• 0

Lastige constructie samenwerken met USA. Moet ik nu wel of geen BTW rekenen?

Goedendag,

 

Wij hebben een constructie alsvolgt met een amerikaanse webshop met ballonnen en ballondecoraties:

 

De partner in USA verkoopt via internet ballonnen en bezorgt deze door geheel USA.

 

Nu heeft hij ook een Nederlandse versie voor ons gemaakt met de zelfde prijs voor ballonnen als die hij in de USA rekent.

 

De volgende situatie doet zich voor:

 

Een Amsterdamse bezoeker bestelt op die Nederlandse versie een ballondecoratie.

Hij betaalt aan de Amerikaanse eigenaar.

De eigenaar geeft ons in NL de opdracht om deze decoratie in Amsterdam te gaan bezorgen.

Nadien krijgen wij een provisie van deze opdracht door de USA eigenaar op onze NL rekening gestort.

 

Nu is mijn vraag:

 

Zoals ik al aangaf zijn de prijzen van de ballonnen op de USA website en de NL website hetzelfde. Moeten wij de prijzen op de NL versie nu verhogen met 19% BTW?

 

Deze situatie wordt niet echt op de site van de BD uitgelegd dus ik hoop dat iemand op HL ons meer kan vertellen hierover.

 

Alvast enorm bedankt.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jij bent een Nederlandse ondernemer, neem ik aan.

En je hebt kennelijk een Amerikaanse klant die opdrachten geeft om ballonnen te decoreren. Vervolgens betaalt hij een bepaalde % van zijn verkoop aan jullie als provisie.

Dat klopt toch?

 

Dan moet je op je factuur aan deze Amerikaanse klant geen BTW berekenen.

Zie ook:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/eubtw2010/diensten/diensten-03.html#P58_5074

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt helemaal ja. Alleen, zal hij ons een creditnota sturen.

 

Op de URL die je noemt staat: Vraag de Canadese belastingdienst of en hoe u aangifte in Canada moet doen.

 

Moeten wij daar deze zelfde situatie aan hen voorleggen? Ik bedoel, kan het dan ook zo zijn dat we wel aangifte in USA moeten doen of?

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Het enige dat jij doet is een dienst leveren aan een amerikaans bedrijf en je voert alle werkzaamheden in NL uit. Dat is de situatie die je uit moet zoeken. De transactie tussen klant en amerikaans bedrijf heb je niets mee te maken. Hij moet mogelijk wel BTW ergens betalen maar dat is dus zijn transactie.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt helemaal ja. Alleen, zal hij ons een creditnota sturen.

 

Volgens de Nederlandse BTW-wetgeving moeten jullie een factuur versturen aan de Amerikaan en hij niet aan jullie. Er moet m.i. dus wel degelijk een factuur opgesteld worden zonder BTW (er vanuit gaande dat het decoreren van balonnen niet onder de post cultuur valt), maar met vermelding van de gegevens van de Amerikaanse afnemer. De fiscus moet nl kunnen controleren dat het om een in de VS geregistreerde ondernemer gaat.

 

De VS kent - voor zover mij bekend - op federaal niveau geen BTW-heffing. BTW heffing is in de VS een zaak van de afzonderlijke Staten, die al dan niet een soort BTW-heffing hebben.

 

Het meest logische lijkt mij, mocht er in de VS een dergelijke heffing verschuldigd zijn, dat dit dan het pakkie an van jullie afnemer is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet eigenlijk niet veel van de fiscus in de US, maar ik kan mij ook niet voorstellen dat je als NL-ondernemer daar moet aankloppen omdat je (in NL!) een dienst aan een US-ondernemer verricht. En ook nog eens (neem ik aan) in NL aflevert.

Lijkt mij erg ver gezocht.

 

Overigens kan je mijns inziens wel een creditnota van de klant als je eigen factuur verwerken.

Dat doe je normaal gesproken ook met creditnota’s van Google en soortgelijken.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet eigenlijk niet veel van de fiscus in de US, maar ik kan mij ook niet voorstellen dat je als NL-ondernemer daar moet aankloppen omdat je (in NL!) een dienst aan een US-ondernemer verricht. En ook nog eens (neem ik aan) in NL aflevert.

Lijkt mij erg ver gezocht.

 

Dit hangt af van de BTW of vergelijkbare wetgeving in het land van de afnemer.

 

Overigens kan je mijns inziens wel een creditnota van de klant als je eigen factuur verwerken.

Dat doe je normaal gesproken ook met creditnota’s van Google en soortgelijken.

 

Als ondernemer ben je verplicht om zelf een factuur op te stellen van de diensten die je verricht, die bovendien aan een aantal eisen moeten voldoen.

 

Met een credit-nota van de afnemer loop je het risico dat de fiscus deze niet als rechtsgeldige factuur beschouwt en dat je alsnog BTW moet afdragen.

 

Link naar reactie
  • 0

[....]

 

Als ondernemer ben je verplicht om zelf een factuur op te stellen van de diensten die je verricht, die bovendien aan een aantal eisen moeten voldoen.

 

Met een credit-nota van de afnemer loop je het risico dat de fiscus deze niet als rechtsgeldige factuur beschouwt en dat je alsnog BTW moet afdragen.

 

Belastingdienst.nl:

Alle berichten of papieren stukken met de hiervoor genoemde verplichte gegevens kunnen als factuur worden beschouwd, ongeacht onder welke benaming of met welke bestemming u deze uitreikt (zoals rekeningen, nota's, aktes, declaraties, kwitanties of bonnen). Facturen die niet aan de wettelijke eisen voldoen, moet u aanpassen aan deze eisen.
Lijkt me niet en zou veel ondernemers in de problemen brengen voor allerlei online dienstverleningen waar creditnota's dagelijkse kost zijn.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Belastingdienst.nl:

Alle berichten of papieren stukken met de hiervoor genoemde verplichte gegevens kunnen als factuur worden beschouwd, ongeacht onder welke benaming of met welke bestemming u deze uitreikt (zoals rekeningen, nota's, aktes, declaraties, kwitanties of bonnen). Facturen die niet aan de wettelijke eisen voldoen, moet u aanpassen aan deze eisen.

 

Lijkt me niet en zou veel ondernemers in de problemen brengen voor allerlei online dienstverleningen waar creditnota's dagelijkse kost zijn.

 

De Belastingdienst stelt zelf - volgens jouw citaat - dat facturen die niet aan de wettelijke eisen voldoen door de ondernemer aangepast moeten worden.

 

Waarom zou dat dan niet gelden voor de creditnota's? Het feit dat een bepaalde handelswijze dagelijkse kost is, wil nog niet zeggen dat deze rechtens juist is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk is het niet helemaal 100% te zeggen, als je verder niet weet hoe de US creditnota straks eruit zal zien.

(Even voor de duidelijkheid: Dit gaat nu alleen over de vraag of je kan volstaan met de creditnota, of dat je een eigen factuur moet maken!)

 

Stel dat de creditnota werkelijk alle verplichte gegevens bevat: Dan denk ik niet dat de NL-ondernemer alsnog een eigen factuur naar US moet sturen.

Er bestaat tenslotte zaken als ‘selfbilling’ (de afnemer maakt namens de leverancier de factuur op) en ‘third-party-billing’ (een derde maakt namens de leverancier de factuur op).

 

Stel dat de creditnota allerlei gebreken vertoont: Dan maak je toch gewoon je eigen factuur (met de vermelding “Reeds betaald d.d. xx-xx-xxxx” of zoiets erop!), die je vervolgens naar US stuurt.

 

De aansprakelijkheid voor de juistheid van de factuur ligt natuurlijk bij de leverancier (Marcel, dus).

 

Link naar reactie
  • 0

Belastingdienst.nl:

Alle berichten of papieren stukken met de hiervoor genoemde verplichte gegevens kunnen als factuur worden beschouwd, ongeacht onder welke benaming of met welke bestemming u deze uitreikt (zoals rekeningen, nota's, aktes, declaraties, kwitanties of bonnen). Facturen die niet aan de wettelijke eisen voldoen, moet u aanpassen aan deze eisen.

 

Lijkt me niet en zou veel ondernemers in de problemen brengen voor allerlei online dienstverleningen waar creditnota's dagelijkse kost zijn.

 

De Belastingdienst stelt zelf - volgens jouw citaat - dat facturen die niet aan de wettelijke eisen voldoen door de ondernemer aangepast moeten worden.

 

Waarom zou dat dan niet gelden voor de creditnota's? Het feit dat een bepaalde handelswijze dagelijkse kost is, wil nog niet zeggen dat deze rechtens juist is.

Je moet wel aan de eisen voldoen maar wie de factuur stuurt, en dat is wat de vraag was, maakt aldus de pagina van de belastingdienst niets uit. Dat je aan de factuurvereisten moet voldoen is logisch.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Je moet wel aan de eisen voldoen maar wie de factuur stuurt, en dat is wat de vraag was, maakt aldus de pagina van de belastingdienst niets uit. Dat je aan de factuurvereisten moet voldoen is logisch.

 

OK, dan had ik je verkeerd begrepen. De factuur mag inderdaad ook uitgereikt worden door de afnemer of een derde. Blijft nl zaak om vanuit het buitenland verstuurde credit-nota's (waar men doorgaans niet op de hoogte is van de NL factuur eisen) goed na te kijken en eventueel aan te passen.

Link naar reactie
  • 0

V.w.b. de factuur cq creditnota wachten we die even af. In ieder geval heb ik nu de USA partner gevraagd om voor de NL website geen BTW toe te voegen aan de prijzen op de webshop.

 

Tnx.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Btw is niet echt mij ding, maar die conclusie kan ik nog niet helemaal trekken. Zie ook de opmerking van djluc daarover. De antwoorden gaan over jouw relatie met de opdrachtgever, niet over de relatie opdrachtgever - NL afnemer.

Het enige dat jij doet is een dienst leveren aan een amerikaans bedrijf en je voert alle werkzaamheden in NL uit. Dat is de situatie die je uit moet zoeken. De transactie tussen klant en amerikaans bedrijf heb je niets mee te maken. Hij moet mogelijk wel BTW ergens betalen maar dat is dus zijn transactie.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.