• 0

zelfregulering: goeie of slechte zaak?

Misschien is dit geen onderwerp voor een forum als HL, maar dat merken we vanzelf. Het wemelt in NL van de zogenaamde zelfreguleringsinstituten. Per sector en branche komen belanghebbenden bijeen om gedragscodes af te spreken en zelfs sancties op te leggen aan bedrijven die de code doorbreken. Een voorbeeld is de reclamecodecommissie.

 

Voor de overheid is dat mooi makkelijk. De discussie over wetgeving en regulering die in het parlement zou moeten plaatsvinden, wordt zo naar de sector afgeschoven. "Regel dat maar onderling" zegt de wetgever.

 

In praktijk kom ik steeds weer voorbeelden tegen waarbij ik de indruk heb dat die zelfregulering gebruikt wordt om de mededinging te beperken. Een bedrijf dat zich wel houdt aan de wet maar niet aan de codes, wordt het leven lastig gemaakt. Zelfregulering is eigenlijk de economische variant van sociale controle. Gij zult op zondag ten kerke gaan! Ik zie echter zelden dat iemand daar een vraagteken bij plaatst. Zijn er mensen hier die goeie of slechte ervaringen hebben met zelfregulering?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Als de concurrentie op grond van gedragcodes of andere vormen van zelfregulering wordt beperkt dan handelt de desbetreffende branche of sector in strijd met de wet. Zelfregulering is in dat geval verwerpelijk, maar voor het overige zie ik alleen maar voordelen aan zelfregulering. Ik ben er zeker niet voor dat de overheid zich maar overal in mengt.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.