• 0

Suppletie en kleine ondernemersregeling

Beste,

 

Ik ben sinds één jaar zelfstandige. Vorig jaar heb ik een aantal opdrachten gehad waardoor mijn ontvangen BTW onder de KOR viel.

Nu is dit mijn tweede jaar en loop ik tegen het volgende op:

Ik heb het eerste en tweede kwartaal mijn omzetbelasting ingediend. Echter hierbij heb ik geen rekening gehouden met mijn zakelijke kosten (ik was in de veronderstelling dat ik dit aan het einde van het jaar kon doen)

Nu wil ik suppletie toepassen omdat ik - door de zakelijke kosten - onder de KOR regeling val. Hoe kan ik dit het beste doen? Online of middels een brief aan het einde van het jaar. Of kan ik online suppletie toepassen op de eerdere kwartalen?

 

Daarnaast vroeg ik mij af wat er gebeurd als ik in kwartaal 3 een aanzienlijk bedrag aan BTW moet betalen terwijl aan het einde van het jaar ik in aanspraak kom voor een kleine ondernemersregeling. Kan ik dit nog in het laatste kwartaal corrigeren? En betaald de belastingdienst dan de betaalde BTW terug?

 

Ik heb al meerdere malen op het forum gezocht maar tot op heden niks kunnen vinden waarin dit stapsgewijs wordt uitgelegd.

 

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft. Groet,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Je mag de KOR elk kwartaal verrekenen, maar ook 1 keer in het jaar bij de aangifte van het 4de kwartaal of desnoods via een suppletie aangifte. Als dat tot een teruggave van reeds afgedragen BTW leidt, is dat geen probleem.

 

De BTW op kosten moet je in principe verrekenen in het aangiftetijdvak waarin de kosten zijn gemaakt, maar als je dit vergeten bent, zou ik dit gewoon bij de eerstvolgende aangifte rechttrekken.

 

Als je structureel onder de KOR valt, kun je overwegen een verzoek in te dienen om een jaaraangifte. Je hoeft dan maar 1 keer per jaar (achteraf) BTW aangifte te doen. Scheelt weer in de administratieve last.

Link naar reactie
  • 0