• 0

Inkoop particulieren

Hallo,

 

Ik heb al veel gelezen over dit onderwerp, maar nog steeds niet echt een bevredigend antwoord gekregen.

Ik wil een onderneming starten waarbij ik van verschillende particulieren gekweekte tropische vissen wil kopen en deze doorverkopen naar verschillende winkels. Deze particulieren zijn hobbisten en zullen daarom deze inkomsten niet opgeven aan de belasting. Ik krijg geen bon van hen en zal hierdoor ook geen BTW kunnen aftrekken van de inkoop.

Wat moet ik precies in de administratie zetten aan gegevens van deze particulieren? Of is inkoopprijs en omschrijving van de aankoop genoeg?

 

Al vast heel erg bedankt voor jullie reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals altijd moet je aannemelijk kunnen maken dat je de kosten/uitgaven hebt gemaakt.

Daarbij is het natuurlijk makkelijker als je een factuur, een kwitantie of in ieder geval een bankafschrift hebt waaruit dat blijkt.

 

Maar als je voor bijvoorbeeld inkopen helemaal geen kwitanties kan krijgen, zoals kennelijk in dit geval, dan HOEF je dat niet te hebben (sterker nog: je KAN het helemaal niet hebben, want je moet – neem ik aan – contant betalen en krijgt dus geen betalingsbewijs).

Dan moet je op een andere wijze aannemelijk kunnen maken dat je dit niet ‘uit je duim zuigt’.

 

Je moet sowieso de inkopen ergens noteren, in een inkoopboek of misschien in een spreadsheet of wat dan ook, en dit ook in de financiële administratie verwerken natuurlijk.

Wat je precies moet noteren, dat is toch een beetje aan jou (en misschien ook afhankelijk van de bedragen waar het om gaat).

Ik zou, als minimum, zeggen: datum, bedrag, en omschrijving (aantallen? of valt het aantal vissen misschien niet te tellen…? nooit geprobeerd, eigenlijk).

Maar je kan natuurlijk ook de naam en het adres van de verkoper erbij zetten.

 

En eigenlijk vraag ik me af: Waarom laat je ze niet een kwitantie paraferen?

Dan heb je ook een betalingsbewijs, voor het geval alle vissen doodziek blijken te zijn of zo (ook een soort ‘garantiebewijs’, dus).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een kwitantie tekenen zijn de meerste hobbisten nogal huiverig voor... Het gaat om bedragen van rond de 200-400 euro per keer (vissen van rond de 15-30,- per stuk).

Inderdaad datum, bedrag, omschrijving en aantallen was wel het minimale waar ik aan zat te denken, maar omdat het allemaal om contante aankopen gaat vroeg ik me af of ik dan niet meer gegevens moet noteren?

Link naar reactie
  • 1

Je hebt op de vissenmarkt 12 vissen gekocht. Je neemt een A5je en daar noteer je op dat je 12 vissen hebt ingekocht voor welk bedrag. Dat A5je behandel je in je boekhouding als een gewone inkoop-rekening en dus wordt dat ook netjes gearchiveerd. Dat is ook wel logisch want als jij die vissen weer verkoopt, komt er wel een factuur van en ik neem aan dat ze niet zo snel jongen, dat er ineens honderd keer zoveel vissen te verkopen zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.