Jump to content
Romano Sandee
Verberg

Hoe beschermen nieuwe dienst?

vraag

Hallo medeondernemers,

 

Al enige tijd ben ik bezig om een nieuwe dienst binnen mijn branche (massage) te ontwikkelen. De dienst is volledig nieuw en zal omstreeks 2011 de markt in worden gezet. Echter zijn er een aantal zaken die ik eerst op orde moet hebben om deze dienst goed te beschermen. Echter is mij nog steeds erg onduidelijk waar of bij wie ik wezen moet.

 

Ik wil dus een nieuwe dienst gaan beschermen. In eerste instantie wil ik hier uiteraard het domeinnaam (is nog vrij) voor registreren waarmee je laat zien in mijn ogen dat je de eerste ermee bent (ik weet alleen niet in hoeverre dit rechtsgeldig is). Daarnaast zou ik het merk kunnen registreren. Maar in hoeverre is het interessant hierin als je je idee wilt beschermen zodat niemand anders zomaar jouw dienst mag gaan toepassen?

 

Daarnaast kun je op je idee octrooi aanvragen. Kan dit eigenlijk voor diensten? En dien je in detail de handelingen voor de dienst in schrift te verwoorden, of ook in afbeeldingen of videomateriaal?

 

En ik ooit eens gelezen dat je ideeën ook bij een notaris kan vastleggen. In hoeverre heb je dan rechten om eigenlijk een ander te "verbieden" jouw dienst te kopiëren? En kun je dit überhaupt verbieden?

Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Hallo medeondernemers,

 

In eerste instantie wil ik hier uiteraard het domeinnaam (is nog vrij) voor registreren waarmee je laat zien in mijn ogen dat je de eerste ermee bent (ik weet alleen niet in hoeverre dit rechtsgeldig is).

 

Lijkt me niet. Stel dat ik nu "reizennaarsaturnus.nl" registreer, dan is dat toch geen bewijs dat ik daar de eerste mee ben op welke manier dan ook?

 

Hoe belangrijk is registratie?, want ik denk persoonlijk dat het lastig wordt.

 

Is het niet beter juist maximale bekendheid te geven aan de nieuwe Romanosage, romanomassage of Romanomethode?

Net zoiets als met je tweurtochten :), en zo juist voordeel te hebben bij copycats?

 

 

Frans

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo Frans,

 

Misschien heb je wel gelijk, maar het idee erachter is om er uiteindelijk cursussen/ workshops in te gaan geven en daardoor een certificaat ontvangen en de massage "officieel" mogen uitvoeren. Ik wil dus voorkomen dat mensen van te voren het merk zo gaan noemen. Vandaar mijn vraag, want ik vond in het forum niet een eenduidig antwoord voor het vastleggen van een dienst, want ik weet niet in hoeverre dat hetzelfde is.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een merk kun je best beschermen. Gelukkig geen methodes / ideen.

 

Misschien een goed voorbeeld:

 

Zumba is volgens mij beschermd merk - dat wil niet zeggen dat niemand meer "swingend mag dansen" - je mag het zonder toestemming gewoonweg geen zumba noemen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb van de week ook het octrooicentrum benaderd. Wellicht interressant om hen mailtje te tonen;

 

Patent krijg je op een uitvinding, waarbij je een nieuwe technologie wil gaan beschermen.

 

Voor de meest gangbare beschermingen zie hieronder:

 

Het auteursrecht: Door het maken van een letterkundig, wetenschappelijk of kunstzinnig werk, kan men meteen aanspraak maken op het auteursrecht, maar zekerheid heeft men pas na een gerechtelijke uitspraak. Voorbeelden waarop auteursrechtelijke bescherming rusten zijn: een tekst, een kunstwerk, gebruiksaanwijzingen, spelregels, brochures, video's en ander promotiemateriaal, foto's, sieraden, tekeningen, schaalmodellen en bouwwerken.

 

© Dit teken wordt gebruikt om auteursrecht te claimen. Iedereen is vrij om het teken te gebruiken. Indien nodig zal de rechter bepalen of terecht gebruik is gemaakt van het teken. In Nederland is het niet noodzakelijk het ©-teken te gebruiken om auteursrecht te kunnen claimen op een 'origineel werk'.

Aan het auteursrecht zijn geen kosten verbonden en de bescherming geldt wereldwijd.

Zie voor verdere info: www.auteursrecht.nl

 

 

Het merkenrecht: De Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) zegt dat als merk kunnen worden beschouwd alle grafisch af te beelden tekens die in staat zijn de waren of diensten van een onderneming te onderscheiden. Kortom, een merk is een teken, bedoeld om de producten en diensten van elkaar te onderscheiden.

 

Dat kan een woord zijn, een logo, een symbool, een kleur, een vorm of een combinatie hiervan. De mogelijkheden zijn legio. Een merk moet onderscheidend zijn om verwarring bij het publiek te voorkomen, want bij het zien van het teken weet de consument of klant dat het product of de dienst afkomstig is van één onderneming. Een merk moet het publiek houvast geven in het overweldigende keuze-aanbod van producten en diensten.

Zie voor verdere info: http://www.boip.int/nl/homepage.htm

 

Inmiddels is het domein voor de dienst al geregistreerd en heb ik ervoor gekozen het merk te gaan deponeren.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 145 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept