• 0

Suppletie en kleine ondernemersregeling

Beste,

 

Ik ben sinds één jaar zelfstandige. Vorig jaar heb ik een aantal opdrachten gehad waardoor mijn ontvangen BTW onder de KOR viel.

Nu is dit mijn tweede jaar en loop ik tegen het volgende op:

Ik heb het eerste en tweede kwartaal mijn omzetbelasting ingediend. Echter hierbij heb ik geen rekening gehouden met mijn zakelijke kosten (ik was in de veronderstelling dat ik dit aan het einde van het jaar kon doen)

Nu wil ik suppletie toepassen omdat ik - door de zakelijke kosten - onder de KOR regeling val. Hoe kan ik dit het beste doen? Online of middels een brief aan het einde van het jaar. Of kan ik online suppletie toepassen op de eerdere kwartalen?

 

Daarnaast vroeg ik mij af wat er gebeurd als ik in kwartaal 3 een aanzienlijk bedrag aan BTW moet betalen terwijl aan het einde van het jaar ik in aanspraak kom voor een kleine ondernemersregeling. Kan ik dit nog in het laatste kwartaal corrigeren? En betaald de belastingdienst dan de betaalde BTW terug?

 

Ik heb al meerdere malen op het forum gezocht maar tot op heden niks kunnen vinden waarin dit stapsgewijs wordt uitgelegd.

 

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft. Groet,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Je mag de KOR elk kwartaal verrekenen, maar ook 1 keer in het jaar bij de aangifte van het 4de kwartaal of desnoods via een suppletie aangifte. Als dat tot een teruggave van reeds afgedragen BTW leidt, is dat geen probleem.

 

De BTW op kosten moet je in principe verrekenen in het aangiftetijdvak waarin de kosten zijn gemaakt, maar als je dit vergeten bent, zou ik dit gewoon bij de eerstvolgende aangifte rechttrekken.

 

Als je structureel onder de KOR valt, kun je overwegen een verzoek in te dienen om een jaaraangifte. Je hoeft dan maar 1 keer per jaar (achteraf) BTW aangifte te doen. Scheelt weer in de administratieve last.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de informatie. Dus als ik het goed begrijp hoef ik dan geen suppletie in te dienen voor de eerste twee kwartalen. Kan een suppletie wel online ingevuld worden.

Wat betreft de KOR denk ik inderdaad dat ik bijna altijd eronder zit. Dus ook dit jaar verrekening ik het aan het einde. Ik geloof dat je middels een brief aan kan vragen of je per jaar je aangifte mag doen,toch?

 

ps nog een vraag. De vermindering op het af te dragen bedrag (door KOR) moet je deze opnemen als omzet of alleen als je alles terugkrijgt.

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Hr/Mw Paalvast.

 

Strikt formeel moet er elk kwartaal BTW aangegeven worden over de facturen (In- en Verkoop) die betrekking hebben op het desbetreffende kwartaal. Aan het einde van het jaar wordt er vervolgens, bij het opmaken van de jaarrekening, vastgesteld dat er een bedrag aan BTW te betalen of te vorderen is b.v. door toepassing van de KOR regeling. Dit dient dan gevolgd te worden door het verzorgen van een suppletie aangifte (brief) waarin gevraagd wordt om voor het verschil een aanslag op te leggen.

 

Nu de praktijk.

 

Er worden regelmatig facturen ontvangen over vorige perioden. Menig boekhoudprogramma zal dan bij de aangifte omzetbelasting deze facturen, uit een vorige periode, meenemen in de berekening van de aangifte omzetbelasting over het afgelopen kwartaal.

(De aangifte wordt cummulatief berekend)

Voor, achteraf of tussentijds, verrekenen van een eventuele KOR regeling komen er, bij het door ons gehanteerde boekhoudprogramma, wat kunstgrepen (memoreaalboekingen) aan te pas om het aan te geven bedrag geheel zuiver te krijgen.

Daarom wordt dit, door ons, niet gedaan en wordt de KOR aan het einde van het jaar berekend / toegepast en verwerkt in een suppletieaangifte.

 

Mvrgr.

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Jan: Dus als ik het goed begrijp dien ik (mits ik het zelf doe) suppletie aan te vragen over kwartaal 1 en 2 middels een brief met daarin de juiste berekeningen. Kwartaal drie en vier vervolgens correct in te vullen. In kwartaal schrijf ik dan wederom een suppletie brief om de KOR van kracht te laten zijn.

 

@ Peter: het bedrag dat in mindering is gebracht (in 2009) neem ik op als omzet in 2010. Zo niet hoe kan ik dit corrigeren? Ik heb namelijk dit bedrag niet opgenomen bij mijn omzet..

Link naar reactie
  • 0

Nee, je maakt het jezelf (en de belastingdienst!) te moeilijk.

EIGENLIJK, zou je elke tijdvak moeten corrigeren, maar dat doet niemand. En daar vraagt ook niemand om, want een jaarlijkse suppletie is helemaal geaccepteerd.

 

En tegenwoordig maak je geen brief (het mag/kan wel hoor), want je hebt daar formulieren voor:

 

http://www.belastingdienst.nl/download/1379.html

 

http://www.belastingdienst.nl/download/2356.html

 

Heb je de jaarstukken van 2009 al afgemaakt? Dat neem ik aan van wel. Dan zou ik het zo laten en de vermindering KOR over zowel 2009 als 2010 in de jaarstukken van 2010 meenemen.

Zal geen doodszonde zijn, lijkt mij.

Overigens is het geen 'omzet' (want dat is altijd excl. BTW), maar 'overige opbrengsten' of zoiets.

Link naar reactie
  • 0

@peter CV: had zelf ook al het idee dat ik het mezelf er moeilijk maak maar kom er gewoon even niet uit. Het suppletieformulier is mij inmiddels wel duidelijk. Dien ik wel gewoon de aangiftes voor kwartaal drie en vier juist in te vullen? Waarna ik einde kwartaal vier een suppletie toepas over het gehele jaar. Incl. KOR?

Link naar reactie
  • 0
Helemaal goed, maar EERST de aangifte over het 4e kwartaal (elektronisch). DAARNA de suppletie over het hele jaar (per post, naar je regionale belastingkantoor).

Dit is niet helemaal juist. Het kan wel zo, maar het hoeft niet.

Artikel 25 van de Wet OB regelt in lid 1 de tegemoetkoming van de KOR.

In lid 2 wordt bepaald dat er regels gesteld worden voor de toerekening van de in het eerste lid bedoelde vermindering aan de tijdvakken van de aangiften. Dit is uitgewerkt in artikel 24 van de Uitvoeringsbeschikking van de Wet OB. In lid 1 van dit artikel staat vermeld dat de ondernemer een voorlopige vermindering kan toepassen, het hoeft niet.

Het totale bedrag van de tegemoetkoming mag dus ook in zijn totaliteit in de laatste aangifte van het jaar verwerkt worden, in dit geval dus het 4e kwartaal. Een aparte suppletie is dan dus niet nodig.

Stel dat je in de eerste 3 kwartalen van het jaar in totaal € 700 hebt afgedragen, en over het 4e kwartaal (zonder KOR allemaal uiteraard) € 200 zou moeten afdragen. In totaal is dat op jaarbasis berekend € 900, dit valt volledig onder de KOR, dus neem je in je aangifte van het 4e kwartaal de € 900 mee (bij vraag 5d). Per saldo krijg je over het 4e kwartaal dan € 700 terug, zijnde 200 af te dragen minus 900 KOR.

Over het hele jaar loopt alles dan dus op nihil, en dat isook de bedoeling.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

@Louis. De €200 die je dan afdraagt in kwartaal vier valt in principe toch ook onder de KOR. Dus dan is het toch handiger om suppletie over het hele jaar in te dienen om zo ook aanspraak te kunnen maken op die 200euro van kwartaal vier?

 

Zowiezo denk ik dat suppletie over het jaar van toepassing is voor mij aangezien ik nog geen voorbelasting in kw. 1 en 2 heb verwerkt. (dacht dat dit kon aan het einde van het jaar)

 

@ peter: De suppletie over het gehele jaar kan toch ook electronisch aangegeven worden

 

Resumerend wil ik nu het volgende doen. aangifte kwartaal drie en vier (ditmaal incl. voorbelasting) waarin ik in kwartaal vier ook mijn KOR invul. En vervolgens suppletie indien over het gehele jaar om zo kwartaal 1 en 2 te kunnen corrigeren.

Klopt dit?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat klopt inderdaad. Als je inlogt op je ‘eigen’ pagina, dan kan je dat doen.

(Vraag me niet hoe, want ik gebruik zelf commerciële aangiftesoftware en niet die optie).

 

En:

Ja, Louis, natuurlijk. Maar zoals al gezegd (zie eerdere posts):

Zo maak je het jezelf (en de belastingdienst!) moeilijk. Een jaarsuppletie maakt het leven makkelijker voor iedereen.

 

Link naar reactie
  • 0
De €200 die je dan afdraagt in kwartaal vier valt in principe toch ook onder de KOR. Dus dan is het toch handiger om suppletie over het hele jaar in te dienen om zo ook aanspraak te kunnen maken op die 200euro van kwartaal vier?

Je begrijpt mijn voorbeeld blijkbaar niet: in het 4e kwartaal zou € 700 teruggaaf ontvangen worden i.p.v. € 200 te betalen. M.a.w. het hele jaarKORbedrag ad € 900 zit in het 4e kwartaal.

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Tijd voor een voorbeeld van een suppletie:

 

STEL dat dit is aangegeven:

 

1kw: BTW 300,- te betalen (geen voorbelasting, geen KOR)

2kw: BTW 500,- te betalen (geen voorbelasting, geen KOR)

3kw: BTW 400,- te betalen (wel voorbelasting 1kw t/m 3kw, geen KOR)

4kw: BTW 100,- terug (wel voorbelasting 4kw een ook KOR, bijvoorbeeld 200,- want je dacht dat dat juist was).

 

Totaal dus 1100,- betaald (300+500+400-100=1100).

 

Nu ga je kijken wat het eigenlijk moest zijn en dan zie je:

Te betalen 1219,- voor het hele jaar. Dat hoef je dus niet te betalen (de FOR) en daarom doe je een suppletie van (beknopt):

1219,- verschuldigd

1219,- KOR

0,- te betalen

1100,- reeds betaald

1100,- nog terug te ontvangen

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt! Dat helpt idd enorm.

Wel nog een laatste vraag:

ik heb voorbelasting van kwartaal 1 en kwartaal 2 die ik nog niet doorgevoerd heb. Kan ik deze doorvoeren in kwartaal drie?

Of vervangt mijn jaarsuppletie in dit geval al mijn aangiftes van kwartaal 1 tot 4? en moet ik er gewoon voor zorgen dat mijn admin op orde is...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt! Dat helpt idd enorm.

Wel nog een laatste vraag:

ik heb voorbelasting van kwartaal 1 en kwartaal 2 die ik nog niet doorgevoerd heb. Kan ik deze doorvoeren in kwartaal drie?

Of vervangt mijn jaarsuppletie in dit geval al mijn aangiftes van kwartaal 1 tot 4? en moet ik er gewoon voor zorgen dat mijn admin op orde is...

 

Ik krijg stellig de indruk dat je steeds in herhaling valt en vragen stelt die allang beantwoord zijn in dit draadje. Daarbij blijf je consequent kiezen voor de moeilijke oplossing (een jaarsuppletie is helemaal niet nodig, als je de KOR aangeeft in het 4de kwartaal) en negeer je praktische oplossingen die eerder zijn aangedragen.

 

Heb je niet overwogen om voor dit soort klusjes gewoon een boekhouder in te schakelen? Een beetje boekhouder heeft je aangifte OB in 15 a 30 minuten geklaard. Als je dan bovendien kiest voor een jaaraangifte en zorgt dat je administratie op orde is, kost de uitwerking van je boekhouding (opstellen jaarcijfers, aangifte inkomstenbelasting en jaaraangifte omzetbelasting) een professionele boekhouder 5 à 10 uur per jaar.

 

Zonde van de energie om hier zoveel tijd aan te besteden.

 

En natuurlijk moet je ervoor zorgen dat je administratie op orde is. Dat lijkt mij een vrij overbodige vraag.

 

Sorry, als dit een beetje cru overkomt, maar dit moest ik even kwijt.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@odeon: klopt maar heb het gevoel geen eenduidig antwoord krijg.Of het is voor mij nog onduidelijk.

 

er zijn eigenlijk twee vragen:

1. Waar voer ik mijn correcties van kw1 en kw2 (qua voorbelasting) door? Kw. 3 of suppletie einde jaar

2. Wanneer voer ik mijn KOR in. deze is duidelijk in kwartaal vier of bij suppletie.

Link naar reactie
  • 0

odeon: je hebt helemaal gelijk. maar weet graag waar ik mee bezig ben. Merk dat ik het mezelf moeilijk maak maar dan antwoorden die gegeven worden verschillen.

Uiteindelijk ga ik voor het volgende:

vergeten voorbelasting neem ik op in kwartaal drie. Verdere omzetbelasting verwerk ik in kwartaal vier incl. KOR

 

dan (echt) de laatste vraag hoe verreken ik een verkeerd opgegeven bedrag van kwartaal 2?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.