• 0

Contract beëindigd door afnemer, wat zijn mijn rechten?

Mijn bedrijf heeft een contract met een gemeente voor het leveren van een bepaalde dienst. Die overeenkomst is afgelopen zomer getekend, en in het contract staat de einddatum van 31 december 2011, met de optie van stilzwijgend verlengen daarna.

 

Mij is (mondeling) meegedeeld dat de gemeente uit bezuinigingsoverweging mijn dienst helemaal schrapt per 1-1-2011.

Dit gaat hen alleen geld kosten, maar dit terzijde (ik heb een dienst die ook echt aantoonbaar geld oplevert).

Wat kan ik nu doen? Ik heb toch gewoon een overeenkomst voor een expliciet benoemd aantal uren over een expliciet benoemde periode? Ik heb een paar mensen in dienst, en dat is mede gebaseerd op dit contract.

 

Ik ga morgen contact opnemen met mijn bedrijfsrechtsbijstand, maar wellicht dat hier al mensen zitten die vaker met dit bijltje gehakt hebben en me wat gerust kunnen stellen... (hoop ik).

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Saskia,

 

Ik meen uit je verhaal te kunnen opmaken ("Dit gaat hen alleen geld kosten") dat je in je overeenkomst een clausule hebt opgenomen voor tussentijdse opzegging. Daarbij is geregeld welke compensatie jij krijgt als de gemeente het contract opzegt. De gemeente maakt nu wellicht gebruik van die opzeggingsclausule en betaalt de overeengekomen "boete". Daar lijkt mij dan niets mis mee.

 

Ik begrijp dat je het risico op opzegging door de opdrachtgever niet meegenomen hebt bij het aannemen van je medewerkers? Zijn dit allemaal vaste contracten tot eind 2011? En wat is de opzegtermijn voor de opdrachtgever?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Nee, er is geen opzeggingsclausule in opgenomen.

 

Wij leveren een dienst die de gemeente daadwerkelijk geld oplevert (nichemarket, dus ik vind het lastig om er wat meer over te zeggen). Als men die dienst niet meer afneemt moet de gemeente meer geld gaan uitgeven.

Laten we die zin even vergeten over die besparing :)

 

Er is afgesproken dat het contract geldt tot 31-12-2011 en dat er per jaar meer dan 1300 uur wordt afgenomen.

Het gaat dus over forse bedragen.

Er is geen opzeggingsclausule opgenomen en de gemeente heeft deze dienst al jaren afgenomen. Het gaat om een dienst die een gemeente geacht wordt uit te voeren en die uitbesteed is aan ons.

Het is een beetje een "oeps we moeten bezuinigen en nu snijden we dat snel weg, dan is de raad tevreden".

Er zit ook geen opzegtermijn in het contract.

 

Wat betreft mijn personeel, wij leveren deze dienst bij nog veel meer gemeenten, dus we zijn niet afhankelijk. Het is echter wel een grote klant en verder vraag ik me af of dat zo maar kan.

Je hebt toch niet voor niks een contract?

 

Link naar reactie
  • 0

Om hier een uitspraak over te kunnen doen zul je de precieze tekst van het contract moeten zien. Je hebt het bijvoorbeeld over "meer dan 1300 uur" maar wat staat er in het contract als er minder dan 1300 uur besteed worden? Krijg je dan toch voor 1300 uur betaald? Is het een volledig contract met alle voorwaarden erin of wordt er verwezen naar jouw algemene voorwaarden? In het laatste geval, is er nog correspondentie geweest waarin de opdrachtgever alsnog zijn eigen voorwaarden van toepassing heeft verklaard?

 

Ik begrijp dat je hier geen details wilt prijsgeven, dus dan is het inderdaad het handigst om dit "off-line" met een jurist te bespreken die je inzage kunt geven in de overeenkomst en de bijbehorende correspondentie.

Link naar reactie
  • 0

Met 1300 uur heb je al gauw te maken met contracten waarbij in ieder geval het gemeentelijke inkoopbeleid een rol speelt ( lees: de interne aanbestedingsrichtlijnen). Nu heb ik redelijk wat kennis van gemeenten, inkoopbeleid en contracten. Het komt mij vreemd voor als in het geheel geen bepalingen zijn opgenomen die een voortijdige beëindiging mogelijk maken.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Met de eerdere vraagstellers ben ik het eens dat allereerst beoordeeld moet worden of er een mogelijkheid van tussentijdse beëindiging bestaat. Bestaat die, dan zal er conform die mogelijkheid afgehandeld moeten worden.

 

Bestaat die mogelijkheid niet, dan zal de klant in theorie gedwongen kunnen worden de dienst af te nemen of anders kun je als leverancier ontbinden en de klant aanspreken op de gemiste winst.

Link naar reactie
  • 0

Jij zegt dat het de gemeente geld oplevert. Dan is het raar om te gaan bezuinigen, wellicht is de toegevoegde waarde cq. winst niet helemaal duidelijk? Probeer eerst eens te achterhalen wat de achterliggende reden is want bezuinigen terwijl iets winst oplevert vind ik een vreemde combinatie!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Jij zegt dat het de gemeente geld oplevert. Dan is het raar om te gaan bezuinigen, wellicht is de toegevoegde waarde cq. winst niet helemaal duidelijk? Probeer eerst eens te achterhalen wat de achterliggende reden is want bezuinigen terwijl iets winst oplevert vind ik een vreemde combinatie!

Dat soort see no evil, hear no evil politiek is niet vreemd: de ene keer wordt er bezuinigd op personeel, om dezelfde capaciteit tegen een hoger tarief extern in te huren, de andere keer worden externe duurcontracten geschrapt, om de werkzaamheden met eigen personeel in te gaan vullen of bijvoorbeeld op kortlopende contracten uit te besteden. In elk van die gevallen zal de betreffende begrotingspost waarop bezuinigd moest worden ook daadwerkelijk een bezuiniging laten zien, omdat de kosten op een andere plek ' verstopt ' worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels contact gehad met mijn rechtsbijstand verzekering en de zaak voorgelegd.

Het contract kan niet opengebroken worden want er staat geen tussentijdse opzeg mogelijkheid in.

Ofwel, mijn zaak staat erg sterk.

 

We zitten trouwens onder de aanbestedingsrichtlijn ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat soort see no evil, hear no evil politiek is niet vreemd: de ene keer wordt er bezuinigd op personeel, om dezelfde capaciteit tegen een hoger tarief extern in te huren, de andere keer worden externe duurcontracten geschrapt, om de werkzaamheden met eigen personeel in te gaan vullen of bijvoorbeeld op kortlopende contracten uit te besteden. In elk van die gevallen zal de betreffende begrotingspost waarop bezuinigd moest worden ook daadwerkelijk een bezuiniging laten zien, omdat de kosten op een andere plek ' verstopt ' worden.

Dat dus.

Mijn dienst wordt geschrapt ten faveure van een externe die graag in vaste dienst wil en daarvoor het budget van mijn dienst weg sluist naar zijn nieuw op te zetten winkeltje binnen die gemeente.

 

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou als ik jou was wel zo snel mogelijk duidelijkheid proberen te krijgen. Als er inderdaad voor de afnemer geen mogelijkheid tot tussentijdse beëindiging blijkt te zijn, dan zouden ze er nu wellicht nog voor kunnen kiezen om het aannemen van die externe op te schorten om niet met dubbele kosten te worden geconfronteerd. En mocht beëindiging wel mogelijk zijn dan is het voor jou van belang dat je dat zo vroeg mogelijk weet. Dus misschien maar even navraag doen bij degene die jou mondeling heeft geinformeerd?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb met de rechtsbijstand besproken hoe of wat.

Ik ga nu eerst nog een keer informeel (want het mededelen ging ook informeel) wijzen op het contract. Als ze dan daadwerkelijk gaan opzeggen (schriftelijk), dan ga ik de zaak bij de rechtsbijstand neerleggen en zij handelen het dan af.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In een situatie als deze lijkt mij een kort geding om een verbod te vragen om in strijd met de overeenkomst een ander te contracteren de meest logische weg.

Voor de goede orde, er wordt niet een ander ingehuurd om de dienst te doen. De dienst wordt gewoon niet meer gedaan dan.

De externe heeft het budget voor mijn dienst naar zijn eigen op te zetten winkeltje verhuisd om zodoende in vaste dienst te kunnen treden.

Ja, klinkt zuur, maar dat is het ook eigenlijk. ::)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.