concluderen dat de standaardprijs elders onder de aanbiedingsprijs van zo'n keten kan liggen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Expres - natuurlijk zijn er een paar mensen die 1 voor 1 artikelen gaan afrekenen. Dat weet men van tevoren en dat vindt men goed of heeft men al ingecalculeerd. Over het algemeen weet men dat bij kortingen op gewilde artikelen sommige consumenten zoveel mogelik inkopen van het betreffende artikel, terwijl het eigenlijk alleen bedoelt is als lokkertje voor de klant en dat je er dus maar eentje van koopt, niet gaat hamsteren, maar zoiets kan men toch niet voorkomen.


Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Voorheen had de Etos ook een actie met het inruilen van een lege mascara, gel, wax, etc. tegen een nieuw huismerk-product.

Echter hierbij gold dat slechts 1 artikel ingeruild mocht worden.

Na een discussie met de kassiere zag die toch ook in dat het loos was om overige Etossen af te moeten rijden om daar in te mogen ruilen, en gaf ze betreffend product wel mee.

 

Vriendin kreeg echter absoluut geen twee producten mee. Vraag me af of zo'n actie nu de naam van Etos (of in dit geval Bart Smit) bevorderd als je via omslachtige (irriterende) manieren de volle potentie uit een dergelijke actie kan trekken.

Lijkt mij niet het meest geschikt.


"All human endeavor is either an attempt at impressing the opposing gender or subjugating an opposing rival." -SvdB

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 54 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept